• Yuppyupp

Det här med bärsjal…

Alla bärsjalsföräldrar - jag vädjar till er! Jag har investerat i min första bärsjal då mitt bärsele gav mig så ont i axlarna och uppskattade inte av den lilla, men?jag vill ge upp. 

Ja jag knyter hårt, men bebisen (3,5mån) glider ändå ner. Redan från start tycker jag hon är för långt ner.

Du ska knyta ännu hårdare! Okej fine, men då får jag inte in henne eller så gör hon kräkljud Och blir ledsen när jag försöker få henne på plats. 

Hjälp mig. Vill så gärna att det ska fungera. Provar olika knytningar men blir inte klok. 

Varför glider hon ner? Varför blir benen inte i grodposition? Varför ser det ut som ett stort virrvarr av tyg överallt?

obs! Sjalen är inte elastisk. 

• Svar på tråden Det här med bärsjal…
  • Jemp

En vävd dvs oelastisk sjal kräver andra knyt och vissa knyt behöver man göra under tiden, dvs svårare att sätta i bebisen i ett färdigknutet.
    Det kräver också en del träning och att man behöver spänna sjalen stegvis. Funkar bra om man får till det dock!

Jag kan rekommendera facebookgruppen bärsjalar och bärdon! Där kan du också få kontakt med andra i närområdet och kanske få hjälp på plats. 

• Jemp

Trikåsjal kan vara lättare att börja med när de är så små. 

• Polyrytm

Det är en konst att knyta bärsjal.

• Yuppyupp
    Jemp skrev 2023-06-28 12:15:35 följande:

En vävd dvs oelastisk sjal kräver andra knyt och vissa knyt behöver man göra under tiden, dvs svårare att sätta i bebisen i ett färdigknutet.
    Det kräver också en del träning och att man behöver spänna sjalen stegvis. Funkar bra om man får till det dock!

Jag kan rekommendera facebookgruppen bärsjalar och bärdon! Där kan du också få kontakt med andra i närområdet och kanske få hjälp på plats. 

Tack snälla du för svar och för bra förklaring. Jag fick tips av en vännina att börja med att köpa en i andra hand eftersom det kan vara svårt att komma igång och många ger upp. Jag köpte därför den första jag hittade (lite så) och visste inte att det var skillnad på de olika materialen mer än hur man tvättar de tex. 

det bästa skulle helt klart vara att få hjälp på plats. Alternativt kanske köpa en som är mer elastisk? 

• Yuppyupp
    Polyrytm skrev 2023-06-28 12:22:51 följande:

Det är en konst att knyta bärsjal.

Helt klart!! Jag jämför det lätt med att försöka fälla ihop ett sånt där UV-pop up tält för barn och få in det i väskan igen, eller att försöka packa ner en plastjulgran i din originalförpackning?omöjligt. 
  • Polyrytm
    Yuppyupp skrev 2023-06-28 12:29:31 följande:
    Helt klart!! Jag jämför det lätt med att försöka fälla ihop ett sånt där UV-pop up tält för barn och få in det i väskan igen, eller att försöka packa ner en plastjulgran i din originalförpackning?omöjligt. 
    Bra jämförelse. 😊 Lycka till!
  • Anonym (Milea)

Sök på olika sjalinstruktioner på youtube. Angående vilket knyt du ska använda. Det är olika för vilket tyg du har på sjalen vävs/trikå. Håller med om att trikå är lättar för små bebisar och i början.  Sjala är en träningssak på ett annat sätt än en bärsele. Du måste göra det varje dag och flera ggr om dan i början för att få till knytet. Prova på en docka om bebis blir arg. 

• Yuppyupp
    Anonym (Milea) skrev 2023-06-28 12:53:29 följande:

Sök på olika sjalinstruktioner på youtube. Angående vilket knyt du ska använda. Det är olika för vilket tyg du har på sjalen vävs/trikå. Håller med om att trikå är lättar för små bebisar och i början.  Sjala är en träningssak på ett annat sätt än en bärsele. Du måste göra det varje dag och flera ggr om dan i början för att få till knytet. Prova på en docka om bebis blir arg. 

Tack för svar! Att testa på docka kan vara något, men jag sitter i denna stund och letar trikåsjal istället. :( eftersom jag är osäker på om jag kommer orka med allt knytande (om det ska gå åt skogen föralltid) kollar jag Sellpy i första hand. Alla annonser uppger dock inte material, är det polyester man ska satsa på då?
  • Anonym (Jess)

Testa k-tan!!!
    jag har en babyBjörn mini mesh. Gillar starkt. Lätt att föra över barnet från mig till säng eller näste. 

jag har också en k-tan bärsjal. jätte lätt att använda. Du köper i den storlek du har på toppar. Jag använder S och min son sitter super bra i den. Han somnar jätte lätt i den. Funkar också bra när han har ont i magen och jag går runt med honom i den. Han skjuter väldigt tryggt. 

min son är 7 veckor. Jag har använt bärsjalar i nästan 4 veckor.

Svar på tråden Det här med bärsjal…