• Hotbar

Min 10-åriga bonusson väger 70kg

Hej! 

Min frus son är 10.5 år och väger 70kg. 
    Är detta vanligt i den åldern? Han är väldigt omotiverad till att röra på sig och träna. Han säger att han får ont i fötterna. Min fru brukar också klippa hans tånaglar. Är detta vanligt?

• Svar på tråden Min 10-åriga bonusson väger 70kg
  • Citronella

Räkna ut iso- BMI (BMI skala för barn) och kolla där. Spontant låter det som att han är överviktig. 

• Mortiscia80

Det finns tillväxtkurvor för pojkar online där du kan se om han ligger utanför normalspannet.

• AgataAnk

Mycket ovanligt, jag hade försökt mig på en kur, man blandar olika feta oljor och gnider in hans kropp sen stör man puffat ris och sen lindar man han, det kan va i gamla påslakan tex. Låt detta verka i en vecka och låt han ligga under tio olika filtar. Så ska du se resultat

• Agda90

70 kg när man är i den åldern låter mycket. Eller är han närmare 170 lång??

Att tro att man kan träna sig ner i vikt är fel. Det krävs en ändring utav kosten. Du ser ju honom och ser vad han äter. Är det orimligt mycket? För äter han normalt så finns det mest troligt en bakomliggande orsak, det finns gott om sjukdomar som kan ställa till med elände. 

När det kommer till tånaglarna. Ja, det är normalt att man hjälper ett barn i den åldern. 

• fornminne

Hur lång är han? Jag känner en 12-åring som väger ca 70 kg, och hon är bara
    150 cm lång, så det är ju klar övervikt. Tröstätning och bristande motivation till att röra på sig, verkar vara orsaken i hennes fall.

Hur vanligt det är, är svårt att säga. De flesta 10-åringar väger inte mer än 40-50 kg. Men barnfetman har ju ökat i flera decennier.

Hur ser hans matvanor ut? Är han stor för sin ålder kan det hända att han "växer i" sin vikt, men det krävs nog en livsstilsförändring också. Kosten är dock viktigare än motion när det gäller just vikten. Motion är däremot viktigt av andra hälsoskäl.

• Mrs Moneybags

Det beror helt på längden. Min 11-åring är 1.48 lång, men hans vän är 1.74. Det gör en viss skillnad.

Svar på tråden Min 10-åriga bonusson väger 70kg