• Martin Liljefors

Söker bra jurist återbet krav försäkringskassan

Hej,

Då har man fått bekräftat vad man många gånger hört tidigare, att försäkringskassan är en problematisk myndighet. De har sett en chans till att brutalt återkrava mig på flera hundratusen kronor i föräldrapenning genom att få mig utförsäkrad från Sverige. Det är helt felaktigt så klart. Ett fint sätt att trampa på oss skattebetalande medborgare.
    Jag skulle behöva tips om en bra jurist som kan det här med överklaganden emot försäkringskassan och tar tacksamt emot alla tips.

• Svar på tråden Söker bra jurist återbet krav försäkringskassan
  • Vanjasöt

Om du är utvandrad så har du inte rätt till föräldrapenning. Det begriper du väl själv?

• Martin Liljefors

Du missade nog poängen Vanja. Jag har alltid bott i Sverige. Det kunde lika gärna vara du som drabbats

• Vanjasöt

Det är Skatteverket som hanterar folkbokföringen. Vad ligger till grund för Skatteverkets beslut?

• Anonym (?)

Om du har varit folkbokförd i sverige, haft jobb och inkomst bör du kunna ta vilken jurist som helst 

Är däremot läget att du inte haft någon inlomst i sverige. Pappan till barnet bor utomlands bli läget svårare

Kolla runt lite där du bor först.  Ofta bra med någon du enkelt kan träffa och prata med. Leta efter någon som kan förvaltningsrätt/skatterätt i första hand, inte brott och familjerätt. 

• Blue Waffle
    Martin Liljefors skrev 2023-07-09 15:46:35 följande:
    Söker bra jurist återbet krav försäkringskassan

Hej,

Då har man fått bekräftat vad man många gånger hört tidigare, att försäkringskassan är en problematisk myndighet. De har sett en chans till att brutalt återkrava mig på flera hundratusen kronor i föräldrapenning genom att få mig utförsäkrad från Sverige. Det är helt felaktigt så klart. Ett fint sätt att trampa på oss skattebetalande medborgare.
    Jag skulle behöva tips om en bra jurist som kan det här med överklaganden emot försäkringskassan och tar tacksamt emot alla tips.

Har du lämnat sverige 388 dagar på rad (eller längre) anses du utförsäkrad och har inte rätt till försäkringskassans ersättningar. Om så inte är fallet så får du prata med skatteverket och visa att du bott här. Det behöver du ingen jurist för.
  • Anonym (Anonym)

De är som alla andra myndigheter skyldiga att följa lagar och förordningar. För vissa kanske detta anses "problematiskt", för de flesta är det en självklarhet.

I kommuniceringen/ beslutet du fått står anledningen och vad du ska göra om du inte håller med om det. Bevisbördan ligger på dig så ta fram dokument etc som visar att deras beslut är felaktigt.

Dom har inga problem att ändra felaktiga beslut, speciellt inte om det är inom ramen för överklagandet och beslutet är taget på otillräckliga grunder.

Har du rätt till fp borde du kunna bevisa detta och beslutet ändras. Easy peasy!

Svar på tråden Söker bra jurist återbet krav försäkringskassan