• Smiko27

Får man installera tvättmaskin själv?

Jag bor i en liten 2a utan tvättmaskin. Den gemensamma tvättstugan är otroligt dåligt skött av andra hyresgäster och hyresvärden bryr sig inte trots att jag anmält flera gånger. Det är otroligt smutsigt, många maskiner och torkmaskiner funkar inte eller så luktar de illa inuti vilket resulterar i tvätt som inte doftar nytvättat eller så luktar det riktigt illa och jag är så trött på det. Jag har även fått saker stulna ett par gånger. I  badrummet och köket finns det inte plats avsedd för tvättmaskin men jag har en kompis som är duktig rörmokare som sa att han kan fixa det. Jag skulle kunna ha den i badrummet även fast det blir lite trångt. Får man göra så? 

• Svar på tråden Får man installera tvättmaskin själv?
  • Anonym (Hg)

Fråga hyresvärden eftersom du inte äger din bostad. Säger de nej så....är det ju nej. Säger de ja så kommer de informera dig om vad som krävs av dig. 

• Anonym (Hg)
    Anonym (Hg) skrev 2023-07-10 13:24:16 följande:

Fråga hyresvärden eftersom du inte äger din bostad. Säger de nej så....är det ju nej. Säger de ja så kommer de informera dig om vad som krävs av dig. 

Men hv ska ju sköta tvättstugan oavsett. Fortsätt anmäla det som inte funkar. Det går lixom inte att tvättstugan inte funkar, de måste fixa det som behövs. 
    Som hg kan man inte heller låta hv komma undan. Hyresgästföreningen kan vara till hjälp också. För du är väl medlem? 
  • Citronella

Du måste fråga hyresvärden, med största sannolikhet kommer de säga nej eftersom det kan uppstå stora skador om något går fel men fråga kan man alltid göra.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Campingtvätt)
    www.getcamping.se/husvagns-husbilstillbehor/vatten-och-sanitet/stad-och-tvatt/mestic-mw-120-tvattmaskin-med-centrifugering/&fo_k=df2ae60306d519fc6499bc61ad51a7d6&fo_s=gplase

En sån här är en riktig livräddare. Vi köpte en liknande till vår gamla hyresrätt som numera står i sommarstugan. Vi visste att vi skulle flytta inom ett år men ville kunna tvätta hemma och värden krävde en avgift för att koppla in så vi kunde ha en vanlig maskin. Då det inte är en fast elinstallation och fylls med vatten manuellt så behöver man bara ha plats för den så man kan tömma vatten i duschavloppet och ett vanligt eluttag nära.
  • Anonym (Nero)

Du måste få ett ok från hyresvärden och för att din hemförsäkring ska gälla måste installationen vara korrekt utförd. Jag hade inte låtit kompisen göra elinstallationen utan tagit in en elektriker till det. 

• Anonym (Hg)
    Anonym (Nero) skrev 2023-07-10 18:34:34 följande:

Du måste få ett ok från hyresvärden och för att din hemförsäkring ska gälla måste installationen vara korrekt utförd. Jag hade inte låtit kompisen göra elinstallationen utan tagit in en elektriker till det. 

Det är stickpropp numera. Ts kompis var dessutom rörpulare. 
  • Anonym (Nero)
    Anonym (Hg) skrev 2023-07-10 18:41:21 följande:
    Det är stickpropp numera. Ts kompis var dessutom rörpulare. 
    Jo, det stämmer, men det krävs ju ändå att det finns ett lämpligt uttag att sätta stickproppen i. Jag utgick från att det inte gör det eftersom TS skrev att det saknades utrymme för tvättmaskin. 
  • Anonym (Fia)

Jag bodde i en hyresrätt förut och det stod i lägenhetspärmen  att man måste ha behörighet för att koppla in tvättmaskinen. Min kille kopplade in den efter som har är fastighetsskötare  

• Anonym (Hg)
    Anonym (Nero) skrev 2023-07-10 18:43:49 följande:
    Jo, det stämmer, men det krävs ju ändå att det finns ett lämpligt uttag att sätta stickproppen i. Jag utgick från att det inte gör det eftersom TS skrev att det saknades utrymme för tvättmaskin. 
    Ja finns inget uttag så blir det ju svårt. 
  • Anonym (Beror på)

I min hyreslägenhet jag bodde i för några år sedan så fanns det avlopp färdigt där en tvättmaskin kunde stå, samt en sådan grej på väggen där man kunde installera elen. 
    Min hyresvärd sa i princip att så länge personen vet vad den gör så är det väldigt svårt att göra fel.

Men är det inte el i närheten och avlopp fixat så lär det ju vara mer än bara koppla och fixa dit rören?

Svar på tråden Får man installera tvättmaskin själv?