• Anonym (TS)

Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?

Märker att vi har väldigt olika regler i våra två familjer. Har ett bonusbarn i tonåren. Hos oss vill vi gärna att hon är hemma ibland. Att vi vill umgås tillsammans. Hos andra föräldern är hon nästan aldrig hemma.

Vi har henne på en app så vi ska kunna ja koll på vart hon är. Har hänt en del grejer som föranlett detta snatteri, tjuvrökning osv. 

Vi tillåter inte att hon sover borta flera dagar i veckan vilket hon inte heller verkar ha ett behov av här. En, två nätter i veckan i snitt om ens det brukar hon sova hos en kompis. När hon är hos den andra föräldern är hon i princip aldrig hemma. Sedan sommarlovet började har hon varit där tre veckor hittills. En av veckorna var hon borta hela veckan men undantag för hemma 2 timmar. Andra veckan har hon varit hem 1-2 timmar och sedan med kompisar både hemma hos dem och på stan. Nu tredje veckan har hon varvat mellan olika kompisar och varit hemma under en dag hos den andra föräldern när denna var på jobbet. 
    Sett att hon kommit hem långt efter 1 på natten vid något tillfälle. Samt att hon är ute till efter tolv varje gång hon är hos kompisar. 

Vad tänker ni?
    Är vi för hårda? Bör hon få komma och gå som hon vill? Har vi för hårda krav på att vi vill umgås och göra aktiviteter tillsammans?
  • Svar på tråden Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?
  • Anonym

Att springa vind för våg är hon för ung för, att däremot göra aktiviteter med er andra... nej, det ska hon inte behöva göra.

• Anonym (Mamma)

Håller med föregående 

• Tow2Mater

Jag tycker ni kan ha krav på att göra vissa aktiviteter med er andra. Hitta något ni alla kan ha roligt tillsammans med. Speciellt om hon på andra föräldern veckor mest verkar hänga ute, så blir det ännu viktigare med familjetid/aktiviteter.

• Anonym (G)

Går lite emot och tycker att absolut ska hon göra aktivister med er ibland eller helt enkelt vara hemma. Det behöver inte vara något större, mindre utflykter till god glass, något parti jätteyatzy men något där ni kan se så allt verkar ok.

• Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2023-07-04 22:37:32 följande:

Går lite emot och tycker att absolut ska hon göra aktivister med er ibland eller helt enkelt vara hemma. Det behöver inte vara något större, mindre utflykter till god glass, något parti jätteyatzy men något där ni kan se så allt verkar ok.

Hon vill göra mycket aktiviteter med oss. Sällskapsspel, tv-spel. Hon är väldigt mån om att göra saker tillsammans med familjen. Tycker det är märkligt att hon inte verkar ha samma intresse hos mamman. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-07-05 19:18:06 följande:
    Hon vill göra mycket aktiviteter med oss. Sällskapsspel, tv-spel. Hon är väldigt mån om att göra saker tillsammans med familjen. Tycker det är märkligt att hon inte verkar ha samma intresse hos mamman. 
    Att ni har olika regler är väl inget fel. Hon verkar ju trivas med de olika reglerna både hos sin mamma och er. 

Så vad är egentligen problemet? 
    Ni kan inte styra hur hon ska ha det hos mamman. 
  • Plupp73

Hade inte låtit min egen 15-åring vara ute till efter midnatt veckovis, särskilt inte om hon tjuvrökt och snattat. Försök att prata med mamman, hon kanske inte alls är drivande i att hitta på någonting med henne. Då har hon fullt utymme att vara borta.
    Låter bra att hon gillar att göra saker med er. Ni kan ju också uppmuntra umgänge hemma hos er (för kompisarna).

• Anonym (Ja)

När det förekommer den typen av antisocialt beteende hade jag väl mer eller mindre infört permanent utegångsförbud och ägnat all min vakna tid åt att vända skutan. 

• Limajo

Min 15-åring ska vara hemma mellan 22-23 på sommarlovet och han måste följa med oss på aktiviteter, kortare resor etc. Jag skulle inte acceptera att han var ute och rände utan att jag visste var han var och trillade in vid ett. Däremot har jag inte kvar på att han måste umgås med oss när vi alla är hemma. Ibland gör han det, ibland inte.

• Anonym (TS)
    Limajo skrev 2023-07-05 19:48:22 följande:

Min 15-åring ska vara hemma mellan 22-23 på sommarlovet och han måste följa med oss på aktiviteter, kortare resor etc. Jag skulle inte acceptera att han var ute och rände utan att jag visste var han var och trillade in vid ett. Däremot har jag inte kvar på att han måste umgås med oss när vi alla är hemma. Ibland gör han det, ibland inte.

Det är så jag menar när jag skriver att hon ska göra aktiviteter med oss dvs följa med på kortare resor, utflykter och liknande. Saker vi gör tillsammans med familjen.
    EpicF skrev 2023-07-05 19:23:54 följande:
    Att ni har olika regler är väl inget fel. Hon verkar ju trivas med de olika reglerna både hos sin mamma och er. 

Så vad är egentligen problemet? 
    Ni kan inte styra hur hon ska ha det hos mamman. 
    Problemet är att hon mer och mer utvecklar ett normbrytande beteende. Klart hon trivs med reglerna när det inte finns några regler.
    Anonym skrev 2023-07-04 21:35:56 följande:

Att springa vind för våg är hon för ung för, att däremot göra aktiviteter med er andra... nej, det ska hon inte behöva göra.

Med aktiviteter syftar jag på resor vi gör tillsammans. T ex till camping, badhus, utflykter osv. Men också shopping, gå på marknad och liknande, saker som vi gör mer sällan. Vardagsgrejer får hon välja om hon vill delta på.
Svar på tråden Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?