Anonym (Svea) skrev 2023-07-13 12:51:40 följande:
Är 27 år och har aldrig haft en barnlängtan, och kan helt ärligt inte se ett liv med barn. Är totalt jävla livrädd för att bli gravid och kan inte tänka mig något värre. Har gått i tankarna att sterilisera mig, är det någon som vet hur det fungerar? Är det lång kö? Måste man försvara sig och förklara tusen gånger om varför man inte vill ha barn?
En gammal klasskompis till mig från gymnasiet försvann ett tag ifrån alla sociala medier när hon var 20. Fick på omvägar reda på att hon upptäckt att hon var gravid, i vecka 25. Och hon hade aldrig någonsin pratat om barn, eller att hon hade längtan efter barn. Efter det blev min ångest ännu större, att bli gravid och inte märka något förens det är försent.
En sista fråga, hur hanterar ni svärmödrar som inte riktigt kan acceptera att deras son och partner inte vill ha barn? Hon fick nys om detta och hade då sagt "du får nog se dig om efter en annan flickvän" till min sambo. Orkar liksom inte förklara mig, ska jag ens behöva göra det? Kan inte folk bara inse att barn inte är för alla?
Trådstartaren här!
Jag är också 27 och har aldrig heller känt att jag vill ha barn. Jag är inte en kapabel morsa helt enkelt pga många anledningar. Jag började tänka på sterilisering när jag var 22 år och känner lika starkt för det idag. Sist jag var på cellprov (som tyvärr visar cellförändringar) så tog jag upp sterilisering för bm och hon kläckte att jag är för ung och inte får göra det ännu fast det är 25 år-gräns. Hon hade noll koll. Nu har jag iaf ringt kvinnohälsan och sagt att jag vill ha ett möte så jag väntar på en tid. Kanske jag kan ta det samtidigt som jag ska in för mina cellförändringar.
Mina svärföräldrar är nog rätt accepterade över mitt val då min sambo är väldigt mycket äldre än mig så ett barn skulle inte vara lämpligt. Om du är riktigt trött på deras tjat får du dra till med ärftliga åkommor. Jag kommer tex säga att jag inte vill ha barn för att jag har ADD, är högkänslig, har en njursjukdom (polycystisk njursjukdom) som är 50% ärftlig, dystymi, ja alltså listan kan göras lång här. Och sist men inte minst så vill jag inte sätta ett barn till den jävla skitvärld vi lever i. Snart förlorar vi aborträtten, det är krig, svält osv. Vi går ju bakåt istället för framåt.