• HejsanJenny

Jag är sjukskriven, kan pappan vabba?

Satt just i kö till Försäkringskassan för att få svar på denna fråga, endast för att bli bortklickad efter 27 minuter i kö. Orkar inte ringa igen. 

Så, jag är i slutet av min graviditet och sjukskriven på 100% sedan ungefär två månader tillbaka. Min dotters förskola är stängd för sommaren. Min partner har haft några veckors semester men nu återgått till jobbet. Om vår dotter skulle bli sjuk, kan han vabba för henne eller förväntas jag göra det eftersom 1) jag går hemma om dagarna och 2) hon har sommarlov från förskolan? 

Tacksam för hjälp ☺️ Än tror jag det är lugnt men tycker hennes allmäntillstånd och humör liknar hur det brukar vara strax innan hon blir sjuk. 

• Svar på tråden Jag är sjukskriven, kan pappan vabba?
  • Jemp

Som frisk är hon alltså hemma med dig? Nej, då lär du inte kunna vabba.

• Jemp

Kan förresten tipsa om facebooksidan försäkringskassan förälder, där är de snabba på att svara på alla (generella) frågor.

• HejsanJenny
    Jemp skrev 2023-07-17 16:21:24 följande:

Som frisk är hon alltså hemma med dig? Nej, då lär du inte kunna vabba.

Jo, nu är hon ju hemma med mig på sommarlov och det går finfint. :) Men om hon skulle bli, säg, dunderförkyld eller magsjuk - får han ansöka om vab? Då jag som sagt är sjukskriven och höggravid. 
  • HejsanJenny
    Jemp skrev 2023-07-17 16:22:34 följande:

Kan förresten tipsa om facebooksidan försäkringskassan förälder, där är de snabba på att svara på alla (generella) frågor.

Tack! Ska kika där. 
Svar på tråden Jag är sjukskriven, kan pappan vabba?