• Anonym (Sjukskrivning)

Vet inte om min sjukskrivning stämmer?

Hej!
    Har tidigare gjort en tråd om sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Jag är sjukskriven nu och fått intyg från försäkringskassan men när jag läste det så kändes det som allt har blivit ett stort missförstånd! 

Hela intyget har siktat in sig på min ADHD-diagnos (egentligen ADD) vilket jag inte alls känner är det stora problemet. Det står i princip att jag inte kan jobba för att jag har ADHD och vilka svårigheter det ger i jobbet. Men jag har jobbat där i tre år utan problem och aldrig nämnt min ADD för arbetsgivaren eftersom det aldrig behövts.

Däremot lider jag av återkommande depressioner men att det nu har blivit utmattningsdepression pga jobbet och det är därför jag är sjukskriven. Sen står det även att jag har börjat med medicin och då antar man säkert att det är mot ADHD men det är antidepressiva jag tar, mot depression, som det står i mitt recept. 

Kan man ringa försäkringskassan och be dom ändra? Eller struntar dom i det? 

• Svar på tråden Vet inte om min sjukskrivning stämmer?
  • Anonym (Sjukskrivning)

Note: 
    Jag har intyget på telefon i en pdf-fil. Kan jag skicka alla sidor förutom där det står vilken diagnos och sjukdom jag har? Arbetsgivare har väl inte rätt att veta det? 

• Anonym (FK)

Läkarintyg kan endast ändras av sjukskrivande läkare. 

Försäkringskassan kommer sannolikt ta kontakt med dig en bit in i sjukskrivningen, alternativt tidigt, och fråga kring orsaker, behandling osv. Då kan du förtydliga allting. 

Ja du kan låta bli att skicka sidan om diagnos till din arbetsgivare. 

• Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (FK) skrev 2023-06-30 12:58:44 följande:

Läkarintyg kan endast ändras av sjukskrivande läkare. 

Försäkringskassan kommer sannolikt ta kontakt med dig en bit in i sjukskrivningen, alternativt tidigt, och fråga kring orsaker, behandling osv. Då kan du förtydliga allting. 

Ja du kan låta bli att skicka sidan om diagnos till din arbetsgivare. 

Okej! Vill ju bara göra det rätt för mig. Men läkaren jag pratade med ang sjukintyget var jag tydlig med att jag inte vill att det ska stå om min ADD men ändå är det fokus på just det. Konstigt. 

Men om det är okej att skippa en sidan om sjukdom/diagnos så är det väl ingen mening med att försöka ändra. 

• Anonym (FK)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2023-06-30 13:06:55 följande:

Okej! Vill ju bara göra det rätt för mig. Men läkaren jag pratade med ang sjukintyget var jag tydlig med att jag inte vill att det ska stå om min ADD men ändå är det fokus på just det. Konstigt. 

Men om det är okej att skippa en sidan om sjukdom/diagnos så är det väl ingen mening med att försöka ändra. 

Läkaren har väl gjort en medicinsk bedömning att din ADD är viktig information. 
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (FK) skrev 2023-06-30 13:14:24 följande:
    Läkaren har väl gjort en medicinsk bedömning att din ADD är viktig information. 
    Men det står ju bara att orsaken är ADHD. Har som sagt jobbat där i tre år utan att nämna min ADD och har inte varit några större problem. Däremot har jag en depression och även fått antidepressiva men det står det inget om.
  • Anonym (T)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2023-06-30 13:34:50 följande:
    Men det står ju bara att orsaken är ADHD. Har som sagt jobbat där i tre år utan att nämna min ADD och har inte varit några större problem. Däremot har jag en depression och även fått antidepressiva men det står det inget om.
    Nästa gång du träffar läkaren och diskuterar en förlängd sjukskrivning tycker jag du ska trycka på att läkaren måste beskriva dina nya besvär med depression och utmattning. FK kan mycket väl komma att ifrågasätta din sjukskrivning om du är sjukskriven för samma besvär som du haft i årtal och ändå kunnat jobba. Det ska ju vara en försämring eller nya besvär som gör dig arbetsoförmögen, inte medfödda funktionsnedsättningar. 
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (T) skrev 2023-06-30 13:40:54 följande:
    Nästa gång du träffar läkaren och diskuterar en förlängd sjukskrivning tycker jag du ska trycka på att läkaren måste beskriva dina nya besvär med depression och utmattning. FK kan mycket väl komma att ifrågasätta din sjukskrivning om du är sjukskriven för samma besvär som du haft i årtal och ändå kunnat jobba. Det ska ju vara en försämring eller nya besvär som gör dig arbetsoförmögen, inte medfödda funktionsnedsättningar. 
    Ja precis! Det är det jag menar. 
  • EpicF
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2023-06-30 14:05:23 följande:
    Ja precis! Det är det jag menar. 
    Du kan också ta kontant med din behandlande läkare redan nu och be om att få ett bytt korrekt sjukintyg. 
  • Anonym (Ellen)

Initialt kan du lämna in sida två, dvs den sida som innehåller information främst om datum och omfattning på sjukskrivningen. Sida ett med diagnoser mm kan du avstå från att lämna in.
    Men blir din sjukfrånvaro långvarig så att det sätts igång rehabprocesser mm hos arbetsgivaren så ligger det ju i ditt intresse att man vet vilka problem och utmaningar det är som påverkar förmågan. Medverkar du inte till din egen återgång i arbete kan också FK sätta på tvären.
    Men så här i början behöver inte din arbetsgivare få in förstasidan. 

• Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-06-30 20:16:41 följande:

Initialt kan du lämna in sida två, dvs den sida som innehåller information främst om datum och omfattning på sjukskrivningen. Sida ett med diagnoser mm kan du avstå från att lämna in.
    Men blir din sjukfrånvaro långvarig så att det sätts igång rehabprocesser mm hos arbetsgivaren så ligger det ju i ditt intresse att man vet vilka problem och utmaningar det är som påverkar förmågan. Medverkar du inte till din egen återgång i arbete kan också FK sätta på tvären.
    Men så här i början behöver inte din arbetsgivare få in förstasidan. 

Jag ska sluta på mitt nuvarande jobb om två veckor så bör inte vara något problem 
Svar på tråden Vet inte om min sjukskrivning stämmer?