• Anonym (Skuldkänslor)

Ska en 6-åring få bestämma vart hon vill bo?

Vi ska separera. vår dotter på 6 år är väldigt mammig. Och ofta är det jag som lägger henne och mest med henne, då pappan har 100 andra intressen.
    Han tar absolut ut och leker och hittar på saker. 

Vi kommer bo 10 min gångavstånd till varandra. Tanken är att vi ska köra 2-2-3 metoden i början för henne, då vi känner att en vecka blir för långt just nu o början iaf. men varje dag säger hon att hon vill bo hos bara mig. 

Ver egentlige inte vad jag vill få ut.
    Men ja har sådana enorma skuldkänslor och det för så ont i mitt mamma hjärt.

• Svar på tråden Ska en 6-åring få bestämma vart hon vill bo?
  • Jemp

Nej jag hade hållt fast vid växelvist. 

Själv fick jag betydligt bättre relation till min pappa när mina föräldrar separerade. 

• Anonym (S)

Hej

Förstår att det känns tufft för dig. 
    Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att ni ska köra det upplägg som ni kommit överens om.
    Att dottern är orolig är fullt förståeligt men såvida pappan inte är urusel så tror jag det är dumt att bekräfta oron genom att låta henne bestämma.
    Tror det är att binda ris åt eran egen rygg.
    Separationen är ju faktiskt en möjlighet för pappan att tvingas ta ansvar för sin dotter trots 100 andra intressen...och dottern att få förtroende för sin pappas förmågor...

Kanske ska ni börja med det upplägget nu...Du tar ansvar för läggning och annat ansvar etc dina dagar och pappan för sina.
    När det är hans dagar kanske du ska gå iväg i början, ta en promenad, bio eller en tekväll hos en vän....

Jag hoppas att det kommer att lösa sig, både praktiskt och känslomässigt 
    Massa kramar.

• Anonym (Lina)

Nej, inte om han inte är olämplig. Förstår inte hur du tänker. 

• Anonym (¨¨¨)

Låter väl bra om ni kör ett par dagar i stöten tills hon känner sig van. Sen kanske ni utökar till veckovis. Bor ni så nära varann så är det väl förhoppningsvis inget problem heller, om ni behöver hjälpa varann, ni vuxna. 

Men ni har inte flyttat isär än som jag förstår din text. Klart att ett barn då kan säga som din dotter gör, men hon vet ju inte hur det blir hos pappa. Bor du dessutom kvar i ert gemensamma hem är det inte konstigt om ett barn säger att det vill bo där, hon vet ju inget annat.

Många fäder steppar upp när de blir tvungna, så låt pappan och dottern få en chans att hitta nya rutiner tillsammans utan dig. ¨Man får utgå från att han är en vettig förälder som fattar att det blir ändring nu när ni inte bor tillsammans. Han måste helt enkelt lära sig natta mm. Det kan bli väldigt bra! Blir det inte bra så får ni ändra efter ett tag. 

Ett bra tillfälle ändå att hon inte behöver fortsätta att vara så mammig. Jag tänker att ni haft det så här sen hon var bebis och inte konstigt då om ett barn tyr sig till den förälder som ägnat mest tid åt barnet, men det behöver inte betyda att det alltid ska vara så. Bra för barnets utveckling om båda föräldrarna kan ta lika bra vuxenansvar. 

• Anonym (Erfaren_man)

Barn idag får bestämma alldeles för mycket, vilket gör dem otrygga och svåra att ha att göra med. 

Låt ert vuxenbeslut gälla!

• Anonym (Mamma)

Nej, barn som är ungefär dubbelt så gamla får bestämma var de ska bo. Inte en sexåring! I den åldern gäller förälderns beslut, oavsett om det handlar om mat, läggningstider, lördagsgodis eller boende. Det kan dessutom göra henne gott att bo växelvist.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Självklart bör hon bo hos båda. Det är bara så sorgligt att det ska krävas en skilsmässa för att vissa pappor ska steppa upp och sluta prioritera egna intressen. Ville de inte ha barn? 

• Anonym (Jenna)

vad är problemet om hon vill bo hos dig mest och varannan helg hos pappan. de kan väl umgås ändå utöver det om det är något speciellt? Vill du inte det? Vill pappan inte det? 

jag hade så vid 6 års ålder när föräldrarna separerade. Min pappa bodde också på gångavstånd från mig och mamma. Jag och pappa har tät relation idag. 

• Anonym (G)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-06-27 07:26:19 följande:

Barn idag får bestämma alldeles för mycket, vilket gör dem otrygga och svåra att ha att göra med. 

Låt ert vuxenbeslut gälla!

Vilken tur att Tintin fick inte bestämma . Det gick ju toppen.
  • Anonym (S)
    Anonym (G) skrev 2023-06-27 10:38:06 följande:
    Vilken tur att Tintin fick inte bestämma . Det gick ju toppen.
    Vilken onödig och irrelevant koppling.
    Finns inget i TS inlägg som tyder på att den andre föräldern är våldsam.
    Vi är flera som gett rådet med tillägg att det är under förutsättning att pappan är vettig.

Självklart är det de vuxna som ska besluta om boende, inte en 6-åring.
    Att lämna över för mycket ansvar som de inte är mogna för är att svika barnen.
  • Anonym (Karin)

Tycker inte det behöver vara så himla självklart att det måste vara varannan vecka som mål. Kan vara rejält jobbigt för ett barn att behöva flytta fram och tillbaka på det sättet hela tiden. Vad vill ni föräldrar själva? Man måste inte göra som alla andra. Varför inte testa ha sin fasta punkt hos dig men vara hos pappan ons-fre ena veckan och onsdag till söndag andra vecka. Man måste hitta nåt som passar för alla, den varianten kanske är mer lagom?

Svar på tråden Ska en 6-åring få bestämma vart hon vill bo?