• Anonym (Vidare i livet)

Hjälp mig att välja plugg

Jag vill vidare i livet men jag är inget läshuvud direkt och har dessutom koncentrationssvårigheter och dyslexi. Är dock duktig på att skriva, det är mer läsa jag har svårt för.
    Jag har inte gått ut gymnasiet men jag läste vård och omsorg på komvux vuxenutbildning. 
    Jag vill ha ett jobb där jag jobbar både dag, kväll och helg.
    Bättre lön än på äldreboende där jag är nu.
    Vill ha ett jobb där man hjälper människor.
    Men vad vet jag inte.
    Drömyrket hade varit bagare/konditor men jag hade inte orkat med så tidiga morgnar och att lukta bakverk och ugn hela dagarna. Annars är drömmen kurator, psykolog. Även forseniker. Ja lite allt möjligt. Vill plugga till något som ger bättre lön, som inte är alldeles för svårt och lång tid. Har kontakt SYV men hon var så otrevlig och kyssnade inte ens på mig. Många som klagat på henne. Så nej, dit går jag inte igen. Så snälla hjälp. Är så trött på äldreomsorgen med all övertid, jobba ensam, dålig lön och skit.

• Svar på tråden Hjälp mig att välja plugg
  • Anonym (Girly)

Sjuksköterska kanske?

Det är så tuff utbildning. Hade aldrig klarat :(
    Sen är det mest administrativt och fixa med läkemedel 

• Anonym (..)

Om du är bra på att skriva kanske du ska satsa på att söka jobb på någon tidning som journalist eller krönikör... eller kanske skriva för någon hemsida? 

Vet inte om alla vill att man ska vara utbildad för sådana jobb... tror nog att man kan få jobb som skribent ändå framför allt om man är väldigt intresserad av ämnen som hemsidan eller tidningen skriver om.

Annars kanske du kan söka jobb på café eller konditori som kassapersonal, då slipper man ju tidiga morgnar

Tänk alternativa lösningar liksom... 

• Anonym (X)

Medicinsk sekreterare? Men vet inte om det passar dina svårigheter men kolla upp det.

Forensiker tror jag inte är lätt att få jobb som, också svår utbildning men vad tror du om kriminalvårdare?

• Anonym (Elsa)

Gör ett nytt försök med en SYV är mitt tips. Det kanske finns fler än en? De är en guldgruva när det gäller att kolla upp utbildningar, om man är behörig, att känna till kortare uppdragsutbildningar inom bristyrken där man verkligen kommer att få jobb. Och hjälpa till att praktiskt söka också.

Tack för era svar.
    Har bara en SYV här. Bor i en liten stad :/. Nästa stad ligger 1½ timme bort om man tar tåg och körkort har jag inte heller. Så försöker få hjälp via nätet istället. Tiden går. Velat studera nu 1 år men inte fått hjälp med vad ich hur jag ska börja

• Anonym (Samma)

Finns det någon coach från kommunen? Jag var lite i samma sits som dig, jättetrött på mitt nuvarande arbete och visste bara att jag ville bli något annat. Coachen hjälpte mig men jag var inte mottaglig just då. 

Har du något hum om hur länge du vill plugga? Vill du fortsätta inom vården? Hur ser dina betyg ut, räcker betygen eller ska du göra högskoleprovet? 

Ett tips är att kolla upp om du är behörig till någon av de utbildningar du är intresserad av. Kolla meritvärde för olika utbildningar och dessutom kan du söka flera utbildningar samtidigt och tacka ja till den du kommer in på.

• Anonym (Plugg eller plug)

Haha, när jag läste rubriken trodde jag vi var på sex- och samlevnadsforumet. Men du ska inte få några köptips av mig. 

• Anonym (råkade läsa)

Har du kollat på apotekstekniker?

3 terminer utbildning, och det finns ju åtminstone kvällsöppna apotek också.

Ingen coach heller här :( så himla dåligt.

Jag gick aldrig ut gymnasiet och de betygen jag har därifrån och vård och omsorg jag läste på komvux är E, D och C.
    Inga toppbetyg.
    Något jag älskar också är inredning och är väldigt duktig på det. Har inrett flera av mina vänners hem samt på jobbet också.
    Men det är väl ingen stor chans att jobba som det?
    Annars i tullen eller flygplatskontrollant men jag har ju inte körkort :( kan köra jättebra men just teorin är så svår, är inget läshuvud och dyslexi på det.
    Känns som att körkort hade öppnat många dörrar.
    Är 34 år och vill bara vidare men vet inte HUR eller VAR jag ska börja. Stått still nu i 1 år. Börjar få ångest 

Hmm apotekstekniker. Vad behöver man till det? Lät intressant 

• Anonym (Bea)

Socionom. Då kan man jobba som kurator. Är mycket "udda" och olika typer av människor på socionomprogrammet.

• Anonym (A)

Är själv socionom sedan tio år tillbaka, jag skulle inte rekommendera det. Jag och flera kurskamrater med mig upplever att det är alldeles för hög arbetsbelastning samt mycket dåligt betalt med tanke på det ansvar man faktiskt har. Några udda personer kan jag dock inte direkt hålla med om att det fanns i klassen?

kriminalvårdare lät väl som ett bra alternativ? Förstår att du tröttnat på äldreomsorgen, men vad sägs om att testa att arbeta inom LSS eller boendestöd? inte alls samma stressbelastning där även om lönen är densamma. 

Ett annat yrke som verkar fantastiskt: lärare! Du får alla loven (perfekt om du har/skaffar barn) och de där 45h-veckorna de har enligt avtal resten av året brukar inte riktigt bli så intensiva ändå, utan snarare 40h vilket ju är en normal fulltid. En annan fördel med detta yrke är att om du går ner i tid (fl eller bara för att du vill) så plockas den aktuella procenten bort på riktigt, i många andra yrken jobbar man ju tex 100% men får betalt för 75% eller vad man nu väljer att gå ner till.

• Anonym (Dyslektiker)
    Anonym (Vidare i livet) skrev 2023-07-15 20:56:39 följande:

Annars i tullen eller flygplatskontrollant men jag har ju inte körkort :( kan köra jättebra men just teorin är så svår, är inget läshuvud och dyslexi på det.
    Känns som att körkort hade öppnat många dörrar.
    Är 34 år och vill bara vidare men vet inte HUR eller VAR jag ska börja. Stått still nu i 1 år. Börjar få ångest 

Har du pratat med bilskolan? Idag finns det många hjälpinsatser för dyslektiker. Man kan få körkortsboken som ljudbok, längre provtid osv. 

Du kanske ska börja i änden att lyssna på ljudboken om och om igen. Gå ut och gå promenader. Gå samma vägar varje gång du lyssnar på ett specifikt kapitel. Då kommer du på sikt att kunna reflektera över att ett visst kapitel hänger ihop med en viss gångväg eller att du går en slinga åt andra hållet eller vad som funkar för dig. 

Jag har också dyslexi så jag vet att det inte är några hinder om man ger det tid. Ibland får man ge det mer tid än man önskar för saker g-å-r--b-a-r-a--i-n-t-e--i-n- Men plötsligt så sitter de där ändå. 

I övrigt är ljudböcker en guldgruva om man har svårt att läsa böcker. Det krävs ofta att man vänjer sig succesivt men det går. Jag läser dock fort och mycket så jag har lyckats arbeta mycket med min dyslexi under åren. 

Socionom hade jag inte klarat. Hört utbildningen är tuff. Så det är nog inget jag kommer ge mig in på. Vill inte ta lån och gå en utbildning halvt för att sedan sluta. Jag är en smart person men samtidigt är jag trög, jag har svårt för att lära in saker speciellt på bestämd tid. Svårt förklara. 

Allt inom vården som LSS och så, är jag ganska så trött på :( 
    All stress, behöva jobba själv ibland och med massa okunniga vikarier, slutar med att man står där och gör dubbelt arbete. Är så trött på det. Alla dåliga villkor och löner. Ska bara sparas in hela tiden. 
    Rent överlag så är jag less på yrken där man ska ha arbetskläder på sig, inte få ha parfym på sig, nagellack, smycken. Det tar bort en del av min identitet. Jag älskar mode och skönhet och att inte få kunna ha parfym på mig varje dag eller behålla mitt röda nagellack jag målade under långledigheten och att ta bort min förlovningsring. Är less på det.
    Vill kunna bära detta varje dag, för det är en del av mig. Om ni förstår.
    Kriminalvårdare har jag varit sugen på faktiskt men såg i flera annonser när jag velat söka, att man måste ha körkort.

Jag är så kluven nu....  snälla hjälp :( är så snurrig av allt.
    Ska jag.....
    1. Satsa på körkortet först och främst. Och sen söka Kriminalvården eller tullen?
    2. Plugga upp betyg och det som behövs för att senare söka till högskolan till jag vet inte ens vad :(
    3. Plugga akutsjukvård och söka jobb på labb?
    4. Plugga till apotekstekniker 

Jag vill ha ett jobb där man utvecklas, jobbar skift, bra betalt, lite action i jobbet. Äldreomsorgen är det samma sak varenda jäkla dag. 8 frukost, 9 mellanmål och promenad, 11 baka, 12 lunch, 13 aktiviteter, 14 fika, 16 gå hem. Samma vareeeeenda dag.
    Min lön är 27000, får ut 20-21. Det är så dåligt. 

• Anonym (..)
    Anonym (Vidare i livet) skrev 2023-07-16 15:34:16 följande:

Socionom hade jag inte klarat. Hört utbildningen är tuff. Så det är nog inget jag kommer ge mig in på. Vill inte ta lån och gå en utbildning halvt för att sedan sluta. Jag är en smart person men samtidigt är jag trög, jag har svårt för att lära in saker speciellt på bestämd tid. Svårt förklara. 

Allt inom vården som LSS och så, är jag ganska så trött på :( 
    All stress, behöva jobba själv ibland och med massa okunniga vikarier, slutar med att man står där och gör dubbelt arbete. Är så trött på det. Alla dåliga villkor och löner. Ska bara sparas in hela tiden. 
    Rent överlag så är jag less på yrken där man ska ha arbetskläder på sig, inte få ha parfym på sig, nagellack, smycken. Det tar bort en del av min identitet. Jag älskar mode och skönhet och att inte få kunna ha parfym på mig varje dag eller behålla mitt röda nagellack jag målade under långledigheten och att ta bort min förlovningsring. Är less på det.
    Vill kunna bära detta varje dag, för det är en del av mig. Om ni förstår.
    Kriminalvårdare har jag varit sugen på faktiskt men såg i flera annonser när jag velat söka, att man måste ha körkort.

Jag är så kluven nu....  snälla hjälp :( är så snurrig av allt.
    Ska jag.....
    1. Satsa på körkortet först och främst. Och sen söka Kriminalvården eller tullen?
    2. Plugga upp betyg och det som behövs för att senare söka till högskolan till jag vet inte ens vad :(
    3. Plugga akutsjukvård och söka jobb på labb?
    4. Plugga till apotekstekniker 

Jag vill ha ett jobb där man utvecklas, jobbar skift, bra betalt, lite action i jobbet. Äldreomsorgen är det samma sak varenda jäkla dag. 8 frukost, 9 mellanmål och promenad, 11 baka, 12 lunch, 13 aktiviteter, 14 fika, 16 gå hem. Samma vareeeeenda dag.
    Min lön är 27000, får ut 20-21. Det är så dåligt. 

Om du vill jobba skift, ha bra betalt och lite action i jobbet, så kanske du kan ta truckkort och jobba på lager? Man tjänar väl rätt bra, och det är ofta ett högt tempo.

Utveckling vet jag inte om man får direkt... men man kan ju ha fritidsintressen där man utvecklas i stället? 
  • LFF

Om du känner att du inte har läshuvud pga din dyslexi så kanske du ska kika på YH-utbildningarna istället. Kortare utbildningstid men ändå leder de till en bättre lön än inom äldrevården. 

Svar på tråden Hjälp mig att välja plugg