• HenryTooth

Feber och flygplan

Behöver lite råd. Vi ska imorgon kl 6 flyga hem till Sverige efter 10 dagar i Spanien. Minstingen som är 3 år fick feber under natten som fortfarande håller i han piggnar dock till något efter Alvedon.
    Pratade med läkare online han menade att de är ok att flyga hem bara han får i sig Alvedon regelbundet.
    Ändå orolig att han kommer må dåligt på planet. Någon som har erfarenhet och flugit med febrigt barn innan? Hur brukar de reagera?

• Svar på tråden Feber och flygplan
  • Anonym (Nej)

Hade inte följt det rådet. ring SOS international till och börja med, och hör vad de anser. 

• Anonym (Va)

Vad har alvedon med flygresan att göra? Det viktigaste är som alltid vid sjukdom vila och vätska. Så tvinga i honom typ saft eller annan sötad dryck och vatten och gärna chips. Även om han inte vill ha. Och bär honom och låt honom sova så mycket han vill. 

• Anonym (Nej)

Ta även kontakt med ert försäkringsbolag så snart ni kan om sos international vill att ni skjuter upp hemresan tänker jag. 

• Aliona

Har han ont i öronen eller snuva? Får då kan man tänka sig att det kunde bli jobbigt att flyga. Går dock att använda nässprej så att tryckutjämningen fungerar även om barnet är täppt. Annars förstår jag inte varför barnet skulle må sämre på flygplanet än på hotellet? 

• Aliona
    Anonym (Va) skrev 2023-07-13 21:21:07 följande:

Vad har alvedon med flygresan att göra? 

Det är väl för att hålla nere febern under resan, skulle jag tro.
  • EpicF

Jag flög med febriga barn när mina tvillingar var runt 1,5år. Gick bra då de sov större delen av flygresan. Gav dock inte alvedon alls. 

Och ja, det är inga problem att flyga med ett febrigt barn och inget ni behöver kontakta SOS international för. Dessutom har ni redan konferera med läkare. 

Alvedon håller febern nere så vill man ge det till små barn så ska man göra det. Alltid bra att hålla nere febern. 

• Anonym (inf)
    EpicF skrev 2023-07-13 21:44:57 följande:

Jag flög med febriga barn när mina tvillingar var runt 1,5år. Gick bra då de sov större delen av flygresan. Gav dock inte alvedon alls. 

Och ja, det är inga problem att flyga med ett febrigt barn och inget ni behöver kontakta SOS international för. Dessutom har ni redan konferera med läkare. 

Alvedon håller febern nere så vill man ge det till små barn så ska man göra det. Alltid bra att hålla nere febern. 

Varför skulle det alltid vara bra? Feber är något positivt och hjälper kroppen bekämpa infektionen. Därför ska febernedsättande helst undvikas om inte febern är hög eller drastiskt påverkar allmäntillståndet negativt. Nu är detta lite unikt med flygplan och det kan vara värt att ge febernedsättande för att underlätta flygresan för barnet men att det "alltid" skulle vara bra att hålla febern nere stämmer inte.
  • Anonym (Nja)

Om det bara är feber och inte att barnet är täppt går det säkert bra. Jag gjorde själv misstaget att flyga med nästäppa som satt i efter en förkylning (febern var borta och jag kände mig pigg). Jag trodde öronen skulle sprängas det gjorde verkligen ont. 

• EpicF

Anonym (inf): Nu tänker jag utifrån barnest allmäntillstånd att det är bra att hålla nere hög feber. Men vill man i te ge alvedon eller annan febernedsättning så gör man inte det. 

Jag gör/gjorde det inte. 

• Anonym (H)

Jag skulle vara mer orolig över att smitta andra. Ditt barn klarar sig nog fint m alvedon

Svar på tråden Feber och flygplan