• Anonym (O)

Orolig?

Börjar andra året på universitetet i höst. Kommer dock vara 2-3 veckor sen då jag har sen semester och är bortrest. Vad händer då? Räcker det att jag meddelar läraren det?

• Svar på tråden Orolig?
  • Anonym (...)
    Anonym (O) skrev 2023-07-17 10:20:56 följande:
    Orolig?

Börjar andra året på universitetet i höst. Kommer dock vara 2-3 veckor sen då jag har sen semester och är bortrest. Vad händer då? Räcker det att jag meddelar läraren det?

Efftersom du redan gått ett år så måste du väl veta om vilka regler som gäller? 2-3 veckors studier är rätt mycket, du kommer missa en hel del, såvida du inte läser på distans, men då hade du väl å andra sidan inte behövt fråga.

Hur kan du ha semester om du är student? frågar inte för att vara tyken men jag undrar på riktigt, för om du pluggat ett år innan så har du väl som mest haft sommarjobb? 
  • Anonym (O)
    Anonym (...) skrev 2023-07-17 10:28:32 följande:
    Efftersom du redan gått ett år så måste du väl veta om vilka regler som gäller? 2-3 veckors studier är rätt mycket, du kommer missa en hel del, såvida du inte läser på distans, men då hade du väl å andra sidan inte behövt fråga.

Hur kan du ha semester om du är student? frågar inte för att vara tyken men jag undrar på riktigt, för om du pluggat ett år innan så har du väl som mest haft sommarjobb? 
    Jag har jobbat senaste året då jag haft paus från studierna därför jag har semester. Pluggar inte på distans och kommer ta igen det då jag är tillbaka.
  • Jemp

Det beror ju helt på vad det är för kurs. Är det en med mycket obligatorisk närvaro kanske du får ta kursen ett annat år istället. En utan obligatoriska moment och bara sluttenta kan du läsa in på egen hand- förmodligen under semestern. 

• Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2023-07-17 10:33:24 följande:
    Jag har jobbat senaste året då jag haft paus från studierna därför jag har semester. Pluggar inte på distans och kommer ta igen det då jag är tillbaka.
    Eh, nej du kan inte "ta igen" det när du kommer tillbaka. Du missar föreläsningar och seminarier som inte tas om, du riskerar också att missa deadlines för inlämningar. Alltså, tar du din utbildning seriöst öht?
  • Anonym (O)
    Jemp skrev 2023-07-17 10:42:49 följande:

Det beror ju helt på vad det är för kurs. Är det en med mycket obligatorisk närvaro kanske du får ta kursen ett annat år istället. En utan obligatoriska moment och bara sluttenta kan du läsa in på egen hand- förmodligen under semestern. 

Finns obligatoriska seminarium men de har jag tänkt att delta i via datorn, de jag kan delta i. Annat år är inte optimalt på grund av 2-3 veckor. 
  • Anonym (O)

F: Givetvis tar jag det seriöst. Nu har det blivit så här. Finns kompletteringsseminarium och vissa har jag tänkt vara med i under min resa.

• Anonym (Stud)
    Anonym (O) skrev 2023-07-17 10:52:11 följande:
    Finns obligatoriska seminarium men de har jag tänkt att delta i via datorn, de jag kan delta i. Annat år är inte optimalt på grund av 2-3 veckor. 
    Kolla om det är ok att delta på distans.  

Utöver att du blir efter, riskerar missa obligatoriska moment så kan du bli utanför projekt och seminariegrupper

Du bör oavsett kontakta läraren och institutionen och berätta så de vet att du tänker läsa kursen och blir sen. 
  • Jemp
    Anonym (O) skrev 2023-07-17 10:52:11 följande:
    Varför frågar du om du har en plan du är säker på att den funkar? 
    Du behöver oavsett meddela läraren och fixa registrering på kursen. Stäm av din plan samtidigt. 

Hur lång är kursen?
  • Anonym (2-3)

Varför vet du inte hur länge du är borta? Det verkar inte som att skolan är prioriterad eftersom du vet när den startar men inte vet hur länge du är borta. 

Svar på tråden Orolig?