• Anonym (Mamma)

Vill vara särbo

Jag och pappan till mina barn har flyttat isär. Om jag får bestämma skulle jag vilja fortsätta vara en familj fast utan sex och sånt. Alltså äta middag ihop några dagar i veckan. Fira högtider, åka på semester. Umgås med släkt och gemensamma vänner. Åka till stranden, parken, restaurang osv. Kanske skruva upp en hylla och andra vardagliga saker tillsammans. 

Som en partner men utan krav på att vara intim och även utan andra krav. 

Han tycker det är en "sjuk" relation. Så "kan" man inte ha det. 

Jag förstår om han inte vill. Om han vill gå vidare och kanske träffa nån ny. Det är upp till honom att berätta hur HAN vill ha det. 

Är mitt förslag / önskan helt knäpp och orimlig ?

• Svar på tråden Vill vara särbo
  • Anonym (Nja)

Utifrån att ni inte tänker lika så ja, det är orimligt. Generellt är det dock inte "orimligt", och inte helt ovanligt att många par lever så heller.

• Nutid

Hej TS, din önskan är i vilket fall inte ovanlig och det är bra att beskriver det för din partner. Jag tycker att det intressant, Jag lever I en lång relation där min partner inte ha velat ha sex. Jag har så svårt att förstå. Jag vill gärna veta hur du tänker. Så några frågor:

Älskar du din partner?

Är du attraherad av honom?

Om ni lever ihop utan sex skulle du kunna tänka dig att ha sex med någon annan?

Om ni lever ihop utan sex tror du att du skulle bli svartsjuk om han har sex med någon annan?
  • Anonym (Maria)

Ja det tycker jag är en knäpp och orimlig önskan men det beror på att jag vill ha sex med min partner. 

Fråga honom och ta det därifrån. Han kanske vill samma. 

• Anonym (Maria)
    Nutid skrev 2023-07-06 04:20:38 följande:

Hej TS, din önskan är i vilket fall inte ovanlig och det är bra att beskriver det för din partner. 

Om ni lever ihop utan sex skulle du kunna tänka dig att ha sex med någon annan?

Om ni lever ihop utan sex tror du att du skulle bli svartsjuk om han har sex med någon annan?
    Enligt ts så  har de  flyttat isär vilket jag tolkar som att han inte är hennes partner längre. 
  • Anonym (323)

Du kan inte göra mer än lägga fram förslaget och se hur han reagerar.
    Men eftersom ni har flyttat isär och du skriver "jag vill vara särbo", så antar jag att det just nu är helt slut?

Ni kan säkert göra så en period, om båda är ok med det men så fort han träffar någon annan så förändras spelets regler. Om han ens går med på det nu först, så kan han plötsligt säga att han inte vill längre. Då får du acceptera det. Jag har svårt att förstå folk som tex skiljer sig, men sen ändå ska fortsätta som familj "för det är så viktigt för barnen". Ja men om det var så viktigt - skilj dig inte då. 

Eller om han säger ok men vill ha friheten att ha sex med andra, hur tänker du om det?

Du påminner mig lite om min mans ex. När vi möttes hade de varit skilda ett tag, bodde inom samma område så det var promenadavstånd mellan dem. Han ville inte träffa henne mer än nödvändigt medan hon ringde, kom och knackade på, ville att barnen skulle kunna springa fram och tillbaka oavsett vems vecka det var (vilket inte funkade för min man eftersom han jobbade på grannorten så han hade viss restid). De hade helt olika bild av hur det skulle fungera efter skilsmässan. Hon var inte intresserad av att vara tillsammans, men hon ville att det skulle vara ungefär som förut (med det praktiska), bara att man inte bodde i samma hus. 

Så träffades vi. Av förklarliga skäl var han ibland inte hemma, utan hos mig. Det blev rätt krångligt i starten för hon ringde så ofta, skulle ha hjälp med ditten och datten och han sade nej. Det tog tid innan hon accepterade det nya läget. Tror inte hon hade något emot mig just, utan mer situationen - han fanns inte tillgänglig alla stunder på dygnet och det hade hon svårt att svälja.

• Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-06 05:34:43 följande:
    Enligt ts så  har de  flyttat isär vilket jag tolkar som att han inte är hennes partner längre. 
    Enligt TS vill hon vara särbo, vilket brukar betyda partner fast man inte lever ihop. Hon kan lika gärna begära skilsmässa men äta middag med familjen och fira högtider tillsammans. Det hade varit mer rimligt.
  • Anonym (S)

Det blir ju vanligare och vanligare att folk är särbos även med gemensamma barn.

Men det du föreslår är ju något annat.
    Det känns som något märklig relationslimbo...är ni ett par eller inte?
    Du skriver att du förstår om han vill gå vidare och träffa någon annan. Det tolkar iallafall jag som att du tänker att ni ska vara exklusiva, bara utan sex.
    För mig är detta bara ett sätt att dra ut på separationen längre än nödvändigt. Det låter bara som en tidsfråga innan någon av er träffar en ny och den andre står kvar och känner sig sviken.
    Att kunna vara vänner och kunna umgås för barnens skull är ju väldigt bra och sunt men att ha något slags mellanläge i ett längre perspektiv tror jag inte på.
    Och jag tror det är väldigt få nya partners som vill leva med detta upplägget.

Du skriver att du kan bara föreslå och han har rätt att tacka ja eller nej.
    Men jag tycker nog att även det beror på.
    Om separationen var ömsesidig, dvs att ingen av er har känslor eller vill ha en intim relation så är väl frågan ok.
    Men om du vet att han vill mer så tycker jag nog att frågan är taskig....

• Anonym (.)

Finns ju många som lever tillsammans i döda relationer. Men nu har ni ju redan separerat och har som jag förstår det ingen intim relation längre och är då inte särbo heller. Då tycker jag det är orimligt. Släpp taget och låt din exmake letar efter en kärleksrelation så kan du leta efter en asexuell relation.

• Anonym (Perka)

Vad var anledningen till att ni flyttat isär?

• Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2023-07-06 07:41:32 följande:
    Enligt TS vill hon vara särbo, vilket brukar betyda partner fast man inte lever ihop. Hon kan lika gärna begära skilsmässa men äta middag med familjen och fira högtider tillsammans. Det hade varit mer rimligt.
    Ja hon vill det men de verkar inte vara det nu. Det står "flyttat isär" men om hon får bestämma så vill hon fortsätta som familj och det låter ju som särbo. Men utan sex. 
    Även en särbo vill just jag ha sex med. 
Svar på tråden Vill vara särbo