KatjaL skrev 2023-06-27 17:31:24 följande:
Den sistnämnda kategorin tror jag är människor som på något sätt fastnat i tonåren då man sågs som "häftig" om man levde krogliv och drack mycket. De kanske har levt ganska ensamma och inte hängt med i sina jämnårigas utveckling, dvs vidareutbildat sig, bildat familj och mognat som personer, det behöver inte nödvändigtvis handla om att de är "bortskämda och egoistiska", även om det kan se ut så eftersom de prioriterar festande framför annat som tillhör vuxenlivet.
Jag har en gammal klasskompis som är över 40 men som fortfarande lever det där livet. Han är ute på krogen nästan varje helg och ibland mitt i veckorna. Han har ett lågavlönat jobb och är väl lite efter mentalt, så sett att han inte ser konsekvenserna av sitt leverne.
Så är det ofta! Likaså folk som tvärtom mognade för snabbt och försöker ta igen förlorad ungdom. Men det finns också högutbildade, höginkomsttagare, personer med stora umgängen och som på många andra sätt framstår som mogna och som ändå lever på det sättet.
Oavsett vilket är det väl okej när man bara har sig själv att ta hand om. Men är du förälder och har ansvar för hemmaboende barn är det inte okej att låta krogliv, festande och drickande gå före. Det kan jag inte se som något annat än egoistiskt och bortskämt - det sistnämnda eftersom de uppenbarligen räknar med att någon annan tar fullt ansvar för barnen.