• Anonym (O)

kille som inte vill ha kontakt med sitt barn

Jag har fått reda på att min väns son har ett barn som han aldrig har träffat. Detta beror inte på att mamman eller barnet vägrar, utan för att han inte vill. Barnet verkar bo i en annan stad och jag vet inte så mycket pga fick reda på det då en fd flickvän till honom hade berättat det för en annan vän. Jag tycker detta är så otroligt konstigt och blir illa berörd när jag tänker på det. För mig är det obegripligt hur det kunnat bli så, då min vän och deras familj är så fina människor? Eller är sånt här vanligt? Sonen är lite över 30 och barnet är inte många år, så det handlar inte om nån tonårsgraviditet heller.
    Jag har ingen aning om ifall min vän vet något, och tror inte att jag vågar ta upp det trots att det stör mig. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden kille som inte vill ha kontakt med sitt barn
  • Bagar Bengtsson

Nu vet vi inte om sonen blivit "lurad" till att bli pappa. visst har alla ett ansvar men om kvinnan säger att hon går på piller eller annat preventivmedel så måste man ju lita på henne? Visst kan man bli gravid ändå men det vet vi ju inte.

Kvinnans stora fördel är att hon själv bestämmer över sin kropp och vill hon ha barnet så föder hon det. Mannen har ingen talan men han kan välja att aldrig se barnet.

Jag vet inte om han är förbannad på mamman men barnet har ju inte gjort något. Tråkigt om han inte vill ha kontakt och det är väldigt konstigt, det håller jag med om.

Du ska absolut inte säga något till din vän.

• Anonym (O)

Tack! Jag tror som sagt inte att jag kommer våga ta upp det. Samtidigt känns det som att det blir en oärlig relation oss emellan från och med nu. Jag har väldigt svårt för sånt, men det kan ju vara nåt jag måste ta itu med och acceptera. Men ja, stackars barn!

• Tow2Mater

Välj att inte tro på allt skvaller du hör. Det kan vara sant, men det behöver inte vara sant. Inget du behöver fundera mer över.

• Anonym (JB)

Hade jag varit den mannens mamma hade jag blivit rosenrasande. Omständigheterna spelar ingen roll, man gör inte så mot ett barn. 

• Anonym (Kvinna)

Om jag blev påtvingad ett barn jag inte ville ha skulle jag göra samma sak. Alla vill inte vara föräldrar, alla har inte intresse för, eller ens gillar barn. Som kvinna kan man inte bli tvingad att bli förälder i och med aborträtten. Som man har du inte det valet tyvärr. Så att se ner på en man för att han tar den enda vägen det finns att välja på är helt fel enligt mig. I såna här fall är det mammans ansvar att berätta för barnet att det var hennes val att skaffa barn mot mannens vilja och därför inte har någon pappa. 

• Jemp
    Bagar Bengtsson skrev 2023-07-13 14:19:19 följande:

Varför inte? 

En tillräckligt god vän hade jag kunnat fråga. Men ts, det beror på varför? Du verkar anklaga din vän här? 

Jag tycker absolut inte pappan/hennes son gör rätt, men ansvaret kan inte hamna på en vuxen mans mamma.

Jag hade därför kunnat fråga för att se om hon visste och om det var sant, men inte för att lägga skulden på henne. Och förutsatt att det var en nära vän jag kan prata om allt med- inte vem som helst. Det behöver ju inte påverka er vänskap. Å andra sidan, så om man tar upp det finns ju risken att hon tar honom i försvar och det påverkar ts syn på henne.
  • Anonym (FR2)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-07-13 16:04:21 följande:

Om jag blev påtvingad ett barn jag inte ville ha skulle jag göra samma sak. Alla vill inte vara föräldrar, alla har inte intresse för, eller ens gillar barn. Som kvinna kan man inte bli tvingad att bli förälder i och med aborträtten. Som man har du inte det valet tyvärr. Så att se ner på en man för att han tar den enda vägen det finns att välja på är helt fel enligt mig. I såna här fall är det mammans ansvar att berätta för barnet att det var hennes val att skaffa barn mot mannens vilja och därför inte har någon pappa. 

Menar du att kvinnan våldtog mannen? Annars finns det ju skydd, och om man vet att man absolut inte vill bli pappa kan man avstå penetrerande sex. 

Att skylla på att man inte vill bli förälder och skita i barnet och sedan ändå ha sex, väl medveten om att det kan hända en olycka, är ju bara ansvarslöst. Självklart döms en sådan man. Skulle inte ta i en sådan man med tång. Totalt ryggradslöst. 

• Anonym (O)
    Jemp skrev 2023-07-13 16:22:46 följande:
    Varför inte? 

En tillräckligt god vän hade jag kunnat fråga. Men ts, det beror på varför? Du verkar anklaga din vän här? 

Jag tycker absolut inte pappan/hennes son gör rätt, men ansvaret kan inte hamna på en vuxen mans mamma.

Jag hade därför kunnat fråga för att se om hon visste och om det var sant, men inte för att lägga skulden på henne. Och förutsatt att det var en nära vän jag kan prata om allt med- inte vem som helst. Det behöver ju inte påverka er vänskap. Å andra sidan, så om man tar upp det finns ju risken att hon tar honom i försvar och det påverkar ts syn på henne.
    Precis! Jag är rädd för att jag kommer att se ner på min vän (eftersom jag har så starka åsikter) om de står bakom sonens beslut. Jag vet att det finns människor som tycker att pappan har all rätt överge sitt barn, men jag är inte sån.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (FR2) skrev 2023-07-13 16:25:25 följande:

Menar du att kvinnan våldtog mannen? Annars finns det ju skydd, och om man vet att man absolut inte vill bli pappa kan man avstå penetrerande sex. 

Att skylla på att man inte vill bli förälder och skita i barnet och sedan ändå ha sex, väl medveten om att det kan hända en olycka, är ju bara ansvarslöst. Självklart döms en sådan man. Skulle inte ta i en sådan man med tång. Totalt ryggradslöst. 

Det får du tycka om du vill. Ingen tvingade kvinnan att knulla och behålla ett oönskat barn heller. I min värld är det ett jävligt självinsikt sätt att behålla ett oplanerat barn då mannen säger nej. Makten över barnets framtid ligger i mammans händer. Hon hade kunnat gjort ett mindre känslostyrt val och väntat tills hon hittat någon som faktiskt vill skaffa barn med henne....men hon verkar inte tycka att hennes barn är värd det. Hon var helt enkelt för självisk och tänkte bara på vad hon ville. En sån kvinna skulle jag aldrig kunna ha någon respekt för. Det finns en gräns för hur ego man kan vara utan konsekvenser. Barn planerar man tillsammans, så är det bara. 
  • Anonym (Lena)
    Bagar Bengtsson skrev 2023-07-13 14:19:19 följande:

Nu vet vi inte om sonen blivit "lurad" till att bli pappa. visst har alla ett ansvar men om kvinnan säger att hon går på piller eller annat preventivmedel så måste man ju lita på henne? Visst kan man bli gravid ändå men det vet vi ju inte.

Kvinnans stora fördel är att hon själv bestämmer över sin kropp och vill hon ha barnet så föder hon det. Mannen har ingen talan men han kan välja att aldrig se barnet.

Jag vet inte om han är förbannad på mamman men barnet har ju inte gjort något. Tråkigt om han inte vill ha kontakt och det är väldigt konstigt, det håller jag med om.

Nej man brukar ofta känna personen man ligger (är ihop med). Det du syftar på ovan är vad som kan hända med ons. Därför ska man alltid skydda sig själv när man är med okända. Både mot föräldraskap och könsjukdomar. Alltid kondom oavsett.

Jag sätter 100spänn på att det fanns en relation här. Mest vanliga och troligast scenario:

Hon tog inte p-piller för att (som för många andra kvinnor) så påverkar det både sexlust och mående. Hon mår inte bra på att trygga i kroppen konstgjorda hormoner. De körde därför säkra perioder (för han vägrar såklart gummi) men råkade fuska i stundens hetta. Hon blir gravid. Han tycker det bara är att göra abort, för henne tar det emot att avsluta ett liv. Han tycker hon är oansvarlig. Hon tycker han är oansvarlig. Han tycker hon förstör hans liv om hon inte gör abort. Hon tycker han förstör hennes liv om hon tvingas göra abort.
    Hon tror han kommer känna annorlunda när han blir förälder. Men han har alltid prioriterat sig själv i första rum och tänker av principskäl inte låta henne vinna detta utan straffar ut barnet.. och mamman.. och sina egna föräldrar i detta. Enbart av prestigeskäl.
Svar på tråden kille som inte vill ha kontakt med sitt barn