• Juggen

Dotter lär sig inte dricka själv

Hej!
    Dotter på 15månader som ska börja förskolan om 1 månad.

Om jag ger hon en flaska av vilket slag som helst så håller hon gärna i den och stoppar i munnen men hon håller den alltid för lågt så det inte rinner mot  munnen. Försöker jag hjälpa genom att lyfta flaskan under hon så puttar hon bara bort flaskan.

Hade ju varit skönt om hon fixade att dricka själv innan förskolan börjar.

Någon annan som haft liknande? 

Det enda hon kan dricka själv ur är sugrörsmugg som vi provat ett par gånger men kanske är dumt att börja använda såna hela tiden för då lär hon sig väl aldrig eller vad tror ni?
  • Svar på tråden Dotter lär sig inte dricka själv
  • Anonym (S)

Hur länge har ni låtit henne försöka? 🙂
    Kommer inte ihåg riktigt hur gammal vår dotter var men det tog lite tid innan hon lärde sig själv.

Låt henne hålla på själv ett tag så kommer hon nog på det till slut, om inte annat så lär hon sig det snabbt på förskolan när hon ser alla andra barnen🥰

• Dockan

Testat mugg? I den åldern drack sonen ur glas/mugg med handtag. :)

• Jemp

Hon lär snarare få dricka ur pipmugg än flaska på förskolan. 

• RenLuft
    Juggen skrev 2023-07-15 08:08:55 följande:
    Hej!

Om jag ger hon en flaska av vilket slag som helst så håller hon gärna i den och stoppar i munnen men hon håller den alltid för lågt så det inte rinner mot  munnen. Försöker jag hjälpa genom att lyfta flaskan under hon så puttar hon bara bort flaskan.

Det enda hon kan dricka själv ur är sugrörsmugg som vi provat ett par gånger men kanske är dumt att börja använda såna hela tiden för då lär hon sig väl aldrig eller vad tror ni?

Hej!

Det är inte ovanligt att barn i den åldern inte har full kontroll över att hålla flaskan på rätt sätt. Det är en del av deras utveckling att lära sig att dricka själva, och det kan ta lite tid och övning. Det är bra att du försöker hjälpa henne och att hon är intresserad av att hålla flaskan själv.

Att använda sugrörsmuggar ibland är faktiskt en bra idé. Det kan vara en annan strategi för att hjälpa henne att lära sig dricka självständigt. Du kan introducera sugrörsmuggen vid vissa tillfällen och fortsätta erbjuda vanliga flaskor vid andra tillfällen. På så sätt ger du henne möjlighet att öva på båda sätten att dricka.

Kom ihåg att varje barn lär sig i sin egen takt. Lycka till med förskolestarten!

• Maac

Som någon skrev, testa mugg, det upplever jag funkade fint.

• rosesarewhite

Hon kommer att lära sig snabbt på förskolan. Och fram tills hon fixar det själv så kommer personalen att hjälpa henne.
    Håller med de som säger att ge dricka i mugg istället.

• nnnnnnnn

Är väl ändå tid att fasa ut flaskmatningen?

Mugg, glas eller sugrör brukar fungera bättre och ger större kontroll.

• Anonym (Lära sig)

Min son lärde sig dricka ur pipmuggen genom att jag visade honom på mig själv, satte den mot läpparna och tippade den rejält, låtsades dricka massor sen ett stort "ahhh" när jag var klar. Han provade direkt efter Skrattande

• Anonym (Lis)

Om vanlig flaska inte funkar för att ha när de går på utflykt/är på gården så testa sugrörsflaska om det funkar bättre.

Du säger att sugrörsmugg är det enda hon dricker ur själv. Då är det nog bra att öva på att dricka ur glas så hon kan dricka själv på lunchen om hon inte kan det än. Är det sugrörsmugg hon druckit ur senaste halvåret?

• Anonym (Det kommer lösa sig)
    Juggen skrev 2023-07-15 08:08:55 följande:
    Hej!

Jag lärde min son att dricka ur vanligt glas direkt efter nappflaska. Tar ju kanske ett litet tag men det ger sig. Hade pipmuggar mm men nää glas funkade bäst. Jag tror du gör rätt i att träna hemma så mycket som det går. Som.någon annan skrev så kommer hon lära sig snabbt på förskolan. Hon kommer se kompisarna, härma och få hjälp. Var ej orolig 
Svar på tråden Dotter lär sig inte dricka själv