Bagar Bengtsson skrev 2023-07-13 14:19:19 följande:
Nu vet vi inte om sonen blivit "lurad" till att bli pappa. visst har alla ett ansvar men om kvinnan säger att hon går på piller eller annat preventivmedel så måste man ju lita på henne? Visst kan man bli gravid ändå men det vet vi ju inte.
Kvinnans stora fördel är att hon själv bestämmer över sin kropp och vill hon ha barnet så föder hon det. Mannen har ingen talan men han kan välja att aldrig se barnet.
Jag vet inte om han är förbannad på mamman men barnet har ju inte gjort något. Tråkigt om han inte vill ha kontakt och det är väldigt konstigt, det håller jag med om.
Du ska absolut inte säga något till din vän.
Nej man brukar ofta känna personen man ligger (är ihop med). Det du syftar på ovan är vad som kan hända med ons. Därför ska man alltid skydda sig själv när man är med okända. Både mot föräldraskap och könsjukdomar. Alltid kondom oavsett.
Jag sätter 100spänn på att det fanns en relation här. Mest vanliga och troligast scenario:
Hon tog inte p-piller för att (som för många andra kvinnor) så påverkar det både sexlust och mående. Hon mår inte bra på att trygga i kroppen konstgjorda hormoner. De körde därför säkra perioder (för han vägrar såklart gummi) men råkade fuska i stundens hetta. Hon blir gravid. Han tycker det bara är att göra abort, för henne tar det emot att avsluta ett liv. Han tycker hon är oansvarlig. Hon tycker han är oansvarlig. Han tycker hon förstör hans liv om hon inte gör abort. Hon tycker han förstör hennes liv om hon tvingas göra abort.
Hon tror han kommer känna annorlunda när han blir förälder. Men han har alltid prioriterat sig själv i första rum och tänker av principskäl inte låta henne vinna detta utan straffar ut barnet.. och mamman.. och sina egna föräldrar i detta. Enbart av prestigeskäl.