• Anonym (Trötter)

Hur fördela föräldraledigheten?

Hej!

Önskar tips på hur man kan lägga upp föräldraledighet på ett bra sätt. Barnet kommer födas i januari. Jag har studier kvar som kan påbörjas höstterminer. Men samtidigt vill jag inte helt behöva avbryta amning i förtid om det nu skulle vara ett barn som vill amma något längre. Mina studier är på distans så det kan funka ändå. Vi har ytterligare ett barn som då bara kommer få vara på fsk 15 h/vecka och jag skulle gärna vilja avlasta min sambo lite som nyligen haft en tuff period. Hur har ni gjort med era föräldraledigheter? Jobbat/pluggat efter ett halvår eller ett år? Söker inspiration, hjälp en trött gravidhjärna!

• Svar på tråden Hur fördela föräldraledigheten?
  • nernu

Barnet kommer ju vara sju åtta månader när du börjar plugga. det kommer troligtvis funka att ge någon mat eller välling då så kan du amma före och efter skolan. Inga problem. 

• Anonym (År)

Det beror helt på er ekonomi tänker jag. 

Med första barnet var jag hemma ett år och min man 8 månader.

Med barn nummer två hade vi möjligheten att vara hemma tills då barn nr 2 var runt 2,5 år. Vi levde på en lön första levnadsåret och började inte ta ut föräldradagar förrän han fyllde ett år. Jag var hemma ca. 1,5 år och min man ca. ett år.

Men det är inte alla som har möjligheten att göra så eller ens viljan. 

Gällande amningen så är alla barn olika. Det går inte att vara 100% säker på att ert barn kommer äta vid den åldern. Det beror helt på barn. Vissa ratar mat rätt länge, medan andra älskar det från första stund. 

Lycka till. Och grattis :) 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (År) skrev 2023-07-17 21:24:39 följande:

Det beror helt på er ekonomi tänker jag. 

Med första barnet var jag hemma ett år och min man 8 månader.

Med barn nummer två hade vi möjligheten att vara hemma tills då barn nr 2 var runt 2,5 år. Vi levde på en lön första levnadsåret och började inte ta ut föräldradagar förrän han fyllde ett år. Jag var hemma ca. 1,5 år och min man ca. ett år.

Men det är inte alla som har möjligheten att göra så eller ens viljan. 

Gällande amningen så är alla barn olika. Det går inte att vara 100% säker på att ert barn kommer äta vid den åldern. Det beror helt på barn. Vissa ratar mat rätt länge, medan andra älskar det från första stund. 

Lycka till. Och grattis :) 

Ja, första barnet var en sån som ville amma länge och det tog tid att introducera mat. Det är därför jag inte helt räknar med att jag endast kan amma före och efter plugg. 

Det skulle funka både att jag är föräldraledig ett år (men då får jobba några månader och vänta tills plugget börjar på hösten) och att jag då ev börjar plugga redan efter 7-8 månader. Vi skulle nog behöva ta ut alla föräldradagar och CSN i så fall.

Tack för svar, så intressant att höra hur folk har löst det!
  • Anonym (Py)

Med första var vi hemma två år sammanlagt. Pappan hela tiden och jag ett år. Med andra var jag hemma på heltid i åtta månader. Samtidigt var pappan ledig på fredagar, då det äldre syskonet som gick 30 timmar var hemma. Efter åtta månader var vi lediga 50/50 (ungefär, maken är egenföretagare och skaffade sig ett uppdrag som krävde rätt lite av honom) i ungefär ett år. 

Jag gillade vårt andra upplägg bättre. Det var jätteskönt att jobba och vara föräldraledig. Det var otroligt roligt att få ?gå? och jobba (det här var i början av pandemin och alla satt hemma) och det blev extra mysigt att vara hemma de dagar som var mina lediga dagar. 

Svar på tråden Hur fördela föräldraledigheten?