• Anonym3rrjrjsfs

Hemmafest i lägenhet!

Hemmafest i lägenhet!

Hej, Jag fyller 18 år snart och har fått tillåtelse att ha förfest i min pappas lägenhet. Alltså ska jag och några vänner fyra mig till max klockan 23 då vi ska ut på krogen efter. 

Min fråga är ifall polis kan få tillåtelse att avbryta festen? Jag vill ju inte att detta ska hända eller störa mina grannar så kommer sätta upp en lapp i trappuppgång . 
    Men vad har poliser för tillåtelse när det gäller fester? OBS alla över 18!

• Svar på tråden Hemmafest i lägenhet!
  • Mantrasina

I lägenhet brukar det vara så, oberoende av hyresrätter eller bostadsrätter, att man inte får störa grannarna. Det gäller generellt dygnet runt, men särskilt mellan ca 22-07 eller liknande tider brukar man tala om (finns olika mycket regler på olika bostadsrättsföreningar eller hyresvärdar). Polisen kan alltid komma och avbryta en fest (eller annat stök) om grannarna störs och de ringer om det. Men det är mycket större risk att det är störningsjouren som rings ut av grannar som störs. Då kan de både se till att det blir tyst, och den som orsakar stök får stå för räkningen (det vill säga deras utryckning). 

Om ni ska ha fest, meddela med lappar i trappan, och skriv också att ni kommer att hålla på som längst till 23, och att ni välkomnar att de säger till om de blir störda av er. Det minskar risken för att en granne faktiskt ska ringa störningsjouren. Ja, utöver att ni faktiskt inte är för högljudda (musik på rimlig volym, inte massa skrik och gap, inte massa hänga ut från balkonger och skrika, springa upp och ner i trappen under högljutt prat och så). 

Korta svaret, ja, polisen har alltid tillåtelse att bryta upp störande sammanslutningar om det finns fog för det, men brukar inte bli utringda på fester etc, utan det är mer när det kan misstänkas bråk och så. 

• Mortiscia80

Ja, polisen har rätt att avbryta festen men mer troligt är det störningsjouren som kommer med en tillsägelse och din pappa får en varning från sin hyresvärd. Om han missköter sitt boende kan han bli av med lägenheten, men då krävs en hel del störningar förstås. Bara så du tänker på att sköta dig så inte han får skit för det.

• Litorina

Det är ok att det sipprar ut lite festljud till grannarna, men så hög volym de har på uteställen kan du inte ha. Städa upp på gården om du har gäster som släpper fimpar eller lämnar burkar där. Rökare bör stå en bit bort från huset för folk har fönster öppna nattetid så här års. Och jag hade dragit mer volymen ordentligt vid 22.  

Det låter som att du planerar att bete dig som ett svin. Sköter ni er finns ingen anledning för polis eller störningsjour att komma. Och kom ihåg, det som händer i din pappas lägenhet, huset och gården är din pappas ansvar juridiskt, så bete er på ett sätt som inte drabbar honom. 

• Mortiscia80

En sak till, det är bra att du sätter upp en varningslapp om att det ska vara fest men det betyder inte att man får störa andra grannar ändå. Det ska vara låg volym och det finns ingen särskild tid på dygnet när man får ha högre volym eller störa på annat sätt. Vad jag menar är att lappen inte ger er något som helst extra utrymme kring hur livliga ni kan vara.

Svar på tråden Hemmafest i lägenhet!