• Clueless4

Sökt på Google men hittar inte..

Jag har ju då fått utslaget av Förvaltningsrätten och det står att mitt barn ska förberedas för vård enligt §1 och §2 inom LVU. 
    Min Mor har ansökt och blivit nekad som familjehem, t om syrran med sambo har ansökt och blivit nekad_ ingen utförlig förklaring om varför.
    Bara nekad- Vilket jag tycker är konstigt då man brukar väl få förklarat om varför man blivit nekad??

Så de jag har nu undran över då Socialen under Förvaltningsrätten sa att de var svårt hitta familjehem i dagens läge ( och sen giggla efter????)

""""Vad händer om socialen inte hittar ett familjehem"""??

• Svar på tråden Sökt på Google men hittar inte..
  • Vanjasöt

De kommer hitta ett familjehem. De utvidgar sin sökarea bara. Varför har ditt barn hamnat under LVU?

• Clueless4
    Vanjasöt skrev 2023-07-14 08:49:40 följande:

De kommer hitta ett familjehem. De utvidgar sin sökarea bara. Varför har ditt barn hamnat under LVU?

Gå igenom mina tidigare trådar så finns allt där.
  • Daisy28

För att få domen  förklara och annat fråga ditt ombud.

Finns inget familjehem just nu kan det bli allt från att barnet bor kvar hos dig ett tag till , jourhem eller något behandlingshem 

• Clueless4
    Daisy28 skrev 2023-07-14 09:11:42 följande:

För att få domen  förklara och annat fråga ditt ombud.

Finns inget familjehem just nu kan det bli allt från att barnet bor kvar hos dig ett tag till , jourhem eller något behandlingshem 

Har ringt min Advokat som var upptagen men lämnade ett meddelande, så väntar på att hon ska ringa mig.
    har tänkt gå vidare i detta.
  • callmepreggoornot
    Clueless4 skrev 2023-07-14 09:08:00 följande:
    Gå igenom mina tidigare trådar så finns allt där.

Det funkar inte så.

Har de ansökt nu för att de vill ha ditt barn boendes hos sig?

• Clueless4
    callmepreggoornot skrev 2023-07-14 10:27:57 följande:

Det funkar inte så.

Har de ansökt nu för att de vill ha ditt barn boendes hos sig?

Dom har ansökt, och blivit nekade. var de verkligen svårt att förstå eller ?
  • Daisy28
    Clueless4 skrev 2023-07-14 10:39:19 följande:
    Dom har ansökt, och blivit nekade. var de verkligen svårt att förstå eller ?
    Kan finnas massor av anledningar varför nära anhöriga inte är lämpliga, tex fel bostadsort, för gamla, inte möjlighet att ge det stöd som behövs, för trångbodda, misstankar att de inte kan hålla barnen borta från en olämplig miljö mm.
  • Clueless4
    Daisy28 skrev 2023-07-14 10:45:25 följande:
    Kan finnas massor av anledningar varför nära anhöriga inte är lämpliga, tex fel bostadsort, för gamla, inte möjlighet att ge det stöd som behövs, för trångbodda, misstankar att de inte kan hålla barnen borta från en olämplig miljö mm.
    Syrran och sambo har en 3:a på 94: kvadrat, Vilken olämplig miljö? målet är ju att han ska fortsätta gå i samma skola och dom bor 1.4 km från mig.

Morsan är 59 och varför de skulle vara ett hinder förstår jag inte, för att de finns en kvinna som morsan känner som blev familjehem till 2 barn i förskoleålder och kvinnan är 62. Och morsan bor typ 18- 20 isch km från mig.
  • Emzor1
    Clueless4 skrev 2023-07-14 08:14:14 följande:
    Sökt på Google men hittar inte..

Jag har ju då fått utslaget av Förvaltningsrätten och det står att mitt barn ska förberedas för vård enligt §1 och §2 inom LVU. 
    Min Mor har ansökt och blivit nekad som familjehem, t om syrran med sambo har ansökt och blivit nekad_ ingen utförlig förklaring om varför.
    Bara nekad- Vilket jag tycker är konstigt då man brukar väl få förklarat om varför man blivit nekad??

Så de jag har nu undran över då Socialen under Förvaltningsrätten sa att de var svårt hitta familjehem i dagens läge ( och sen giggla efter????)

""""Vad händer om socialen inte hittar ett familjehem"""??

Jag hade bett ditt ombud att förklara domen för dig, men du bör ju få en förklaring på varför det nekas.

I vissa fall anser man att anhöriga inte är lämpliga i och med att de är närstående till dig, då du eventuellt kan förhindra den vård/hjälp som eventuellt ska sättas in för ditt barn eller påverka på andra sätt. Även som ovanstående skrev, det kan bero på att de anser att det är för långt bort, olämplig miljö, trångboddhet, eller att de överlag inte anses vara ett lämplig familjehem. 

Givetvis måste det inte vara fallet nu, men kolla med ditt ombud varför de nekat.
  • Daisy28
    Clueless4 skrev 2023-07-14 10:54:46 följande:
    Syrran och sambo har en 3:a på 94: kvadrat, Vilken olämplig miljö? målet är ju att han ska fortsätta gå i samma skola och dom bor 1.4 km från mig.

Morsan är 59 och varför de skulle vara ett hinder förstår jag inte, för att de finns en kvinna som morsan känner som blev familjehem till 2 barn i förskoleålder och kvinnan är 62. Och morsan bor typ 18- 20 isch km från mig.
    Hur ska jag veta varför dina nära anhöriga blev nekade i just ditt fall? För att jag ska kunna gissa bättre måste du ge mer info. På vilka grunder LVU, ålder, problematik, vilka andra åtgärder har prövats osv. Finns det i någon annan tråd länka gärna.

En vanlig anedning varför nära anhöriga nekas är att det finns en misstanke om skenplacering, dvs barnet kommer fortsätta ha mycket kontakt med föräldrarna eller en på annat sätt olämplig miljö.
Svar på tråden Sökt på Google men hittar inte..