• tummen00

Borde jag ta gravidlitettest i blodprov?

Asså gör flera sånna här inlägg men ju senare min mens blir desto mer orolig blir jag. Ja jag kanske borde gått till barnmorska/gynekolog för ett tag sen istället för att fråga här men känns bara som jag oroar mig i onödan och de bara kommer tycka jag är konstig typ.

Så okej, min mens är typ 4 månader sen. Jag har haft flera symtom och därför tagit gravtest men alla visade negativt. Tänkte okej då är det lugnt, men nu har min mage svullnat upp så sjukt mycket men kanske bara har blivit lite tjock igen. Har alltid haft lågt blodtryck men nu imorse kände jag mig nästa svimfärdig. Har skumma magsmärtor, trodde mensen skulle komma imorse. Men sen typ bubblar den också men det är nog tarmarna eller något. ÖVERTÄNKER bara.

Men, vill ändå vara på den säkra sidan. Ska träffa min psyk ssk till veckan och vi pratar en del om mat då det varit lite problematiskt för mig och tänkte be om blodprover om jag har brist på något. Kan jag även be om blodprover att kolla graviditet eller vart kan man göra det annars? Har tänkt att gå till barnmorska/gyn efter semestern men kanske borde göra det innan? Ja det är nog inget eftersom det inte visade sig i urinet men googlade någon som det inte syntes i urinet för henne men det är ändå liten chans att det är så för mig. 

• Svar på tråden Borde jag ta gravidlitettest i blodprov?
  • Anonym (M)

Tycker du ska boka tid hos gynekolog. Då kollar de ju oftast med ultraljud i vilket fall och då skulle de se om du är gravid om du är så långt gången. Sen kan gynekologen bestämma vad du behöver ta för blodprover.
    En vän till mig slutade få mens plötsligt när hon var 17-18, det berodde på problem med hormoner så hon behövde ta tabletter för att få igång den. Det kan ju vara något sånt. Hon har förresten 3 barn nu så det var inga problem med det sen. 

• tummen00
    Anonym (M) skrev 2023-07-02 10:39:40 följande:

Tycker du ska boka tid hos gynekolog. Då kollar de ju oftast med ultraljud i vilket fall och då skulle de se om du är gravid om du är så långt gången. Sen kan gynekologen bestämma vad du behöver ta för blodprover.
    En vän till mig slutade få mens plötsligt när hon var 17-18, det berodde på problem med hormoner så hon behövde ta tabletter för att få igång den. Det kan ju vara något sånt. Hon har förresten 3 barn nu så det var inga problem med det sen. 

Okej ska ringa och beställa tid imorgon. Har dragit ut på det för tycker det är sån jobbig grej, speciellt att göra en gynundersökning men måste ta tag i det. Det är flera andra grejer jag även vill kolla upp så bara att ringa och beställa tid! Men usch så jobbigt det är, eller bara jag som tycker det?
  • Anonym (Dr)

Finns många andra orsaker till att man inte får mens än graviditet! Negativt test x flera utesluter i princip detta. Problem med maten som du själv skriver om t.ex. är ju en vanlig orsak, men ring gyn!
    /gyn-dr

• Anonym (Hcg)

Det är extremt ovanligt att gravtest inte visar positivt om man är längre gravid än några veckor. Det händer bara de kvinnor där hcg faktiskt inte går ut i urinen. Bara läst om det en enda gång här. Hon var i v.11 och hade bara fått minus- även hos barnmorskan. De upptäckte det på VUL. Så det är väldigt osannolikt att du skulle vara gravid. Men det går kolla med blodprov via Werlabs. Och VUL förstås. Det kan ju vara läge för det hur som helst med tanke på den uteblivna mensen.

Svar på tråden Borde jag ta gravidlitettest i blodprov?