Hårfärg på barn!
Min man är svarthårig , bruna ögon , hela hans familj har svart / mörkbrunt hår , jag är rödhårig , vilken färg kan vårt barn få då???
Min man är svarthårig , bruna ögon , hela hans familj har svart / mörkbrunt hår , jag är rödhårig , vilken färg kan vårt barn få då???
Typ alla. Det här med genetik och hårfärg är fruktansvärt komplext.
Din man lär väl ha mest anlag för brunt hår. Du har säkerligen själv olika gener för olika färg, eftersom rött hår kan bli av olika skäl. Sen beror det på vilka gener just ett barn får.
Jag har tex 3 syskon. Vi har en förälder med nästan svart hår och en som är superblond. Ett av mina syskon fick det där nästan svarta håret, jag är mörkblond och de andra två har brunt hår men olika nyans.
Min kompis och hennes man har båda bruna ögon men deras son fick blåa ögon.... man vet aldrig, det beror som sagt på vilka gener barnet får.
Sedan är hårfärgen de har när de är föds och är små inte alltid hårfärgen de har när de blir äldre. Min man är mörkt brunhårig, jag är brunhårig, vår treåring är blond och vår 5 månaders är flintskallig Men det börjar dyka upp blonda hår där också. Jag var blondare när jag var liten, men trodde min mans "mörka" hår (han har varit mörk hela sitt liv) skulle ta över mer. Båda barnen föddes nästan helt flintskalliga, men lite mörkbruna fjun. Så det är omöjligt att svara på, speciellt med bebisar... Jag skulle chansa på att hen kan få mörkt hår, brunt hår, blont hår med eller utan röd nyans, rött hår eller vara helt flintskallig :)