• Tufftomat

Inneboende - hur mycket hyra

Hej.

Privatekonomin är ganska öken efter alla räntehöjningar så jag har börjat se över möjligheten att ta in en inneboende eller student under begränsad tid.

Utan att forskat runt på nätet undrar jag hur mycket hyra jag skulle kunna plocka ut.

Lägenheten är en terasslägenhet och den inneboende får ett eget rum på 15 m2 och möjlighet att nyttja en hel våning på ytterligare typ 60 m2 med kök, badrum och vardagsrum, som även jag och mina två barn använder. Stor del av tiden är vi dock på övervåningen.

Lägenheten ligger i villaförort två minuter från centrum och pendeltåg och centrum med typ 20 minuters resväg till Stockholm C.

Hur mycket hyra tror ni att man skulle våga ta ut?

• Svar på tråden Inneboende - hur mycket hyra
  • Tom Araya

Ett förslag är att dela hela lägenhetens totalkostnad per månad på antingen yta eller antal sovrum, då får du fram vad som ungefär är din hyresgästs del. Sedan kan du lägga på lite för möbler.

• Anonym (Jag)

En tredjedel av hyran skulle jag säga.

• Anonym (Manboy)

3 x 5m möblerat med säng, garderob och arbetsplats 20 min. från Sthlm C kostar mellan 3000-4500 lite beroende på om el & vatten ingår.Saker som att det finns egen ingång, egen TV och eget kylskåp brukar kosta lite extra!

• Drottningen1970

Rent krasst kan du ta ut hur mycket du vill. Hela din boendekostnad om du vill. Lagen reglerar bara kostnader för andrahandsuthyrning, inte för inneboende.

Svar på tråden Inneboende - hur mycket hyra