Rimlig betalning för att bygga upp ett företag?
Situationen är som följer:
Min svärmor & hennes man är i uppstart av ett företag inom hälsobranschen. Dom har jobbat på idén i två år men vill först nu "göra något av det". Problemet är att det sätt dom jobbar på är helt orimligt, enligt mig. Dom beställer broschyrer på dyra tryckerier samma dag dom ska ger ut, kör produkter till kunder 12 mil bort med egen bil så det blir minus & ingen ekonomisk vinst. Dom försöker hinna skapa en hemsida, bygga ett lager, beställa produkter och samtidigt jobba med annat dagligt arbete.
Jag har blivit tillfrågad om jag vill göra vad jag kan, vilket innebär att tex bygga och underhålla en webbshop, skicka produkter, transportera, bygga hemsida, bygga varumärket på social media, skapa videos och foton och ha en överblick över hela verksamheten och därtill sätta deadlines så att allt flyter bättre. Jag räknar med att lägga ca 180h på en månad.
Jag har hjälpt till under 2v nu och dom är mer ä nöjda med min insats men jag har sagt att jag inte lyfter ett finger mer förrän vi haft ett möte nästa vecka och bestämt exakt vad som ska göras och framförallt vad jag vill ha betalt i pengar.
Dom vill ha allt i ordning och fungerande Nu, absolut senast i l slutet av augusti, och jag vet att jag kan fixa det. Jag kommer inte bli anställd på löpande månad som det är nu.
Rimlig betalning för allt det här tänker jag mig kan vara 100 000 kr på faktura, med tanke på hur mycket och bråttom det är. Jag menar om dom ber mig göra 2 saker och köper tjänster från andra folk för resterande så kommer även det kosta mycket + tid. När dom tar in studenter och annat för att hjälpa till så betalar dom 600.-/tim för hjälp, så slår man 600.- x 167 tim (full tid månad) då blir ju det 100 000 kr.
Tankar?