• ElissaLevin

Sover inte barn som har adhd?

Okej nu börjar jag bli riktigt trött på att min snart fyllda 1 åring fortfarande fan inte sover om natten! Han vaknar konstant hela tiden !! öde enda jag gör är natta om ?.. Inge amning ellee liknande så de Inge sånt han vill ha ! ÄR MAN INTE TRÖTT?? Ja har bra rutiner varje dag mätt i magen osv . han sover Max 2 timmar vid läggning o sen strular de varje jövls halv timme ellee varje timme hela natten lång .. ibland tar de 1-2 timmar innan han somnar om ? asså jag orksr inte mer ha de såhär ! ibland tänker jag har han adhd?? Ellee varför vaknar man ens så mkt som han gör ? De har kommit till den punkten att jag vill slita av mig håret om nätterna. han skriker ihjäl sig med sin pappa om han tar över så de går inte heller?.. nån här som har Ellee haft liknande o när fan tar detta slut ??? Ellee när blir de bättre ?? Tappat hoppet !! Ja ver inte hur ja ska orka jobba efter sommaren med 0 sömn o en svin jobbig unge ! 

• Svar på tråden Sover inte barn som har adhd?
  • Citronella

Testa att lägga honom senare. Det finns melatonin som ser ut som godis att köpa på nätet också men jag vet inte om man får ge till så små barn. 

• Leontien
    Hur mkt sover han på dagen? 

När de närmar sig året så får Man väl från att sova 2 till 1 gång på dagen,  minns inte exakt när mina barn är äldre nu.  Men jag minns att det första tecknet på det behövdes var att de kärvade på natten.  Inte vid läggning primärt utan att de vaknade sen och inte ville sova.   Så om du inte gjort det prova med en middagslur ost för två?

Försök göra hans sovplats så mörk och sval som möjligt 

Varba ner ordentligt knnan läggdags,  kanske bad och saga sånger . särskilt viktigt om det finns äldre Syskon.

Är du säker på att han inte har ont,  ex magknip på nätterna?
  • Drottningen1970

Det första. Du måste få sova. Det gör inget om han skriker hos pappa. Det är inte farligt. Huvudsaken är att han inte ligger ledsen och ensam. Låt pappa sitta med det skrikande barnet några timmar och du sover med öronproppar. Om inte annat lär barnet somna av utmattning om han verkligen skriker timme ut och timme in.

Men för att svara på din fråga. Barn med adhd sover de också.

• Kammen320

Sover han i egen säng? Om han gör det så testa att samsova? Det var det enda som funkade för mina i den åldern. Hoppas det vänder snart. 

• Förälder till 2
    Kammen320 skrev 2023-07-02 07:47:31 följande:

Sover han i egen säng? Om han gör det så testa att samsova? Det var det enda som funkade för mina i den åldern. Hoppas det vänder snart. 

Skulle precis säga samma sak. Min nu 15 åring sov aldrig bra själv. Han var en riktig närhetsknarkare. läggningen kunde lätt ta dryga timmen för att sedan behövs göras om igen när han vaknade efter 1 h. 

enda lösningen vi hade var att låta honom sova i vår säng för då sov han och då fick vi sova. sömnen är extremt viktig.

TS: sover ditt barn på dagen? Kan han sova själv då? Min son sov hellre i bärsele än vagn och bara i vagn om han var så trött att han ?råkade? somna. 

• Polyrytm

Bärsele eller sjal är bra. Barnet kommer nära och slappnar av. Jag brukade ha mina barn i  sjal eller sele och spela gitarr och sjunga godnattvisor samtidigt som jag gick runt lite, rörde på mig.

Som andra sagt, om ungen sover på dagen så prova sluta med det.

Jag vet inte hur tidigt man kan se/avgöra om barn har ADHD men 1 år kanske är lite tidigt.

• ElissaLevin

Det spelar ingen roll om jag lägger han brevid mig .. sover lika dåligt. hade han velat ligga PÅ mig hela natten hade jag kunnat ha de så men inte ens de vill han .. de som att han blir obekväm va jag än gör på mig/ i sängen allt jag gör ser ut att va obekvämt för han ? Han sover 1 gång vid 9 på morgono en vila vid 14:30-15! Kanske ska prova ta bort en av villorna ?. Men han e ju så jäkla trött så de känns som att 1 vila aldrig skulle funka ? men idag ska jag prova med 1 vila o se om de blir lättare ! Jag varvar alltid ner med bok osv i rummet innan sova ?. Kan inte låta han skrika me sin pappa hur lönge som helst då vaknar den stora killen o då måste man springa in o natta om han också !

fy ja orkar inte mer med sömnlösa nätter !

• gråfågel

Man kan inte säga att en ettåring har adhd, men faktiskt så hade min son med adhd samma problem som barn, och sover dåligt än idag. Dvs har svårt att komma till ro, vaknar ofta, är orolig på natten, ligger inte stilla.

När han var mindre gick han även i sömnen och man hittade honom på andra ställen i rummet sovande, någonstans på golvet.

Jag hade dock kollat upp så han inte har en födoämnesallergi.

• Litorina

Jag vet hur du har det. Nu måste ni prioritera din sömn. Massiva öronproppar och hörselkåpor på dig, eller sov någon annanstans (föräldrar, kompis, hotell). Barnet far mindre illa av att skrika än du gör av att inte sova just nu. Hitta något system så att du får sova ostört minst 4 timmar varje natt och gärna en hel natt emellanåt. Vi brukade ta halva natten var med barnet. Byttes av vid två/tretiden. 

Mitt ena barn vaknade varje natt upp i skolåldern. Hon ska utredas för npf. Men det betyder verkligen inte att alla småbarn som sover dåligt har det. 

• ElissaLevin

Ja har pratat med BVC o dom säger att barn sällan har Exempelvis gluten allergi osv ? mjölk o ägg har ja kollat upp o de va ok ! 

ellee är de vanligt att barn små barn är såhär struliga om natten ? Ja vet att min äldsta son också sov väldigt dåligt men att de blev bättre när jag slutade med välling på natten ! Men min yngsta son dricker inget på natten så vet ljnsom inte va de är som gör att han vaknar så ofta 

Svar på tråden Sover inte barn som har adhd?