Odd Even skrev 2023-07-04 19:10:51 följande:
Ja, jag har alltid varit fascinerad av åldersskillnader, åt båda hållen. Inte så stor egen erfarenhet, dock.
Det är klart att denna lilla omröstning inte kan ge några säkra slutsatser, men vissa indikationer kan den ändå ge.
Syftet med undersökningen är att ta reda på om det ligger något i de beskyllningar som ofta förs fram här på FL, att kvinnor skulle vara mer toleranta mot förhållanden ung man - äldre kvinna (UM/ÄK) än ung kvinna - äldre man (UK/ÄM), och om det är någon skillnad på kvinnors och mäns attityder i denna fråga.
Att döma av de 22 röster vi fått in hittills finns det ingen grund för dessa beskyllningar mot kvinnorna. Det är bara en röstande, en man, som bedömer UM/ÄK och UK/ÄM (som de definierat i omröstningen) olika: han har den motsatta åsikten och accepterar UK/ÄM men inte UM/ÄK. (Möjligen har en kvinna också röstat på detta alternativ, men mer troligt har hon röstat på att båda alternativen är ok. Det är rörigt pga. mitt misstag som ledde till skapandet av tomma alternativ.)
Däremot tycks, att döma av omröstningen hittills, män överlag vara mer toleranta mot ålderskillnadsrelationer i båda riktningarna än kvinnorna. Av de 11 män som röstat är det bara en som tycker att varken UM/ÄK eller UK/ÄM är ok, medan 6 av de 11 kvinnor som röstat tycker så.
Detta är en skillnad i attityder mellan könen i omröstningen, och jag tror att den är allmänt giltig. Vad tror ni den beror på? Är kvinnor mer beskyddande mot unga som kan utnyttjas? Är män mer lustdrivna?
Vad gäller UM/ÄK relationer har jag läst igenom en gammal lång tråd: "Sex med en ung kille ?":
www.familjeliv.se/forum/thread/36885742-sex-med-en-ung-kille
I den framträder många män/killar och berättar om hur de i unga år haft sex med en äldre kvinna och hur fantastiskt det varit. Många killar fantiserar också om sånt och tråden fick delvis karaktären av kontaktannossajt. Inte en enda man/kille berättade om negativa erfarenhet av sex med en äldre kvinna. Detta gäller även killar 15-18 år.
Kan man inte därav dra slutsatsen att risken att unga killar ska utnyttjas och fara illa av sådana relationer är överdriven?
Och hur blir det då med unga tjejer som har sex med äldre män? Löper de större risk att utnyttjas och fara illa? Och även om det finns en sån risk, är den inte överdriven?
Fast det är inte ofta beskyllningar av folk att kvinnor tycker att det är ok att kvinnor är med yngre män men inte äldre män med yngre kvinnor.
Det är en enda person som hävdar det inte flera andra.
Alla andra förstår att det inte är samma personer som ogillar äldre män med yngre kvinnor och dom kvinnor som är tillsammans med yngre män.
Det är som sagt bara en person som hävdar det.
Däremot kan det vara så att kvinnor oftare än män ogillar åldersskillnad men då åt båda hållen vare sig det är män eller kvinnor.
Tror det festa accepterar 10-15 år åldersskillnad men reagerar på väldigt stora skillnader som 40 år om det är uppenbart att det t ex gäller pengar.
Tycker att 10 års skillnad inte är så ovanligt och tycker inte att folk reagerar på det. Dock är vi ett gäng par som umgås, ena killen 35 år separerade och träffade en ny yngre tjej på 24 senare berättade hon för oss tjejer att hennes jämngamla kompisar drev med henne och sa att hon träffat en gammal gubbe tills dom träffade honom och inte tyckte att han såg gammal ut.
Samma med en mamma till en av mina barn kompisar, hon träffade sin man när hon var ca 23 och han 11 år äldre då var det hans vänner som skämtade hela tiden att han bara var ute efter en snygg kropp då hon är väldigt snygg men att det aldrig skulle hålla, några hade varit lite lilla gumman till henne när dom pratade till henne. Dålig stil av männen.
Men som sagt vet nu några som har 10 års åldersskillnad och men då är alla över 30 som 35 och 45, även föräldrar som är omgifta där ena är 60 och andra 70, ingen reagerar på det.