• Längtansfullt

    Massa utslag?!

    Hej! Är det någon som har erfarenhet av hormonplitor på bebisar? Min lille som är två veckor har under två dygn blivit fylld av utslag. Har visat BVC som gissade på värme och hormonplitor men ska det verkligen bli såhär mycket? Ena stunden är bebis väldigt lugn i hyn och har någon enstaka. När lillen blir ledsen eller hungrig så blossar dom upp extremt. Jag ger ersättning men gjort det sen födseln så BVC uteslöt allergi. Någon som haft samma? Har smörjt in med miniderm men det gör ingen skillnad.. 

  • Svar på tråden Massa utslag?!
  • Anonym (Känslig)

    Min yngsta föddes med väldigt känslig hy och under värsta värmeböljan -18. Han såg stundtals hemsk ut. Man får svalka dom, smörja och se tiden an. Det blir bättre!

  • Anonym (Tes)

    Enligt 1177 är det vanligt, ofarligt och man behöver inte göra ngt åt det. 1177.se är för övrigt ett hett tips från mig som tvåbarnsmamma. Mycket bra info om barns utveckling, utslag, sjukdomar mm. 

  • Agda90

    Ja du, min son var två veckor när han plötsligt fick utslag från topp till tå och började bajsa grönt skum. Det var mjölkprotein allergi. 

    BVC kan friska barn, inte sjuka eller allergiska så rådet du fick från BVC att det inte är allergi är inget att hänga i julgranen direkt. 

    Som någon skrev är 1177.se bra att läsa på men är du osäker så kan du ta kontakt med din lokala barnmottagning och rådfråga en sköterska. 

  • Anonym (det)
    Längtansfullt skrev 2023-07-11 13:42:53 följande:
    Massa utslag?!

    Hej! Är det någon som har erfarenhet av hormonplitor på bebisar? Min lille som är två veckor har under två dygn blivit fylld av utslag. Har visat BVC som gissade på värme och hormonplitor men ska det verkligen bli såhär mycket? Ena stunden är bebis väldigt lugn i hyn och har någon enstaka. När lillen blir ledsen eller hungrig så blossar dom upp extremt. Jag ger ersättning men gjort det sen födseln så BVC uteslöt allergi. Någon som haft samma? Har smörjt in med miniderm men det gör ingen skillnad.. 


    Det kan absolut vara allergi även om du gett ersättning sen födseln, det kan komma när som helst.

    Det kan vara hormonprickar, en del får sådär jättemånga och blir helt prickiga.

    Det kan vara värmen, och då blir det mer när bebisen blir upprörd, för då jobbar de upp ännu mer värme.

    Om bebisen visar andra symtom som magknip, konstigt bajs, oro, inte växer så skulle jag råda dig att kolla upp allergi ändå. Men om bebisen mår bra, växer bra, inte verkar ha ont eller besvärad, då kan du bara avvakta, kanske försöka kyla bebisen genom att torka av med en fuktig handduk och sånt. 
  • Maymom

    Min son hade också såna, kom typ en vecka efter födelsen och försvann ca 3 veckor senare. Min bror hade också mycket när han var nyfödd.

Svar på tråden Massa utslag?!