Kan en drogmussbrukare, som brukar droger redan i åldern 15, förstå deras misstag?
Hej,
jag hoppas ingen tar illa upp. Många av oss kanske har nära anhöriga med drogproblem och jag menar absolut inget illa, jag skapar denna tråden för att jag helt enkelt vill veta. Jag vet att man OFTAST brukar droger för att må bättre, för att dämpa det psykiska smärtan.
Jag hade ett förhållande med en tjej när jag var i tonåren. Vi var jämngamla. Hon och jag var mycket blyga och vi gjorde egentligen inget särskilt under dagarna, utan mest promenerade runt stan när vi sågs. Jag var vansinnig blyg och jag minns att jag alltid blev oerhört nervös när jag skulle träffa henne. Vi båda var 15 år.
Hon fann till slut en annan kille. Dock denna kille fick henne att börja med alkohol och cigaretter (enbart nikotin).
Det ena ledde till det andra och hon började helt enkelt börja med narkotika.
Livet gick vidare och jag slutade av naturen bli mer oblyg, slutade bry mig om vad andra tänkte, började våga sysselsätta mig i aktiviteter, bli medlem i fritidsförening.
Åren gick och jag började tänka på utbildning och karriär.
Nu är jag 30 år. Jag har träffat henne och man ser verkligen resultatet av vad droger gör. Hon blev beroende och missbrukade droger och alkohol redan när hon började med sådant. Alltså ungefär vid 15-16, efter att hon gjorde slut med mig.
Jag fann det väldigt sorgligt, eftersom hon var en unik tjej och jag tror att hon hade lyckats komma långt i livet, betydligt längre än mig, om hon aldrig missbrukade något.
När jag träffade henne så delade vi nummer, bara för att prata. Hon pratar som om vi fortfarande är femton. SOm om hon är i tonåren. Visserligen förstår hon att vi är vuxna, i och med att hon frågat: ''Vad gör du om dagarna?''. Men i överlag, så känns det som om hon är både tonår och tror att jag också är det. Hennes idé till aktivitet är detsamma som förut. Promenera runt stan. Ses på det gamla ställen, som när vi alltid hade som träffpunkt i tonåren.
Jag grät inombords. P.g.a hur förstörd hon var. Men kunde inte heller hjälpa min nyfikenhet, om hon verkligen förstod att vi är vuxna människor.
En person som hon: Som tyvärr hamnade i missbruk i tonåren. Kan de förstå att de är vuxna. Förstå vad drogerna gjort? Förstå att de hade kunnat kommit någonstans i livet, om det inte vore för drogmissbruket?