• Goxx

Möblering kombinerat vardagsrum och sovrum

Hej

Hoppas få nya nya infallsvinklar från er om hur vi ska tänka kring möblering av ett ganska stort rum i en lägenhet i Italien.
    Det är rummet benämnt som Camera på planlösningen. Vi hoppas hitta en bra lösning där det både fungerar som vardagsrum med ett par fåtöljer och kanske en soffa och bord, samt sovrum med en dubbelsäng och någon form av större klädskåp. Den lilla balkongen har fin utsikt, men är inte möblerbar. Vi vill alltså kunna sitta så att så många som möjligt kan njuta av vyerna utanför. Vanligen kommer dubbeldörrarna mot balkongen vara öppna annars är de glasade så vyn finns även med stängda dörrar.

Köket (Cucina) ska renoveras och rymma ett relativt stort matbord med vyer mot en likadan balkong som i andra rummet. "Ingrosso" blir troligen ett litet sovrum i förlängningen, men skulle i så fall göra korridoren mörk. Främst är det stora rummet vi önskar idéer om.

Bortse från befintliga möbler samt garderoberna, liksom jalusidörrarna som inte går att öppna helt, allt det ska bort.

Alla idéer mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Möblering kombinerat vardagsrum och sovrum
  • SupersurasunkSara

Jag skulle nog ha försökt med något liknande ovan. Vill man ha bord är runda bäst när det är en yta man behöver gå förbi, kanske några små bord? Då funkar iofs fyrkantiga eller rektangulära också. 

Ena sidan av sängen får ju begränsat med gång, men det brukar funka ok ändå. Har haft så lite som 30 cm per sida och det är inte optimalt, men funkar. 

Vill du avgränsa kan tunna gardiner sättas upp i taket. Sängen går också att vrida åt andra hållet om man vill. 

Jag har ritat in två klädskåp, men du kan ju lika gärna ha ett skrivbord,e n byrå eller vad som helst. 

Vanligen brukar jag ställa en säng ut från väggen och ha klädskåp i fotändan så att man får gå in på varsin sida till sängen, men det fungerar bäst i rektangulära vardagsrum. När de är mer kvadratiska blir det meckigare haha. 

Lycka till! 

• Litorina

Vilken rolig sned liten lgh!

Kanske använda hörnet där den lilla smala dörren är som om den inte fanns. Alltså ställa ett par fåtöljer och ngt litet bord där. Det lilla prånget bakom dörren kan användas till tvättkorgs- och dammsugarförvaring. Om den inte behövs som nödutgång vill säga. 

Sen hade jag valt en så smal säng som möjligt och ställt den längst in i rummet med huvudänden mot väggen som inte har balkong och sen ett skåp längs väggen med balkong, vid sängens fotände. 

Och så kanske ett skirt draperi mellan sängen och rummet i övrigt.

Men jag hade börjat med att sätta färg på väggarna!  

Svar på tråden Möblering kombinerat vardagsrum och sovrum