• Fiffi11

Marie på Fertilitetplus

Någon som varit hos henne och kan dela upplevelser? Börjar fundera på om det är mitt immunförsvar som gör att ägg inte fäster och att jag får missfall. Är i princip aldrig sjuk, fick tex inte covid trots att alla runt omkring mig var sjuka. Så rädd att bli lurad när man är så sårbar.

• Svar på tråden Marie på Fertilitetplus
  • Anonym (Jag)

Vi var där när vi försökte få andra barnet. Jag har en autoimmun sjukdom, men min behandlande läkare menade på att det inte var några som helst problem att bli gravid ändå. Trots det tog båda barnen över ett år på sig att bli till. 

Jag gjorde två behandlingar hos Marie utan att bli gravid. Sen blev jag trött på skiten och slutade tvärt med kortisonet jag fått utskrivet, vilket ledde till att jag gick in i ett skov i min sjukdom. Då hade immunförsvaret annat att göra än att stöta bort eventuell graviditet och jag blev gravid. 

När jag något år senare fick träffa en annan specialitet inom min sjukdom, bekräftade denne att jag sannolikt har svårt att bli gravid utan hjälp och att hennes tanke, att sänka immunförsvaret, sannolikt var det som skulle hjälpa. 

• Fiffi11

Åh jag är så ledsen att höra att du fått gå igenom det men det förde ju något gott med sig också <3

Vet inte ens hur man ska börja. Min läkrae hänvisar till gyn och jag börjar utredning i augusti men har förstått att svensk vård inte alltid tar sådant här på allvar särskilt när man som jag inte har någon autoimmun sjukdom utan bara en "tanke". Hade du rått mig att ändå gå till Marie för utredning och för att prova en behandling?

Och mår man konstigt efteråt?

Stor kram till dig

• Anonym (Dubbelt upp)

Ingen erfarenhet av henne, men av att ha svårt både bli gravid och få barn. Fick tom m.f efter ÄD. Då misstänkte både jag och kliniken att orsaken var immunförsvaret och ökade dosen Prednisolon. Då fick jag äntligen barn!  Glad 1,5 år senare fick jag tom ett andra barn med samma medicinering.
    Svenska läkare- och speciellt de inom vanliga vården- tror inte på detta som orsak. Däremot flera privata och då kan man få medicin.

Lycka till!

• Fiffi11

Tack så jättemycket! Jag har inte hört om det läkemedlet förut, var det något som du tagit under en längre period av andra anledningar (helt ok att inte svara)? Tolkade det så när du skrev att dosen ökades.

Grattis till dina två mirakel <3

• Anonym (Dubbelt upp)
    Fiffi11 skrev 2023-07-07 15:12:29 följande:

Tack så jättemycket! Jag har inte hört om det läkemedlet förut, var det något som du tagit under en längre period av andra anledningar (helt ok att inte svara)? Tolkade det så när du skrev att dosen ökades.

Grattis till dina två mirakel <3

Tack! Glad
    Man tar alltid det vid ÄD för det dämpar immunförsvaret. Funkade såvida att jag blev gravid, men fick m.f ändå så då höjdes dosen och jag fick barn. Vissa får Prednisolon enbart pga upprepade m.f också, men då alltid privat.
Svar på tråden Marie på Fertilitetplus