• Odd Even

Åldersskillnad, vad är ok?

Det finns trådar här på FL om sexuella relationer med åldersskillnad, särskilt där den ena parten är väldigt ung. Det framförs då olika åsikter om sådana relatoner är ok eller inte. En del påstår då att feministers inflytande gjort att relationen med ung man - äldre kvinna hejas på medan motsatsen fördöms, medan andra menar att det är tvärtom och att ung kvinna - äldre man anses mer acceptabelt (sedan gammalt).

Jag tänkte att vi skulle kolla hur det verkligen förhåller sig med åsikterna här på FL, och om åsikterna skiljer sig mellan män och kvinnor.

Så du kan rösta i omröstningen om vad du själv tycker.

Omröstningen gäller sexuella relationer, oavsett om det är renodlat sexuella relationer eller djupare förhållanden, som t.ex. sambos eller gifta.

Omröstningen gäller endast heterosexuella relationer. Vi lämnar samkönade relationer därhän.

För att avgränsa har jag valt att den yngre ska vara 18-20, det yngsta möjliga utan att frågor om myndighet kommer upp. Den äldre ska vara 35+, så att det blir minst 15 års åldersskillnad.

Vi förutsätter att relationerna är helt frivilliga utan tvång, påtryckningar och utyttjande, och det handlar inte om att den äldre på något sätt betalar den yngre.

Omröstningen gäller vad du tycker är acceptabelt allmänt och inte bör fördömas, oavsett om du själv kan tänka dig att ingå i en sådan relation eller ej. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åldersskillnad, vad är ok?
  • Odd Even

Jag gjorde fel som gjorde mellanrum mellan raderna när jag skapade alternativen. Ni kan bortse från de tomma alternativen. 

• Anonym (Cissi)

Det kan vara en enorm skillnad i mognad på en artonåring som bor hemma hos mamma och pappa och en tjugoåring som flyttat hemifrån och försörjer sig själv, så att bunta ihop dem till samma kategori av människor blir väldigt konstigt.

• Odd Even
    Anonym (Cissi) skrev 2023-07-03 13:35:46 följande:

Det kan vara en enorm skillnad i mognad på en artonåring som bor hemma hos mamma och pappa och en tjugoåring som flyttat hemifrån och försörjer sig själv, så att bunta ihop dem till samma kategori av människor blir väldigt konstigt.

Det är möjligt men man måste skapa alternativ i omröstningen på något sätt och de får inte bli för många.
  • Odd Even

Bara sju röster hittills, men hoppas på fler, så vi får ett bättre underlag.

Dock har ingen hittills röstat för att åldersskillnader i den riktningen är ok men inte i den andra. 
    Jag skulle gissa att de som klagar på att kvinnor här på FL hejar på äldre kvinnor som vill ha sex på unga killar men tar avstånd från äldre män som vill ha sex med unga tjejer inte har tänkt på att det rör sig om olika kvinnor. Det är antagligen inte samma kvinnor som gör båda sakerna. De som hejar på kvinnor som vill ha sex med unga killar godtar också att äldre män har sex med unga tjejer, och de som ogillar att äldre män har sex med unga tjejer godtar inte heller att äldre kvinnor har sex med unga killar.
    Undantag finns förstås, men jag tror att detta är huvudregeln. Det har stöd i omröstningen än så länge, men det behövs förstås många fler röster. 

• Anonym (Manuppsala)

Finns aldrig nån vettig anledning till att de skulle skilja mer än Max 10år. Allt annat känns helt fel. Speciellt patetiskt me alla kändisar som skaffar unga. 

• felicityporter
    Anonym (Manuppsala) skrev 2023-07-03 17:13:34 följande:

Finns aldrig nån vettig anledning till att de skulle skilja mer än Max 10år. Allt annat känns helt fel. Speciellt patetiskt me alla kändisar som skaffar unga. 

Ingen vettig anledning säger du? Hmm? Min pojkvän är 27 och jag 38 och vi är tillsammans eftersom vi älskar varandra, jag försökte slå bort alla hans närmanden i början och gjorde allt för att inte inleda en relation eftersom det ?är fel?, men till sist sa han en grej som fick mig att tänka till? Att han älskar mig och skiter fullständigt i min ålder och vad alla tycker om det, men han kan aldrig ändra sin ålder för att passa mig och jag vore dum om jag lät något så obetydligt hindra mig att vara lycklig. Och han har rätt, jag älskar honom jättemycket, han är en riktig gentleman, vi har liknande intressen och samma åsikter i det mesta, han är intelligent och han är fruktansvärt rolig och ser dessutom bra ut. Jag anser det är vettiga anledningar till att vara tillsammans.
  • Odd Even

13 röster nu. Fler behövs.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Cissi) skrev 2023-07-03 13:35:46 följande:

Precis, det är ju en enorm skillnad oftast på en typ 17 åring som träffar en på 30 mot en som är 30 och träffar en som är 45. Hur ?mogen? man anses som 17 åring kan ju aldrig ersättas av erfarenhet som man får av livet, även den som är 30 kan man ju fundera på vad den har för erfarenheter av förhållandet om den tycker att det är kul med en som är så ung Men givetvis finns det undantag. I det andra exemplet där har båda oftast hunnit levt och skaffat sig erfarenheter så att avståndet åldersmässigt minskar med åldern. 
  • Anonym (Lady)
    felicityporter skrev 2023-07-03 17:28:14 följande:
    Ingen vettig anledning säger du? Hmm? Min pojkvän är 27 och jag 38 och vi är tillsammans eftersom vi älskar varandra, jag försökte slå bort alla hans närmanden i början och gjorde allt för att inte inleda en relation eftersom det ?är fel?, men till sist sa han en grej som fick mig att tänka till? Att han älskar mig och skiter fullständigt i min ålder och vad alla tycker om det, men han kan aldrig ändra sin ålder för att passa mig och jag vore dum om jag lät något så obetydligt hindra mig att vara lycklig. Och han har rätt, jag älskar honom jättemycket, han är en riktig gentleman, vi har liknande intressen och samma åsikter i det mesta, han är intelligent och han är fruktansvärt rolig och ser dessutom bra ut. Jag anser det är vettiga anledningar till att vara tillsammans.
    Det kunde varit jag som skrev detta, enda skillnade är att jag (kvinnan) är 59 och mannen är 47.
    Som jag tvekade och ordnade i början, mådde emellanåt rätt dåligt då jag inte vågade tro på honom.

Vi har det SÅ bra ihop!
  • Anonym (Ingen speciell ålder där det blir ok.)

Precis som andra skriver, en 18 åring som går i gymnasiet och bor hemma och som ofta är blandat vuxen och blandat barn och en 30 åring är inte samma sak som en 25 åring som flyttat hemifrån och börjat leva självständigt vuxenliv och träffar en 40 åring.

Så frågan beror ju på personerna, det gäller ju även senare. 
    Beror ju förhållandet och hur personerna är.
    Finns ingen åldersgräns som säger att vid den är det ok.

Så otroligt åldersfixerat här på FL, inget som diskuteras på samma sätt utanför nätet om det inte är något väldigt speciellt.
    Sen är det ju skillnad, de flesta bryr sig inte mycket om tex en kollega har ett förhållande med någon med åldersskillnad men om man ställer frågan så uttrycker man en åsikt.

Så stor skillnad på att få en fråga att besvara och att i verkligheten bryr sig så speciellt mycket.
    De flesta bryr sig bara om det är en nära släkting eller nära vän. 
    Inte  om t ex en kollega.

Men du kommer knappast få ett vetenskapligt underlag av svaren här på FL.
    Är åldersskillnad väldigt viktigt för dig? 
    Vad spelar det för roll vad andra tycker?

• Odd Even
    Anonym (Ingen speciell ålder där det blir ok.) skrev 2023-07-04 09:02:05 följande:

Precis som andra skriver, en 18 åring som går i gymnasiet och bor hemma och som ofta är blandat vuxen och blandat barn och en 30 åring är inte samma sak som en 25 åring som flyttat hemifrån och börjat leva självständigt vuxenliv och träffar en 40 åring.

Så frågan beror ju på personerna, det gäller ju även senare. 
    Beror ju förhållandet och hur personerna är.
    Finns ingen åldersgräns som säger att vid den är det ok.

Så otroligt åldersfixerat här på FL, inget som diskuteras på samma sätt utanför nätet om det inte är något väldigt speciellt.
    Sen är det ju skillnad, de flesta bryr sig inte mycket om tex en kollega har ett förhållande med någon med åldersskillnad men om man ställer frågan så uttrycker man en åsikt.

Så stor skillnad på att få en fråga att besvara och att i verkligheten bryr sig så speciellt mycket.
    De flesta bryr sig bara om det är en nära släkting eller nära vän. 
    Inte  om t ex en kollega.

Men du kommer knappast få ett vetenskapligt underlag av svaren här på FL.
    Är åldersskillnad väldigt viktigt för dig? 
    Vad spelar det för roll vad andra tycker?

Ja, jag har alltid varit fascinerad av åldersskillnader, åt båda hållen. Inte så stor egen erfarenhet, dock.

Det är klart att denna lilla omröstning inte kan ge några säkra slutsatser, men vissa indikationer kan den ändå ge. 
    Syftet med undersökningen är att ta reda på om det ligger något i de beskyllningar som ofta förs fram här på FL, att kvinnor skulle vara mer toleranta mot förhållanden ung man - äldre kvinna (UM/ÄK) än ung kvinna - äldre man (UK/ÄM), och om det är någon skillnad på kvinnors och mäns attityder i denna fråga. 

Att döma av de 22 röster vi fått in hittills finns det ingen grund för dessa beskyllningar mot kvinnorna. Det är bara en röstande, en man, som bedömer UM/ÄK och UK/ÄM (som de definierat i omröstningen) olika: han har den motsatta åsikten och accepterar UK/ÄM men inte UM/ÄK. (Möjligen har en kvinna också röstat på detta alternativ, men mer troligt har hon röstat på att båda alternativen är ok. Det är rörigt pga. mitt misstag som ledde till skapandet av tomma alternativ.)

Däremot tycks, att döma av omröstningen hittills, män överlag vara mer toleranta mot ålderskillnadsrelationer i båda riktningarna än kvinnorna. Av de 11 män som röstat är det bara en som tycker att varken UM/ÄK eller UK/ÄM är ok, medan 6 av de 11 kvinnor som röstat tycker så.
    Detta är en skillnad i attityder mellan könen i omröstningen, och jag tror att den är allmänt giltig. Vad tror ni den beror på? Är kvinnor mer beskyddande mot unga som kan utnyttjas? Är män mer lustdrivna?

Vad gäller UM/ÄK relationer har jag läst igenom en gammal lång tråd: "Sex med en ung kille ?": www.familjeliv.se/forum/thread/36885742-sex-med-en-ung-kille
    I den framträder många män/killar och berättar om hur de i unga år haft sex med en äldre kvinna och hur fantastiskt det varit. Många killar fantiserar också om sånt och tråden fick delvis karaktären av kontaktannossajt. Inte en enda man/kille berättade om negativa erfarenhet av sex med en äldre kvinna. Detta gäller även killar 15-18 år. 
    Kan man inte därav dra slutsatsen att risken att unga killar ska utnyttjas och fara illa av sådana relationer är överdriven? 
    Och hur blir det då med unga tjejer som har sex med äldre män? Löper de större risk att utnyttjas och fara illa? Och även om det finns en sån risk, är den inte överdriven?
  • Anonym (18 är myndig)

Jag tycker att är någon vuxen i lagens mening så är denne vuxen. Så jag kanske tycker det är lite äckligt men jag försöker att inte döma och känna så. 18 är myndig och fri att bestämma sådant själv anser jag.

Vill en ung tjej ha en gammal gubbe och hon blir lycklig av det så är jag glad för hennes skull.

Jag har haft en del problem med det här då min bästa barndomskompis numera är gift med min pappa. . Det tog "ett tag :D" att acceptera.

• Odd Even
    Anonym (18 är myndig) skrev 2023-07-04 19:25:37 följande:

.Jag har haft en del problem med det här då min bästa barndomskompis numera är gift med min pappa. . Det tog "ett tag :D" att acceptera.

Ja det kan jag förstå att det känns konstigt.

Hur gammal var din kompis när hon och din pappa inledde sin relation?
  • Anonym (18 är myndig)
    Odd Even skrev 2023-07-04 19:46:58 följande:
    Ja det kan jag förstå att det känns konstigt.

Hur gammal var din kompis när hon och din pappa inledde sin relation?
    20 resp 43 (Jag var 21 så hon är 1 år yngre än mig) och det blev seriöst nästan från start.

Men jag tror det smygstartade med att hon var flirtig mot honom redan i tonåren, fast utan att det hände något, men nåt slags "grund" lades där. 
    Odd Even skrev 2023-07-04 19:10:51 följande:
    Ja, jag har alltid varit fascinerad av åldersskillnader, åt båda hållen. Inte så stor egen erfarenhet, dock.

Det är klart att denna lilla omröstning inte kan ge några säkra slutsatser, men vissa indikationer kan den ändå ge. 
    Syftet med undersökningen är att ta reda på om det ligger något i de beskyllningar som ofta förs fram här på FL, att kvinnor skulle vara mer toleranta mot förhållanden ung man - äldre kvinna (UM/ÄK) än ung kvinna - äldre man (UK/ÄM), och om det är någon skillnad på kvinnors och mäns attityder i denna fråga. 

Att döma av de 22 röster vi fått in hittills finns det ingen grund för dessa beskyllningar mot kvinnorna. Det är bara en röstande, en man, som bedömer UM/ÄK och UK/ÄM (som de definierat i omröstningen) olika: han har den motsatta åsikten och accepterar UK/ÄM men inte UM/ÄK. (Möjligen har en kvinna också röstat på detta alternativ, men mer troligt har hon röstat på att båda alternativen är ok. Det är rörigt pga. mitt misstag som ledde till skapandet av tomma alternativ.)

Däremot tycks, att döma av omröstningen hittills, män överlag vara mer toleranta mot ålderskillnadsrelationer i båda riktningarna än kvinnorna. Av de 11 män som röstat är det bara en som tycker att varken UM/ÄK eller UK/ÄM är ok, medan 6 av de 11 kvinnor som röstat tycker så.
    Detta är en skillnad i attityder mellan könen i omröstningen, och jag tror att den är allmänt giltig. Vad tror ni den beror på? Är kvinnor mer beskyddande mot unga som kan utnyttjas? Är män mer lustdrivna?

Vad gäller UM/ÄK relationer har jag läst igenom en gammal lång tråd: "Sex med en ung kille ?": www.familjeliv.se/forum/thread/36885742-sex-med-en-ung-kille
    I den framträder många män/killar och berättar om hur de i unga år haft sex med en äldre kvinna och hur fantastiskt det varit. Många killar fantiserar också om sånt och tråden fick delvis karaktären av kontaktannossajt. Inte en enda man/kille berättade om negativa erfarenhet av sex med en äldre kvinna. Detta gäller även killar 15-18 år. 
    Kan man inte därav dra slutsatsen att risken att unga killar ska utnyttjas och fara illa av sådana relationer är överdriven? 
    Och hur blir det då med unga tjejer som har sex med äldre män? Löper de större risk att utnyttjas och fara illa? Och även om det finns en sån risk, är den inte överdriven?
    Fast det är inte ofta beskyllningar av folk att kvinnor tycker att det är ok att kvinnor är med yngre män men inte äldre män med yngre kvinnor.
    Det är en enda person som hävdar det inte flera andra. 
    Alla andra förstår att det inte är samma personer som ogillar äldre män med yngre kvinnor och dom kvinnor som är tillsammans med yngre män.
    Det är som sagt bara en person som hävdar det.
    Däremot kan det vara så att kvinnor oftare än män ogillar åldersskillnad men då åt båda hållen vare sig det är män eller kvinnor.

Tror det festa accepterar 10-15 år åldersskillnad men reagerar på väldigt stora skillnader som 40 år om det är uppenbart att det t ex gäller pengar.

Tycker att 10 års skillnad inte är så ovanligt och tycker inte att folk reagerar på det.  Dock är vi ett gäng par som umgås, ena killen 35 år separerade och träffade en ny yngre tjej på 24 senare berättade hon för oss tjejer att hennes jämngamla kompisar drev med henne och sa att hon träffat en gammal gubbe tills dom träffade honom och inte tyckte att han såg gammal ut.
    Samma med en mamma till en av mina barn kompisar, hon träffade sin man när hon var ca 23 och han 11 år äldre då var det hans vänner som skämtade hela tiden att han bara var ute efter en snygg kropp då hon är väldigt snygg men att det aldrig skulle hålla, några hade varit lite lilla gumman till henne när dom pratade till henne. Dålig stil av männen.

Men som sagt vet nu några som har 10 års åldersskillnad och men då är alla över 30 som 35 och 45, även föräldrar som är omgifta där ena är 60 och andra 70, ingen reagerar på det.
  • Odd Even
    Anonym (Ingen speciell ålder där det blir ok.) skrev 2023-07-04 20:55:14 följande:
    Fast det är inte ofta beskyllningar av folk att kvinnor tycker att det är ok att kvinnor är med yngre män men inte äldre män med yngre kvinnor.
    Det är en enda person som hävdar det inte flera andra. 
    Alla andra förstår att det inte är samma personer som ogillar äldre män med yngre kvinnor och dom kvinnor som är tillsammans med yngre män.
    Det är som sagt bara en person som hävdar det.
    Är det verkligen bara en person?
    Odd Even skrev 2023-07-05 02:19:06 följande:
    Är det verkligen bara en person?
    Ja det är en som tar upp ämnet hela tiden och återkommer om att just kvinnor hycklar och säger att det är dåligt när äldre män stöter på yngre kvinnor men att det är ok att äldre kvinnor stöter på yngre män.
    Men det är en släkting till personen som tydligen har gjort så mot personen och då tror att många kvinnor tycker så.
    Ingen annan säger så om kvinnor utan förstår att dom kvinnor som själva är ihop med yngre män inte har något emot åldersskillnader även när det gäller äldre män och yngre kvinnor.

Däremot gillar naturligtvis inte alla åldersskillnader men då gillar man inte det åt något håll.
    Det här försöker folk säga till personen i alla trådar, flera stycken försöker varje gång förklara det men det vill personen inte höra.
    Det är alltid flera stycken som just säger att det inte är samma personer som säger you go girl till kvinnor som blir i hop med yngre män men sen säger till äldre män som gillar yngre kvinnor. 
    Det är tom ibland att äldre kvinnor som nu har träffat en yngre faktiskt tidigare har varit tillsammans med en äldre när dom var yngre.
    Någon enstaka gång har personen haft någon som stöttat honom i påståendet men i samma tråd säger alltså många andra till om det inte är så.
    Så nej det är inte flera stycken som säger att det är ok med äldre kvinna och yngre man men inte äldre man och yngre kvinna.
    Sen är det ju fortfarande mycket vanligare med äldre män och yngre kvinna än tvärtom, så folk är mer vana vid det.
  • Odd Even

Är det han som ibland kallar sig "Kaffedraken" du menar?

• Odd Even
    Odd Even skrev 2023-07-05 12:17:41 följande:

Är det han som ibland kallar sig "Kaffedraken" du menar?

Det finns nog fler än han som tycker så, men de kanske inte är lika aktiva.
Svar på tråden Åldersskillnad, vad är ok?