• 1987LittleMe

Norrköping, fylla i blivande pappa

Hej

Jag och sambon väntar vårt första barn och läser endel på försäkringskassan hemsida och får fram att man i vissa kommuner kan föranmäla att man är blivande pappa. 

Är det någon som vet om Norrköping erbjuder detta och vart kan sambon (vi) fylla i detta i så fall eller är det bara att vänta tills bebis är född ? 

Båda av oss har varit trogna och är väldigt säkra på vem pappan är så inga frågetecken där. 

• Svar på tråden Norrköping, fylla i blivande pappa
  • Jemp

Jag vet inte specifikt om Norrköping men det är socialkontoret hos kommunen som sköter, så hör av dig dit och fråga.

• Anonym (Maja)

Ni kan gå till familjerätten och skriva på alla papper gällande faderskap och gemensam vårdnad redan under graviditeten. Bara att höra av sig dit nu. Dock är det inget som går igenom förrän barnet faktiskt är fött, men det är rätt skönt att slippa pallra sig dit med en nyfödd sedan.

• 1987LittleMe
    Anonym (Maja) skrev 2023-07-10 22:21:54 följande:

Ni kan gå till familjerätten och skriva på alla papper gällande faderskap och gemensam vårdnad redan under graviditeten. Bara att höra av sig dit nu. Dock är det inget som går igenom förrän barnet faktiskt är fött, men det är rätt skönt att slippa pallra sig dit med en nyfödd sedan.

Tack för hjälpen, 
    Såg även att man kunde signera digitalt inom 14 dagar när bebis är född.
  • Maymom
    Anonym (Maja) skrev 2023-07-10 22:21:54 följande:

Faderskap går att signera digitalt nu. 😊
  • Anonym (Maja)
    Maymom skrev 2023-07-10 22:47:57 följande:
    Faderskap går att signera digitalt nu. 😊
    Vad smidigt! Så var det inte 2017 när vår äldsta föddes. Efter det har vi varit gifta, så det har inte behövts funderas på efter det
  • Anonym (Före födseln)

Det som tas upp om man ska signera före eller efter är om det händer mamman något. Det är ovanligt, men det inträffar ju. 

Skulle det vara så att pappren inte är påskrivna och modern dör vid förlossning så kan domstolen besluta att vårdnaden av barnet går till någon annan än pappan exempelvis morföräldrar eller jourhem. 

Jag tyckte det kändes lugnare och bättre när vi skrivit på innan förlossning även om soctanten rullade lite med ögonen. 

• 1987LittleMe
    Anonym (Före födseln) skrev 2023-07-10 23:34:05 följande:

Det som tas upp om man ska signera före eller efter är om det händer mamman något. Det är ovanligt, men det inträffar ju. 

Skulle det vara så att pappren inte är påskrivna och modern dör vid förlossning så kan domstolen besluta att vårdnaden av barnet går till någon annan än pappan exempelvis morföräldrar eller jourhem. 

Jag tyckte det kändes lugnare och bättre när vi skrivit på innan förlossning även om soctanten rullade lite med ögonen. 

Då gick ni till socialkontoret och fixade allt innan, om jag tolkade rätt. 
    Låter som en bra förebyggande åtgärd, även om statistiken visar låg risk för händelser vid födelse
Svar på tråden Norrköping, fylla i blivande pappa