• ElissaLevin

Varför puttar min son sin bror

Min som på 4 år är världens snällaste lilla kille .. han har aldrig varit ett barn som puttar elle slår andra andra och skulle aldrig få för sig att göra det heller. Han har en lillebror på snart 1 år. Nu har han börjat putta på han bara sådär .. från ingenstans så han ramlar omkull ibland slår i nånstans . blir så ledsen att han gör så då han aldrig gör på någon annan? vad tror ni de kan bero på ? Vi ger han precis lika mkt uppmärksamhet som till den lilla ?till O med mer till den stora ! tips På nått ??

• Svar på tråden Varför puttar min son sin bror
  • Yuppyupp

Varför han gör det är svårt att säga. Som 4-åring är man fortfarande liten och det kan finnas avundsjuka där, även om ni försöker ett yttersta med att balansera er tid. Jag önskar jag hade något mer pedagogiskt tips, men en fyraåring puttar ändå med flit och med en baktanke. jag hade sagt till en gång och pratat noga, hade det fortsatt hade det varit stans åthutning och inget mindre. Lillebror ska naturligtvis skyddas från att knuffas och skadas. 

• Ylva34

Han  är avis (även om jag vet ni har gjort rätt att få det jämnt mellan dem) och känner sig stor när han gör så. Vill också själv uppfostra ,sätta syskonet på plats. Testar också era gränser. 

• Räkan77

Kan ni se något mönster när han puttas? Om inte, försök se om det finns något. Tex när han är hungrig, kommer hem från förskolan, är trött, när en förälder kommer hem från jobbet. Om ni hittar ett mönster så kan ni försöka ändra på rutiner så inte situationen uppstår.

Om ni inte hittar mönster så får ni ha bättre uppsikt över fyraåringen så ni hinner avleda innan han puttar. Det allra bästa brukar vara att ge oönskat beteende så lite uppmärksamhet som möjligt, och det uppnår ni ju om ni hinner stoppa det innan det händer. 

Finns massor av böcker som handlar om syskon och avundsjuka. Låna ett gäng på biblioteket och läs.

Svar på tråden Varför puttar min son sin bror