Anonym (Familjehem) skrev 2023-07-16 09:51:32 följande:
Hej
Oj, det är så olika hur långvariga en placering blir. Vissa blir kortvariga (månader) andra år, vissa föralltid. Det beror på omständigheterna, och vad helt enkelt socialsekreteraren bedömer.
Men det man kan säga är - det ni behöver göra är att lyssna mycket noga på vad socialsekreteraren upplever att ni behöver förändra. Sedan ser någon till att förändra dessa delar, visa att ni är tillmötes och förstår att barnen behöver trygghet och lugn.
Försök att skapa en plan med socialen, tex umgängen osv. Men visa också förståelse för om dessa umgängen inte kan ske direkt, utan behöver vila en stund.
Ni tjänar i regel på att vara tillmötes (även om ni egentligen inte håller med i alla frågor).
Till saken hör, socialen brukar vanligen vara duktiga med att se när barn behöver bo någonannanstans. Självklart sker missar. Men vanligen tycker jag man kan lita på att de gör det som är bäst för barnen.
Tyvärr ser inte alltid föräldrarna sina egna brister (säger inte att ni har brister, men därav att jag poängterar jobba med soc och inte mot).
Många som fått sina barn omhändertagna upplever socialen som monster (se tik tok) men jag skulle inte säga att de är dåliga. Ibland sker misstag, lilla hjärtat är ett av alla bara. Men det jag ville komma till är att socialen dagligen möter föräldrar som slår sig blodig för att få tillbaka sina barn, eftersom de är bra föräldrar. Min placering (är familjehem åt en flicka sedan flera år) hennes föräldrar är sådan föräldrar jobbar mot socialen, söker sympati över hur hemskt det är att deras barn är omhändertagna. Samtidigt är mamman narkoman. Pappan har mördat tidigare, har det längsta brottsregistret jag någinsin sett. Misshandlat mamman på daglig basis.
Så det jag vill poängtera, var försiktig med att svepas med i de där organisationenerna som finns på tik tok, som lär dig jobba mot socialen. Det tjänar man inte på. Någon av föräldrarna i org. Är säkert oskyldigt anklagad. Medan andra absolut inte har förstånd att se varför de brister i föräldraskap.
Tack för svar! Jag kommer ju att bo med mina två yngsta (yngsta på heltid och mellanbarnet ungefär halvtid). Så det blir ju inte umgängen på det sättet.
Men ska absolut lyssna på vad de tycker att vi behöver förändra. Vi ska gå i Familjebehandling och båda ska ha kontakt med EMV vet jag iallafall , jag har redan kontakt med dom..
Det är min lägenhet egentligen som han ska bo i nu (utan barnen och mig) så jag har bostad.