• Anonym (Anonym)

Tolka ägglossningstest

Hej!
    som titeln lyder vill jag ha hjälp att tolka ägglossningstestet. Jag har ett barn på 8 månader och innan jag blev gravid måste jag erkänna att jag hade extremt dålig koll på allt om fertilitet och ägglossning o.s.v.? därför känner jag mig väldigt osäker nu och om någon tycker att mina frågor är dumma är det bättre att avstå för att svara för detta handlar nog mer om att jag vill ventilera och prata med någon om det. 

jag har inte fått tillbaka min mens men har gjort ägglossningstest som alltid varit negativa (varje dag i typ två veckor). jag och min sambo hade sex igår och nu idag visade testet positivt. Dock ett väldigt svagt streck. betyder det att jag har ägglossning imorgon eller i övermorgon? Jag vet inte hur jag ska tolka ett svagt streck på ett ägglossningstest. Och är chansen stor att jag blir gravid då?

Nu i efterhand känner jag att jag borde haft bättre koll men jag var så uppgiven över att mensen inte kom att jag började få ganska negativa tankar om att jag inte kommer få tillbaka den ? jag vet att det kan dröja när man ammar men när alla andra jag känner som fick barn samtidigt fått tillbaks sin mens börjar man ju bli nojig.. 

• Svar på tråden Tolka ägglossningstest
  • Anonym (Malin)

Många har konstant ett svagt streck på ÄL-tester. Men när det närmar sig ägglossning blir Strecket tydligare. Så att du ser ett sträck behöver inte betyda att du är påväg att få ägglossning. Känner du dig osäker kan du köpa digitalt test där du får en glad smiley om du har ett fertilt fönster :)

• Anonym (S)

Ett ägglossningtest är inte riktigt likadant som ett graviditetstest, utan det ska ha 2 lika starka linjer för att visa på att ägglossning är på gång. 
    Sen skiljer det sig lite i hur känsliga olika test är. Med en sort som jag testat kan  jag se ganska tydligt att det ökar i styrka och linjen blir starkare och starkare varje dag tills strecken blir lika starka och då har jag oftast börjat testa ca 5 dagar innan beräknad ägglossning.
    En annan sort jag testat är helt annorlunda och där kan jag kanske se en liten ökning om jag prickar in rätt och testar max 1-2 dagar innan dagen för beräknad ägglossning.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Malin) skrev 2023-07-02 11:50:08 följande:

Många har konstant ett svagt streck på ÄL-tester. Men när det närmar sig ägglossning blir Strecket tydligare. Så att du ser ett sträck behöver inte betyda att du är påväg att få ägglossning. Känner du dig osäker kan du köpa digitalt test där du får en glad smiley om du har ett fertilt fönster :)

Hej! 

jag insåg att jag missuppfattat instruktionerna :?) 
    vet du varför vissa konstant får ett svagt streck? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2023-07-02 11:54:27 följande:

Ett ägglossningtest är inte riktigt likadant som ett graviditetstest, utan det ska ha 2 lika starka linjer för att visa på att ägglossning är på gång. 
    Sen skiljer det sig lite i hur känsliga olika test är. Med en sort som jag testat kan  jag se ganska tydligt att det ökar i styrka och linjen blir starkare och starkare varje dag tills strecken blir lika starka och då har jag oftast börjat testa ca 5 dagar innan beräknad ägglossning.
    En annan sort jag testat är helt annorlunda och där kan jag kanske se en liten ökning om jag prickar in rätt och testar max 1-2 dagar innan dagen för beräknad ägglossning.

Hej!
    insåg att jag inte skulle tolkat det som ett graviditetstest :?)
    Jag använde RFSUs test. vilka har du använt? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-02 20:26:36 följande:
    Hej!
    insåg att jag inte skulle tolkat det som ett graviditetstest :?)
    Jag använde RFSUs test. vilka har du använt? 
    RFSU är de jag tyckt minst om.
    Favoriten jag testat är från märket Tento, de tycker jag har varit tydligast och man kan följa stegringen om man testar flera dagar i rad från när man först märker att det börjar bli en linje. 
    Annars har clearblues digitala test, de rosa, fungerat bra för mig. De är lätta att läsa av men är ju lite dyrare.
Svar på tråden Tolka ägglossningstest