• Minnie36

Golvlister?!

Hallå alla experter där ute! Vi håller på att renovera ett 50-tals hus och alla golvlister är platta och tråkiga. Vi funderar på att byta ut alla befintliga golvlister till allmoge-golvlister. Frågan är bara om det bryter totalt tidsmässigt från när huset är byggt så att det ser konstigt ut? Vad tror ni? 

• Svar på tråden Golvlister?!
  • Lönnsirap

Grejen med att fundera är ju att göra val man tycker blir bra och inte låta en impuls styra.

Om huset är ett väldigt välbevarat funkis-hus, så är det synd, tänker jag. Men är det ett hus långt ifrån 50-talet är det väl alldeles utmärkt att byta. 

• Anonym (Eva)

Det skulle se skitkonstigt ut. Jag som gillar 50-talsarkitektur får hjärtsnörp vid blotta tanken.  

Det användes ju generellt sett bra material fortfarande på 50-talet, så alla originalsnickerier (tex fönstren) kan vårdas traditionellt och då hålla i minst 70 år till. 

• snedtak

Det är ert hus och ni väljer de lister som ni själva gillar tycker jag. Vill ni behålla 50-talsstilen så är dock allmoge helt fel. Platta kantiga golvlister utan profil är mer tidsriktigt (osäker på höjden, men både 58 och 70 borde vara OK).

• Minnie36

Tack för svar!! Det blir nog till att behålla listerna som redan sitter men att vi fräschar upp med ny vit färg. Hur är det med taklister?. Det finns inte i dagsläget men är något vi funderar på. Är det också ett ?tidsbrott? att sätta upp taklister i ett 50-talshus? 

• snedtak

Taklister borde passa fint. Jag hade antingen tagit trekantiga skugglister eller en smalare hålkälslist 

• Anonym (Eva)

Ett tips är att ta in en byggnadsantikvarie och titta på huset tillsammans med denna. Då kan ni få tips om vilka delar som är tidstypiska och roliga att spara för att behålla husets karaktär. 

• Anonym (Eva)

En del museer har byggnadsantikvarier som svarar på allmänhetens frågor kostnadsfritt. Kolla på länsmuseet. 

• allmänblandad

Tycker inte att allmogelister passar.
    Vanliga fyrkantiga lister kan dock vara lite tråkiga
    Men det finns ett mellanting.
    Om du t ex går in på Bauhaus sida så hittar du en list som heter Moelven Stina.
    Det är ingen utpräglad allmogelist men den är lite roligare än en vanlig fyrkantig list. Fundera om det kan vara ett alternativ.

• Minnie36
    allmänblandad skrev 2023-07-02 14:55:34 följande:

Tycker inte att allmogelister passar.
    Vanliga fyrkantiga lister kan dock vara lite tråkiga
    Men det finns ett mellanting.
    Om du t ex går in på Bauhaus sida så hittar du en list som heter Moelven Stina.
    Det är ingen utpräglad allmogelist men den är lite roligare än en vanlig fyrkantig list. Fundera om det kan vara ett alternativ.

Den var superfin! Men det står allmoge på den också? 
  • Minnie36
    snedtak skrev 2023-07-02 10:08:06 följande:

Taklister borde passa fint. Jag hade antingen tagit trekantiga skugglister eller en smalare hålkälslist 

Men så bra svar! Är lite sugen på taklister, då ska jag kolla det du skrev. Tack!
Svar på tråden Golvlister?!