• Väntarochväntar8

Vem ska stå för kostnaden?

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt. I veckan hade föreningen personer här som stängde av vattnet till o från i 3 dagar.
    När vi startade vattnet igen efter att dom va färdigt så låter de ju mycket o "smäller" en del innan de börjar komma vatten. Problemet

är att själv duschmunstycket typ sprängts o tryckts ut en del när vi startade vattnet igen .
    Vilket gör att mycket av vattnet rinner utanför själva duschen..

Vem kontakta man vid sånthär? Och vem betalar för att fixa det? Har försökt trycka tillbaka plattan men de går inte.

• Svar på tråden Vem ska stå för kostnaden?
  • Anonym (??)

Du har väl kontaktat föreningen som första steg, för att fråga? 

• Väntarochväntar8

Anonym (??)

IDAG 15:13#1
    Du har väl kontaktat föreningen som första steg, för att fråga?

- Nej inte än för finns bara journummer för akuta ärenden under helgen och det är ju inte detta. Så ville höra här om någon varit med om samma så har jag lite mer att gå på under måndagen då jag ska prata med han som är vicevärd här...
  • Anonym (Suck)

Du förväntar dig att få ersättning för ett par hundra på sin höjd...? Men herregud köp ett nytt duschhuvud....

Kan säga att du inte kommer att få ersättning av föreningen iaf, det är inte deras fel att du/ni inte var försiktiga när vattnet drogs på igen.

• Väntarochväntar8
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-01 15:29:25 följande:

Du förväntar dig att få ersättning för ett par hundra på sin höjd...? Men herregud köp ett nytt duschhuvud....

Kan säga att du inte kommer att få ersättning av föreningen iaf, det är inte deras fel att du/ni inte var försiktiga när vattnet drogs på igen.

- haha så sjukt otrevlig? Sånna som du får gärna hoppa över att svara när man skriver 🤢

1. Du har ingen aning om hur min ekonomiska situation ser ut ellerhur? Jag kanske inte har flera 100 att lägga på ett nytt munstycke? 
    2. Hur kan du säga att vi inte var försiktiga när vi startade duschen? Var du där?
  • Väntarochväntar8

Kan ju va så att man kan få ut på hemförsäkring eller något vad vet jag? Aldrog varit med om något sånthär förut därför jag frågar.

Sjukt otrevliga människor här.... usch

• Anonym (Suck)
    Väntarochväntar8 skrev 2023-07-01 15:34:04 följande:
    - haha så sjukt otrevlig? Sånna som du får gärna hoppa över att svara när man skriver 🤢

1. Du har ingen aning om hur min ekonomiska situation ser ut ellerhur? Jag kanske inte har flera 100 att lägga på ett nytt munstycke? 
    2. Hur kan du säga att vi inte var försiktiga när vi startade duschen? Var du där?
    Ja men stackare då som får raka svar när du som så många andra förväntar sig att Någon Annan alltid ska fixa och ersätta osv.

1) Bryr mig inte. Duscha med det du har tills du har råd med annat.
    2) Nej, men det är fortfarande inte föreningen som ska ersätta dig/er.
  • Anonym (Suck)
    Väntarochväntar8 skrev 2023-07-01 15:35:59 följande:

Kan ju va så att man kan få ut på hemförsäkring eller något vad vet jag? Aldrog varit med om något sånthär förut därför jag frågar.

Ring försäkringsbolaget och fråga. Har du drulleförsäkring (kallas väl allrisk eller något nu) så kanske du kan få ut en del av värdet för ett begagnat duschhuvud. Vet inte om de ersätter saker som kostar så lite ärligt talat. Du kanske får ut en femtilapp i alla fall.
  • Anonym (Men)

Vet du TS, Biltema har nya från 69kr.

• Anonym (Byt duschsil)

Min har också gått sönder tidigare .

Finns att söka på reservdelar. När jag bytte silen på min takdusch gick den reservdel på ca 1200 kr. Kunde installera den själv. Men kostnaden beror helt på vilken dusch du har.

• Anonym (Byt duschsil)

Finns billigare på biltema som någon skrev ovan tills pengar finns att byta till en rejäl. Där går dom på mellan 100-200 kr.

• Tecum
    Väntarochväntar8 skrev 2023-07-01 15:35:59 följande:

Håller med om att du fick ett väldigt drygt svar helt i onödan.

Fråga brf eller vicevärden vad som gäller. Helt klart är att det inte var ditt fel. När man släpper in luft i systemet vid reparationer riskerar det att slita loss rost från rören när vattnet släpps på igen. Partiklarna  kan orsaka stopp i silar på t ex toaletter och tvättmaskiner. det hjälper inte hur försiktigt man släpper på vattnet. Det hände oss förra veckan toaletten tog inte in vatten. Rörmokaren åtgärdade det utan kostnad då det var hans "fel" trots att han inte gjort något fel.
  • Anonym (Bibbi)

Har du provat att ta isär munstycket och ta loss eventuell smuts?

Kanske har en packning hoppat snett?

Ett sätt kan vara att täta kanten det läcker ur, kanske med ett tunt lager smältlim som läggs längs kanten och låts stelna innan du skruvar ihop det igen. Eller om det finns packningar just för detta att köpa. Jag vet inte hur ditt munstycke är konstruerat så om du inte heller gör det kan du ju börja med att plocka isär och kolla. Glöm inte att fota så att du kommer ihåg hur det ska sitta ihop. :) 

• Anonym (Bibbi)

Din självrisk på hemförsäkringen lär vara högre än kostnaden för ett duschmunstycke. Men undrar du så är det lättare att få ett svar från försäkringsbolaget än från oss. Vi vet ju inte hur din försäkring ser ut. 

När du skriver att du inte har pengar över till ett duschmunstycke blir jag fundersam. Vad tänker du göra om kylen eller spisen går sönder? Som br-ägare behöver man ha en buffert för sånt. 

• Anonym (Byt duschsil)
    Anonym (Bibbi) skrev 2023-07-01 17:23:44 följande:

Din självrisk på hemförsäkringen lär vara högre än kostnaden för ett duschmunstycke. Men undrar du så är det lättare att få ett svar från försäkringsbolaget än från oss. Vi vet ju inte hur din försäkring ser ut. 

När du skriver att du inte har pengar över till ett duschmunstycke blir jag fundersam. Vad tänker du göra om kylen eller spisen går sönder? Som br-ägare behöver man ha en buffert för sånt. 

Tänkte också samma tanke. Läste sen om och tolkade som att TS försökte visa en poäng eller vad man nu ska beskriva. Hoppas för TS att de finns en buffert. ..
    MEN fullt förståeligt anser jag om alla inte har en stor buffert i detta klimat. 
Svar på tråden Vem ska stå för kostnaden?