• Anonym (Anhörig)

Forum för anhöriga psykisk ohälsa

Hej! 

Jag är anhörig till en person med psykisk ohälsa och skulle behöva prata med fler i liknande situation. Vet någon av något stängt forum för oss som lever i detta, där vi kan prata av oss och stötta varandra i en svår tid? 

• Svar på tråden Forum för anhöriga psykisk ohälsa
  • Anonym (Bulk)

Hej,
    är i samma situation och hakar därför på i denna tråd. Jag bor i Sthlm och har tyvärr inte hittat något forum som passat in rätt så jag är idel öra för tips.

• Anonym (Crazyindahead)

Inte anhörig men har psykisk sjukdom och anhöriga. Har själv försökt hitta liknande till mina anhöriga för stöd men det är svårt. Är fortfarande väldigt tabu att prata om psykisk ohälsa om för många. Kan vara lättare om man är mer specifik när man söker. 

• Anonym (H)

Är nog svårt att hitta. Men kolla på www.viska.se där är det även anhöriga som skriver. Det är visserligen inriktat mot psykossjukdom men man skriver om alla möjliga diagnoser.

• Anonym (Crazyindahead)

Sök på bipolarna om det gäller bipolär sjukdom.

• Anonym (H)
    Anonym (Crazyindahead) skrev 2023-07-09 23:26:47 följande:

Sök på bipolarna om det gäller bipolär sjukdom.

Detta TS. Sök på diagnosen och på anhörigstöd eller liknande. Något allmänt forum för anhörig til någon med psykisk ohälsa tror jag är svårt att hitta. Men det kan kanske finnas tex Facebook-grupper för specifika diagnoser. Kanske ännu större chans om du är ännu mer specifik,  exempelvis att du är förälder till barn med diagnosen, eller vuxet barn till den med diagnosen. Vad du nu har för relation till den sjuke?
  • Anonym (Samma)

Väcker denna gamla tråd till liv igen. Är du kvar TS, hittade du något? Är själv anhörig till någon med en svår och långdragen depression. 

• Anonym (Också anhörig)

Hej

Har tyvärr ingen koll på forum eller FB-gruppe, men det borde finnas.

Kan dock tipsa om att alla kommuner är skylda att erbjuda anhörigstöd och dit räknas också vi som lever nära någon med psykisk ohälsa. Jag bor i Gbg och har både fått enskilt samtalsstöd samt gått i grupp för anhöriga. Har de inte egna grupper borde de ha kunskap om andra du kan vända dig till för stöd. 

Lycka till!

• Anonym (Annonym)
    Anonym (Också anhörig) skrev 2024-05-27 11:43:05 följande:

Hej

Har tyvärr ingen koll på forum eller FB-gruppe, men det borde finnas.

Kan dock tipsa om att alla kommuner är skylda att erbjuda anhörigstöd och dit räknas också vi som lever nära någon med psykisk ohälsa. Jag bor i Gbg och har både fått enskilt samtalsstöd samt gått i grupp för anhöriga. Har de inte egna grupper borde de ha kunskap om andra du kan vända dig till för stöd. 

Lycka till!

Jag tänkte just skriva något liknande. Jag har en bipolär äldre multisjuk mamma. Jag fick stödsamtal av Kommunens anhörigstöd.

Det skulle vara jättebra med ett samtalsforum!

Själv är jag inte så värst engelskspråkig men för den som är det kanske finns andra möjligheter? 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Samma) skrev 2024-05-27 10:53:29 följande:

Väcker denna gamla tråd till liv igen. Är du kvar TS, hittade du något? Är själv anhörig till någon med en svår och långdragen depression. 

Hej jag skriver ett gymnasiearbete om hur anhöriga till personer med depression påverkas av sin situation samt om de själva upplever att de får tillräckligt mycket stöd. Jag skulle jättegärna intervjua dig om det är något du skulle vilja ställa upp på? Om du vill ställa upp på en intervju eller vill ha mer information om detta kan du kontakta mig på facebook: www.facebook.com/share/mN7xXxQEusiPvXTc/ 
    Självklart går det att vara anonym under intervjun om du vill det. 
Svar på tråden Forum för anhöriga psykisk ohälsa