• Bendula90

Flytta från sin sambo i smyg

Hej.
    Om bara några dagar får jag nycklarna till en egen lägenhet som jag sökte för ca 2 månad sen. 
    Jag har ännu inte vågat berätta om seperation och flytt för min sambo, jag har tänkt vänta tills jag får nycklarna.

Kvinnojourens rekomendationer är att jag ska flytta ut i smyg och sedan berätta om seperation via telefon. De gjorde en riskbedömning och tyckte att det var det säkraste för mig.
    Men jag har så svårt för det. För det första så har han precis tagit examen och är arbetslös och för det andra så är han väldigt kärleksfull och kramgo.

I övrigt så är han väldigt kontrollerande, det senaste fysiska våldet skedde för bara 18 dagar sen och jag vet inte hur han kommer reagera på en seperation, det är ju en ganska känslig tid för honom utan jobb även om jag ställer upp med pengar tillfälligt. Kan nämna att det fysiska våldet händer i snitt 1 gång i månaden sen 11 år tillbaka. 

Har nån av er flyttat i smyg (normalt eller våldsamt förhållande) hur berättar man på ett snyggt sätt? 
    Skulle gärna vilja säga det hemma öga mot öga men är osäker på hans reaktion. 

Tacksam för tips

• Svar på tråden Flytta från sin sambo i smyg
  • Anonym (...)

Du ska givetvis göra som kvinnojouren sagt! De säger inte sånt bara på skoj liksom, och har du tagit deras hjälp så finns det ju skäl till att du gick den vägen. 

Så nej inget öga mot öga - du kan råka illa ut. Göra det snyggt? Det går nog inte, hur du än gör. 

• Anonym (K)

Ja han låter som en underbart fin människa Hjärta Tills han gör dig illa. Kom ihåg att han faktiskt är en våldsam och kontrollerande person och lyd deras råd! Du ska tänka på din säkerhet här, inte hans känslor.

En person är bara så underbar och fin som hens sämsta sidor. Det är något att ta med sig.

• Anonym (Herregud)

Har du dödslängtan? Ja berätta då face to face för all del!
    Eller så tar du till dig kvinnojourens råd och flyttar ut i smyg. Det finns statistik på när kvinnor oftast blir mördade av sina våldsamma män, det är när de lämnar honom. Tänk på det, du är inte skyldig honom ett skit.

• Anonym (Hmm)

Lyssna på kvinnojouren, dom har mest erfarenhet om detta och förstår riskerna i varje enskilt fall.

Och ta med dig flera familjemedlemmar eller vänner om du behöver hämta saker (även om du tror att han inte är hemma) så du är säker på att han inte kan skada dig eller pressa dig att ändra dig.

Att han mår dåligt pga han omständigheter är inte din prioritet och du ska inte behöva anpassa dig och vara rädd för hans mående, det är han som valt att göra dig illa.

hoppas det nya boendet blir bra och att allt löser sig så smidigt som möjligt Hjärta

• Anonym (Lämna snälla!!)

Det är just sånt här som gör det så svårt att tycka synd om vissa misshandlade kvinnor! Och ja, jag fattar att det är en stor del av problemet, men liksom.... Här får du turen att få hjälp av kvinnojourer, soc??, människor ställer verkligen upp för dig, vill ditt bästa! Och du bara "Fast han är ju snäll.....!". Man känner ju bara att Stanna där du är då??!! Stanna i snällheten! Lev sitt liv som du bill då! Låt någon annan få platsen, lägenheten, människors tid och energi, någon som har vett att uppskatta hjälpen, nån som är mer värd platsen om du nu ändå har det ganska bra!
    Jag bröt faktiskt kontakten med en vän som jag ställt upp tillräckligt mycket på. Kastade mig i bilen väldigt många gånger, alla tider på dygnet när hon smög med sin mobil och var helt förtvivlad. Körde totalt 10 mil, smög in till dem, och kastade in henne blåslagen och ofta i princip naken i bilen och körde henne i säkerhet. När man vaknade dagen efter så var hon spårlöst borta. Man trodde ju det värsta! Men näe, då hade de "pratat", "blivit" sams och hon hade på ett eller annat sätt tagit sig de 5 milen tillbaka till honom igen. När hon bad mig om pengar till lite kläder och mat men tog istället en taxi tillbaka till honom, då gick fan topplocket! Då fick hon leva sitt liv utan mig!
    Så SNÄLLA, ta emot hjälpen du erbjuds!! Pissa inte på alla som ställer upp för dig! Enligt flera bedömningar är den här mannen FARLIG för dig! Det ingår i hans planer att vara snäll och kärleksfull mellan varven och spela på ditt samvete! Han älskar dig inte, han misshandlar dig ju! Du måste lägga känslorna åt sidan, det finns inget lätt, snyggt eller artigt sätt att lämna en sån man på, bara gör det, du måste!!!
    Jag önskar dig stort Lycka till!

• Anonym (Den andra...)

Jag tror att ett brev där du tar upp alla bra, men också alla dåliga sidor. Där han får höra dina innersta tankar och rädslor. 
    Du är inte skyldig honom något, men finns orken o omtanken där fortfarande, så gör det. Tror att på detta viset kanske du slipper någon som jagar/stalkar dig för att få svar.
    Lycka till.

• Tomelilla15

Har ingen erfarenhet men jag  beklagar din situation. Bra att du bestämt dig för att bryta och skaffat eget boende. 

Jag tänker på nästa steg. Vad händer sen när du flyttat till din lägenhet? Kan han bara googla dig och dyka upp på din nya adress?
    Funderat på om du vill ha Sekretessmarkering? väldigt viktigt att du skaffar det innan du adressändrar till din nya adress i så fall, annars meningslöst.

mitt förslag är att du skriver dig hos en vän eller förälder först, även om du flyttar till ett annat ställe. Ändring av folkbokföringadress är gratis på Skatteverkets hemsida. om du ska få Sekretessmarkering - ändra inte till din nya adress innan du fått det. Livet med Sekretessmarkering är knepigt så det kräver lite planering men sen är din adress skyddad. 

• Bendula90

Brutalt och ärliga svar, det tackar jag för.

Behöver få det inpräntat i huvet att det faktiskt inte är synd om honom trots att han är så kramig och pussig. 
    Det är mer synd om mig, jag som ställer upp och gör allt för honom, förlåter honom varje gång.
    Så får jag bara skit tillbaka. 

Svårt att flytta i smyg när han bara är hemma hela dagarna, men ska försöka få med mig det viktigaste och i minder omgångar så att han inte märker något. 

Tack för svaren, jag behövde de 

• Anonym (AS)

Jag har varit i en situation liknande din. Var gift med en narcissist/manipulativ psykopat som bröt ner mig under många år, men ändå var jag roten till allt det onda (typiskt). Jag flyttade när han var utomlands. Det var det enklaste för mig för jag hade så mycket skuldkänslor över ALLT. Hur hans ekonomi skulle bli utan mig, vilka saker jag skulle ha med mig för att göra det så enkelt som möjligt för honom osv osv osv. Han blev så klart skitförbannad och ?besviken?, men det hade inte blivit bra hur jag än hade gjort. Han gjorde sig själv till största offret i både sina och andras ögon och sen följde nästan ett års helvete innan han la ner manipulationen av mig. Hade också kontakt med kvinnojourer och psykologer osv. 5 år sedan nu. Vad jag vill säga, gör det som är enklast och bäst för dig. Oavsett hur ?snyggt? du väljer att sköta det kommer han bli förbannad, det kan du inte undvika. Så sätt dig själv först, se till att omringa dig med vänner/familj/professionella och försök överleva första förjävliga tiden utan att falla för hans skit igen. Det blir lättare sen.

• Jemp

Han har förbrukat alla anledningar till att du ska sköta uppbrottet "snyggt". Det förtjänar han inte, utan sätt dig själv först nu.

Svar på tråden Flytta från sin sambo i smyg