• Agda43

    Mina barn gillar inte min kille

    Hej, jag har 2 tonårsbarn på snart 14 och 16 år. Jag är skild sedan 3 år tillbaka och jag har en ny kille sedan 2 år tillbaka.

    jag och min kille har tagit det väldigt försiktigt och väntade ett år innan vi presenterade barnen för varandra, även om jag pratat mycket om honom så barnen visste att hans fanns innan de träffades. Sedan har vi träffats ganska lite allihop tillsammans men försökt ses någon gång i månaden typ. Det har väl inte direkt klickat mellan killen och barnen i det avseendet att de knappt pratar med varandra. Jag har tagit upp det med killen flera gånger och han säger att han tycker det är svårt. Hans barn är betydligt yngre. Men jag menar på att han är den vuxne, han borde kunna hitta ett sätt att kommunicera med dom. mina barn är båda sociala, lättsamma, de har humor och är väluppfostrade så de är inte alls svåra att prata med, tvärtom mina kompisar mm berömmer de ofta för deras sätt att vara.


    vi var nyligen på semester tillsammans allihop och det blev inte som tänkt. Det blev mycket vi och ni och väldigt Lite gemensamma aktiviteter då de mest ville vara hemma och inomhus och göra Så lite som möjligt. Hans barn är 7 och 10. Det var mycket iPad och godis i soffan för dom.


    nu har mina barn uttryckt att de inte gillar honom eller hans barn. de orkar inte med att umgås med dom och 16 åringen ifrågasätter hans uppfostran och hans barns beteende. Båda mina barn sa igår när killen ville komma (utan sina barn) - nej, jag orkar inte att han kommer. Och de svarade likadant utan att ha hört vad den andra sa.

    Så nu funderar jag på om jag borde avsluta vårt förhållande, barnen går ju alltid först. Eller om jag kan fortsätta, men att vi endast umgås på barnfri tid. men är det hållbart i längden?

    Finns det någon som har varit med om något liknande eller vad tänker ni om det här?

  • Svar på tråden Mina barn gillar inte min kille
  • elsi
    Agda43 skrev 2023-07-04 08:52:31 följande:
    Mina barn gillar inte min kille
    Hej, jag har 2 tonårsbarn på snart 14 och 16 år. Jag är skild sedan 3 år tillbaka och jag har en ny kille sedan 2 år tillbaka.

    jag och min kille har tagit det väldigt försiktigt och väntade ett år innan vi presenterade barnen för varandra, även om jag pratat mycket om honom så barnen visste att hans fanns innan de träffades. Sedan har vi träffats ganska lite allihop tillsammans men försökt ses någon gång i månaden typ. Det har väl inte direkt klickat mellan killen och barnen i det avseendet att de knappt pratar med varandra. Jag har tagit upp det med killen flera gånger och han säger att han tycker det är svårt. Hans barn är betydligt yngre. Men jag menar på att han är den vuxne, han borde kunna hitta ett sätt att kommunicera med dom. mina barn är båda sociala, lättsamma, de har humor och är väluppfostrade så de är inte alls svåra att prata med, tvärtom mina kompisar mm berömmer de ofta för deras sätt att vara.


    vi var nyligen på semester tillsammans allihop och det blev inte som tänkt. Det blev mycket vi och ni och väldigt Lite gemensamma aktiviteter då de mest ville vara hemma och inomhus och göra Så lite som möjligt. Hans barn är 7 och 10. Det var mycket iPad och godis i soffan för dom.


    nu har mina barn uttryckt att de inte gillar honom eller hans barn. de orkar inte med att umgås med dom och 16 åringen ifrågasätter hans uppfostran och hans barns beteende. Båda mina barn sa igår när killen ville komma (utan sina barn) - nej, jag orkar inte att han kommer. Och de svarade likadant utan att ha hört vad den andra sa.

    Så nu funderar jag på om jag borde avsluta vårt förhållande, barnen går ju alltid först. Eller om jag kan fortsätta, men att vi endast umgås på barnfri tid. men är det hållbart i längden?

    Finns det någon som har varit med om något liknande eller vad tänker ni om det här?


    Måste de gilla honom? Och måste ni umgås alla tillsammans och försöka låtsas att ni är en familj? 

    Det är väl hållbart i längden att ses på barnfri tid om ni bestämmer att ni ska ha det så, eller ses när barnen är närvarande men utan krav på att de ska umgås med honom på nåt särskilt sätt och leka familj. Samma med hans barn, är väl inte så troligt att dina tonåringar skulle vilja hänga med några betydligt yngre barn oavsett vems barn, på semestern? Varför skulle de vilja det? Och tonåringar brukar ju inte vara så pigga på att umgås med familjen allas i den åldern, så än mindre en ny vuxen och dennes småungar som är jobbiga. 

    Jag tror att du ska sänka dina förväntningar på vad din relation med killen borde betyda för dina barn. Ha din relation med killen, men låt dina barn ha eller inte ha sin relation till honom. Tvinga inte ihop dem med olika aktiviteter, utan bara var tillsammans och låt barnen och han närma sig varandra i den mån de har lust. 
  • Tecum

    Du ska inte låta dina barn bestämma över ditt kärleksliv! Det är inte rätt mot dem att låta dem ta det ansvaret, de kan få dåligt samvete och känna skuld för att du tvingats leva ensam när de blir äldre.

    Som elsi skrev ovan, de måste inte gilla honom och ni måste inte umgås alla tillsammans jämt. Självklart att tonåringar inte får så mycket ut av att tvingas umgås med yngre barn, det hade inte jag heller gillat.
    Dina barn är ganska stora och snart helt självgående. Se tiden an, dra ner på gemensamma aktiviteter och fokusera på parlivet under de barnfria veckorna.

    Skyll inte på din kille för att umgänget hackar, det är inte lätt för honom när dina barn redan bestämt att de inte gillar honom. Om han försöker för mycket tolkas det som inställsamhet. Låt dem vara vänligt neutrala mot varann, troligen blir det bättre när de blir äldre.

  • Mortiscia80

    Jag tycker att din 16-åring är klok och att du borde lyssna lite på vad dina barn har att säga. Om de inte funkar med din kille och hans barn så kommer det inte bli så roliga släktmiddagar framöver om man säger så. Nu är det inte frågan om att de ska diktera ditt kärleksliv utan det är faktiskt så att de verkar ha en poäng med sina invändningar, samtidigt som din kille som ska vara vuxen verkar stå helt handfallen kring både sina och dina barn och inte klarar av att vara normalt social mot dina tonåringar. Jag tror att det där bonuslivet blir jobbigt i längden med tanke på hans "uppfostran" (om man kan kalla det så!) och att du kommer att få offra en del av umgänget med dina barn om du fortsätter med den här killen.

  • Sol5889

    Ts....
    Barn vill inte leka familj med okända människor och deras ungar.
    SPECIELLT inte i tonåren.
    vad är det du förväntar dig egentligen?

    Låt dina barn få umgås när/om de vill med din kille. Vill de inte behöver de inte.

  • erikaABC

    Fortsätt er relation, fokusera på kvalitetstid utan barnen. (Eller i alla fall när han inte har barnen, eftersom de är små och kräver passning)
    Släpp kravet på att försöka bli EN familj

  • Core

    I den åldern är man ju allmänt kritisk och giller egentligen ingen vuxen 

  • hamster87

    Min sambo och jag är i en liknande situation, och det har gått 5 år :). Jag känner inte er så jag kan inte riktigt ge råd, men tyvärr har det bara blivit värre i vårt fall... Jag är som din kille, och min sambos barn vill inte heller umgås med oss som ett par.

    Däremot har det gått väldigt bra mellan min son och min sambo.


    I början ville min son att jag skulle sluta träffa min sambo och uppmanade mig att göra slut. Jag valde att spendera mycket tid med min son, tog honom med på olika resor han önskade och gav honom mycket uppmärksamhet. Ibland dök min sambo upp, och det kunde bli lite dålig stämning, men med tiden har min son accepterat honom. Nu trivs min son väldigt bra med min sambo, och de har en bra relation.


    Min sambo har också varit väldigt snäll och tolerant när det gäller min son, som är 12 år gammal. I mitt fall har det gått jättebra. Tyvärr har det inte varit lika positivt för min sambo; hans barn har nästan brutit kontakten med honom. Så det är svårt att säga hur det kommer att utvecklas.

  • Elin P

    Men dina barn är ju såpass stora att de inte behöver vara särskilt involverade i er relation tänker jag. Ni måste väl inte vara jättemycket hemma hos er utan var hemma hos din partner istället. Till honom kan du väl åka i några timmar även om du har "barnvecka"? Och ni kan ses mycket utan dina barn. Känns ju tex onödigt med semestrar ihop allihopa. Åk ensam med honom eller med han och hans barn istället. 

    Om några år är ju dina barn vuxna och utflyttade.

  • BaraLillaJag84

    De får ju bara finna sig i att du inte tänker leva resten av livet som nunna! Man behöver inte älska varandra men ses man så är man så är man i alla fall artig och respektfull!
    Din 16-åring lär ha fullt upp med sitt kärleksliv! Vad skulle h*n tycka ifall du bara spontant bestämde dig för att "hata" den person som h*n kom hem och visade upp?? Gnälla på uppfostran etc.
    Sen som de andra skriver; försök inte leka familj, det blir inget bra! Men du bestämmer i ditt liv, inte dina barn! Du kan absolut kräva gott uppförande!
    Har dina barn och din pojkvän något gemensamt? Kan de t ex gå på hockey tillsammans? Spela bowling? Gå och träna? Kanske finna varandra på ett annat plan än som "mammas nya"?

  • hamster87
    BaraLillaJag84 skrev 2023-09-20 23:27:48 följande:

    De får ju bara finna sig i att du inte tänker leva resten av livet som nunna! Man behöver inte älska varandra men ses man så är man så är man i alla fall artig och respektfull!
    Din 16-åring lär ha fullt upp med sitt kärleksliv! Vad skulle h*n tycka ifall du bara spontant bestämde dig för att "hata" den person som h*n kom hem och visade upp?? Gnälla på uppfostran etc.
    Sen som de andra skriver; försök inte leka familj, det blir inget bra! Men du bestämmer i ditt liv, inte dina barn! Du kan absolut kräva gott uppförande!
    Har dina barn och din pojkvän något gemensamt? Kan de t ex gå på hockey tillsammans? Spela bowling? Gå och träna? Kanske finna varandra på ett annat plan än som "mammas nya"?


    Håller med. 
Svar på tråden Mina barn gillar inte min kille