• Frumamma1986

    Vattkoppor på resa, sos international

    Hej!
    Vår yngste son KAN eventuellt ha blivit utsatt för smitta precis så att symtom kan uppkomma när vi kommit fram till Cypern. 


    Min fråga gäller detta scenario:
    Vi hamnar i situationen att han får koppor på plats och inte hinner bli frisk så vi får resa hem. Får då vi i övriga familjen stanna med honom eller måste vi dela oss? Hur har SOS international hjälpt er som hamnat i liknande situation? Det är helt otänkbart för oss att dela på oss och är oroliga för att detta kan ske. 

    Hittar ingen info och är så orolig för att de ska dela oss!
    (OM vi nu ens får smitta vilket inte alls är säkert)

  • Svar på tråden Vattkoppor på resa, sos international
  • Anonym (.)

    Smittades han idag? Se till att vaccinera honom i morgon så kan han ev slippa sjukdomen helt eller få en mycket mild variant.

  • mammabitch

    Tror inte att vattkoppor räknas som en allmänfarlig sjukdom så att det kan hindra en hemresa?
    En av mina fick vattkoppor under en bussresa i Europa, inga problem att ha med henne på bussen hem.

  • Anonym (Beror på)

    Det beror på vilket flygbolag ni reser med. Flygbolag har rätt att neka person med vattkoppor ombordstigning. 

    Kolla er reseförsäkring och vad ert flygbolag har för villkor.

  • Mantrasina

    Jag skulle tro att, liksom med alla typer av försäkringar, så gäller att något hänt som inte gått att förutse. Om ni nu redan ser att det finns en risk för att barnet kommer vara sjukt under vistelsen så är det högst osannolikt att någon försäkring, oavsett om det är er egen reseförsäkring eller SOS international, kommer stå för kostnaderna för vare sig barnet, delar av eller hela familjens extrakostnader på grund av det. Ännu mer osannolikt att de skulle stå för hela familjens extrakostnader när ett barn och en förälder möjligen skulle bli tvungen att stanna. Ingen kommer att tvinga er att dela på er, men ni kan inte förvänta er att någon annan ska ta kostnaden för det.


    Ring och prata med dem, är mitt råd trots det. Ingen annan kommer att kunna svara på det, det är ju inte nåt som händer stup i kvarten (åtminstone inte på sånt sätt att folk förväntar sig att nån annan ska stå för det). 

  • Frumamma1986

    Tack för svar. 


    Har pratat med Ving och man får inte flyga med vattkoppor men då vi inte har det nu eller har några symtom så är det inget som bryter mot några regler. 


    Försäkringarna täcker för om det skulle inträffa (om han inte blir sjuk innan avresa och blir han det innan så avbokar vi självklart). Men vi vill ju veta om det räcker hela familjen eller bara honom och en vuxen  


    Sos int har inget nr man kan nå dem på om det inte redan har hänt något akut. Så tyvärr kunde inte fb svara hur det skulle bli. Därför jag undrade om någon här redan blivit satta i denna situation och vad som händer. 

    Vaccin är försent, vi fick reda på det efter de 72h som man ska ta vaccinet vid ev smitta. 

Svar på tråden Vattkoppor på resa, sos international