• nybörjareikärlekslivet

    Gravid eller vanlig sommartrött?

    Hej!

    Jag hade oskyddat sex en gång och eftersom det var så tätt inpå ägglossningen vet jag inte om akut p-piller funkade. Det är för tidigt för att göra graviditetstest men nu ca 2 veckor efter det så känner mig ganska trött, jag har inte minne av att jag kände sån trötthet innan och det kan hända att jag la märke till det lite extra nu när jag är ute efter att hitta symptom för graviditet. 

    Men I takt med detta har sexlivet också kommit igång och jag och min partner har kanske 2-3 ggr sex/dag en gång i veckan då vi ses. 

    Jag sover väldigt djupt och skönt, har inte ont eller kramp, kissar inte ofta eller mycket, är inte yr och mina bröst känns inte så känsliga iaf inte mer än de brukar tätt inpå mensen. Men när jag går upp runt 8 så blir jag sömnig efter frukost och även efter lunch men kan fortfarande sova om nätterna. 

    Blir ni också så här på somrarna? Är det symptom på något annat eller är jag gravid?

  • Svar på tråden Gravid eller vanlig sommartrött?
  • Anonym (fluffig)

    Det är väl inte för tidigt att göra ett test 2 veckor efter ägglossning? Det är ju nu du borde ha din mens isf. 


    Folk kan ju inte sitta och sia på ett forum om du är på smällen eller ej. Köp ett test.

  • Anonym (Lis)
    Anonym (fluffig) skrev 2023-06-26 17:33:15 följande:

    Det är väl inte för tidigt att göra ett test 2 veckor efter ägglossning? Det är ju nu du borde ha din mens isf. 


    Folk kan ju inte sitta och sia på ett forum om du är på smällen eller ej. Köp ett test.


    precis!
  • svansmamman

    Gravidsymptom och positivt gravtest kommer båda till följd av samma sak, dvs gravidhormonet HCG. Dvs, skulle din trötthet bero på en graviditet kommer ett gravtest visa positivt. Vidare är det inte för tidigt att test två veckor efter ägglossning, tvärtom är det då de flesta brukar testa sig för graviditet. 


    Gravidtrötthet är något helt annat än att vara lite trött på kvällarna, den går inte att jämföra med något annat. Jag tycker inte det låter som klassiskt gravidsymptom, allra helst så tidigt som du i sådana fall är. Dock ska man komma ihåg att akut p-piller/dagen efter-piller bara skjuter upp ägglossningen, har man redan ägglossning är det verkningslöst. 


    Ta ett test, förslagsvis digitalt från cb så du slipper fundera kring eventuella streck, och uppdatera gärna med utfallet. Jag håller tummarna för att det är negativt! 

Svar på tråden Gravid eller vanlig sommartrött?