• Tinkerbell73

Blir som drogad på Imovane och Lergigan - varför?

Hej,

har upplevt både Imovane och Lergigan som otroligt tuffa mot mig. Enligt sambon blir jag som full och helt väck av dessa trots rekommenderad dos, känns otroligt obehagligt att uppleva det.

Känner nu att jag inte vågar använda Lergigan igen (Imovane har jag slutat med sedan tidigare). 

Men varför blir det såhär? Har MS så lider en del av fatigue (extrem trötthet, vilket ironiskt nog inte gör det lättare att sova). Kan kombinationen av sjukdomen och medicinen göra mig såhär drogad?

Eller är det kanske vanligt att reagera kraftigt på Lergigan? Hur har ni upplevt det?

• Svar på tråden Blir som drogad på Imovane och Lergigan - varför?
  • Erica94

Låter mycket konstigt, jobbar inom behandling med flickor 12-18 och det är mer regel än undantag att de äter lergigan och melatonin. Ingen, inte ens 12-åringar har reagerat på liknande sätt. Kanske du inte ?tål? de? Melatonin finns receptfritt som du skulle kunna prova, vilket är mildare än lergigan. 

• Sol5889

Hur stor dos får du?
    Jag har själv ätit en låg dos av lergigan förut, och den gjorde mig så trött att jag inte kunde gå upp ur sängen. Skönt för tillfället, för jag slapp ångest, men det visar ju att det inte hade fungerat att äta varje dag för då fungerar ju inte livet, förmodligen inte alls om jag åt annat läkemedel samtidigt.

Nu äter du alltså två läkemedel samtidigt?
    Jag tror man ska vara skeptisk till alla läkemedel. 
    Inte konstigt att du känner dig "drogad" eftersom du äter två läkemedel som ger flera biverkningar.

Inget läkemedel är utan risk. ALLA har biverkningar, vissa potentiellt väldigt skadliga sådana.
    Läs på om läkemedlen på FASS. Imovane® - FASS Allmänhet

HÄR ÄR NÅGRA AV BIVERKNINGARNA:

Trötthet och dåsighet efterföljande dag (residual somnolens)

Yrsel

Minnesluckor (anterograd amnesi)

Nedsatt koncentrationsförmåga

• Beya

Är i samma situation med MS, fatigue och svårt att somna. Jag får ta sömntablett max två ggr i vecka. Tar du varje dag? De andra dagarna tar jag melatonin

Svar på tråden Blir som drogad på Imovane och Lergigan - varför?