• MammaSandra1989

Flytta från barnen?

Jag har en fråga, är det någon som haft varannan vecka men som valt att flytta till en annan stad och det påverkat så man inte kan ha barnen lika mycket? Hur har barnen tagit det? Hur upplever ni själva att inte träffa barnen lika mycket? 

Jag har tre barn, ett av dom vill flytta med mig, den andra vill komma när det är dags för högstadiet (om två år), men min yngsta ( 7 år i dagsläget) vill bo kvar med sin pappa.

Denna eventuella flytt är inte aktuell just nu men om något år i så fall. 

• Svar på tråden Flytta från barnen?
  • Anonym (nja)

Finns en del som gjort så (konstigt nog mest män?), men jag tycker inte man flyttar så långt så att barnen inte kan fortsätta bo v.v. innan i alla fall gymnasiet, om man kan undvika det. Många ungdomar kan vara intresserade av att söka gymnasium på annat håll och då kan det vara helt rimligt att enbart bo hos den ena föräldern. Innan dess är barn helt enkelt barn och behöver sina föräldrar. 

Det påverkar relationen om man ses mycket mindre än man gjort innan. Det finns många som flyttat ändå, rättfärdigar det på olika vis.  (skillnad om man sedan innan inte har så bra relation kanske) 

Är det så att du har träffat ny man och denne inte är flyttbar? Inget bra skäl tycker jag. Har du fått ett jobb som du bara måste ta för att du annars står på bar backe? Lite bättre skäl men inte helt perfekt. 
    Ibland kan det vara saker som att man vill komma närmare sina gamla föräldrar innan de går bort och det enda sättet är att flytta dit de befinner sig, men då ska man avväga det mot att knappt träffa sina barn längre. 

Du skriver inte hur långt bort du skulle flytta. Är det bara tex en timmes resväg så kan man ju träffa barnen på helger och säkert ibland även under veckan, men är det längre bort så tappar du, hur bra du än tycker du är på att ringa, facetima med dem osv. Barn orkar inte hålla på och resa varannan helg om det tar flera timmar, även om det på papperet kan verka som en rimlig lösning först.

Bra att detta ligger längre fram i tiden så att du noga hinner tänka. 

• MammaSandra1989
    Anonym (nja) skrev 2023-07-16 07:22:07 följande:

Finns en del som gjort så (konstigt nog mest män?), men jag tycker inte man flyttar så långt så att barnen inte kan fortsätta bo v.v. innan i alla fall gymnasiet, om man kan undvika det. Många ungdomar kan vara intresserade av att söka gymnasium på annat håll och då kan det vara helt rimligt att enbart bo hos den ena föräldern. Innan dess är barn helt enkelt barn och behöver sina föräldrar. 

Det påverkar relationen om man ses mycket mindre än man gjort innan. Det finns många som flyttat ändå, rättfärdigar det på olika vis.  (skillnad om man sedan innan inte har så bra relation kanske) 

Är det så att du har träffat ny man och denne inte är flyttbar? Inget bra skäl tycker jag. Har du fått ett jobb som du bara måste ta för att du annars står på bar backe? Lite bättre skäl men inte helt perfekt. 
    Ibland kan det vara saker som att man vill komma närmare sina gamla föräldrar innan de går bort och det enda sättet är att flytta dit de befinner sig, men då ska man avväga det mot att knappt träffa sina barn längre. 

Du skriver inte hur långt bort du skulle flytta. Är det bara tex en timmes resväg så kan man ju träffa barnen på helger och säkert ibland även under veckan, men är det längre bort så tappar du, hur bra du än tycker du är på att ringa, facetima med dem osv. Barn orkar inte hålla på och resa varannan helg om det tar flera timmar, även om det på papperet kan verka som en rimlig lösning först.

Bra att detta ligger längre fram i tiden så att du noga hinner tänka. 

Det är en timmes resväg det handlar om så tanken är att ses på helger och lediga dagar. Det finns bra pendelmöjligheter också så barnen kan ta sig från A till B utan några byten om dom skulle vilja åka själva också. 

Som jag nämnde i första inlägget så kan dom äldsta tänka sig flytta men till högstadiet, men det är ju en känslig ålder kanske att flytta till ny stad i också. Som sagt tankarna är många och väger för- och nackdelar mot varandra. 
  • Anonym (Rino)
    MammaSandra1989 skrev 2023-07-16 06:23:04 följande:
    Flytta från barnen?

Jag har en fråga, är det någon som haft varannan vecka men som valt att flytta till en annan stad och det påverkat så man inte kan ha barnen lika mycket? Hur har barnen tagit det? Hur upplever ni själva att inte träffa barnen lika mycket? 

Jag har tre barn, ett av dom vill flytta med mig, den andra vill komma när det är dags för högstadiet (om två år), men min yngsta ( 7 år i dagsläget) vill bo kvar med sin pappa.

Denna eventuella flytt är inte aktuell just nu men om något år i så fall. 

Man flyttar inte från barnen eller barnens pappa. Punkt slut. Det är en fruktansvärt dålig lösning och som att bädda för sociala problem.

I de fall då skilsmässor går bra fortsätter mamman och pappan att leva på samma ort vilket inte bara ger närhet och tillgång till föräldrarna utan även en omgivming som känner dem.
  • Anonym (F)

Ja, vill man överge sina barn så... För det är så det kommer att se ut, även för deras del. Om du kommer att sakna dina barn är svårt att säga men antagligen inte så mycket eftersom du kan tänka dig att flytta ifrån dem. Jag skiter i hur många tummar ner jag får för detta, som förälder flyttar man inte ifrån sina barn!

• Anonym (ninfi)

det sämsta man kan göra som förälder tyvärr. talar av egen erfarenhe (min pappa flyttade till annan ort när jag var 13 och min syster 4) vår relation förändrades totalt och till det sämre, är över 30 år idag och det är fortfarande något jag tänker på. ännu sämre är det mellan pappa och syrran. speciellt nu när jag är vuxen och har egna barn har jag ännu svårare att fatta hur man som förälder tänker när man flyttar från sina barn. de behöver dig nära, punk slut. sorry att jag är så krass men jag kan inte se hur det kan funka. skulle aldrig överväga det 

Svar på tråden Flytta från barnen?