• Odd Even

Vad finns att se i Schweiz?

Jag funderar på att ta bilen till Schweiz om någon vecka. Jag har alltid velat se Alperna. Jag reser ensam.
    Vad rekommenderar ni mig att titta på i Schweiz? Vilka är de viktigaste sevärdheterna? Har du varit där, och var det något uppskattade särskilt?
    Långa vandringar klarar jag inte av.

Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Vad finns att se i Schweiz?
  • Överste Senap

Beror på vad du är intresserad av men Alperna är förstås det häftiga. Schweiz är otroligt dyrt men om ekonomi inte är något problem är det häftigt att besöka Grindelwald vid Eigers nordvägg och ta tåget upp till Jungfraujoc, Europas högst belägna station på drygt 3400 m. Fantastisk utsikt. Zermatt med Matterhorn, man kan komma högt med linbanor om man inte vill vandra. BAsel och Zürich är trevliga städer, i Basel kan du flyta längs Rehn med kläderna packade i en vattentät behållare. Genève med Genevesjön och utsikt över Mont Blanc är sevärt också. Men det är nog väldigt fint vart du än åker. Men som sagt, det är DYRT.

• Themis

Köp så mycket snacks och fikagrejer och dricka (som inte blir dåligt) som möjligt i angränsande land, då allt är svindyrt i Schweiz. Sov gärna utanför gränsen också och dyk in för dagsutflykter.

Jag ska i sommar åka till Gruyère. Jag tycker förvisso om osten också och hela byn stinker fondue på kvällarna så att det nästan blir komiskt, men jag ska se Giger-museet (han som ritade allt till Alienfilmerna bl.a.).

www.hrgigermuseum.com/

I Gstaad kan man spana på rika människor och lyxhotell, samt man kan springa på kändisar t.ex. Anne Hathaway, Bernie Ecclestone eller Julie Andrews. 

CERN, den stora partikelacceleratorn som ligger under tre länder finns utanför Genève. Den guidade turen är superintressant om man gillar teknik, eller bara blir imponerad av människans stora byggnadsverk.

I Genève finns ett litet klock- & emaljmuseum samt ett naturhistoriskt museum med fluorescerande mineral som jag hade visst nöje av, men det var massor av år sen jag var där.

Och så utsikterna förstås- upp på ett berg eller två måste man.

www.myhammocktime.com/2016/12/18/top-panoramic-views-in-switzerland/ 

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Alessia

Åk Glaciärexpressen! Går mellan St Moritz och Zermatt och tar 8-9 timmar. Man kan hoppa av på olika stationer på vägen. Spektakulär tågresa.

Bila runt Genevesjön. Små pittoreska städer, fina vyer. Lausanne och Montreux ligger också på vägsträckan.

Huvudstaden Bern är en riktigt charmig stad med sin medeltida stadskärna.

Är du tveksam till vandringar (mycket är upplagt just runt vandringsleder) finns det fler tåg och organiserade dagsresor upp i alpvärlden t ex till Jungfrau, men där har jag själv inte varit. Storslaget säger de som varit där.

Zúrich - lyxig shopping. Fönstershoppa är kul. Dyr stad! 

Gillar du att bada och simma finns det gott om offentliga och mycket välskötta  badplatser i alla de sjöar som finns iSchweiz.

Det finns vingårdar som erbjuder avsmakning och ett par som jag varit på hade också enkel, men god, lunchmeny.

Svar på tråden Vad finns att se i Schweiz?