• Smördegen

Hur slutar jag vara perfektionist?

När man pratar om perfektionism handlar det ofta om ens egna prestationer, arbete eller annat. Det är inte fallet här.

Min perfektionism är i princip knuten endast till materiella ting. Exempel på saker som kan ge mig ångest och påverka ens dagar kraftigt:

En repa på bilen.
    En repa på golvet.
    Sprucket glas.
    Bucklor på plåt.
    En fläck på skor som inte går att ta bort.
    En bit tapet som fått sprickor, eller varför inte en fettfläck?

Någon som känner igen sig? Någon med tips på psykologisk vägledning? Jag tror ju faktiskt inte heller att någon tycker att ovanstående är roliga saker, men jag känner att min inställning till liknande saker är ett problem.

• Svar på tråden Hur slutar jag vara perfektionist?
  • Anonym (Oj)
    Smördegen skrev 2023-06-26 15:51:37 följande:
    Hur slutar jag vara perfektionist?

När man pratar om perfektionism handlar det ofta om ens egna prestationer, arbete eller annat. Det är inte fallet här.

Min perfektionism är i princip knuten endast till materiella ting. Exempel på saker som kan ge mig ångest och påverka ens dagar kraftigt:

En repa på bilen.
    En repa på golvet.
    Sprucket glas.
    Bucklor på plåt.
    En fläck på skor som inte går att ta bort.
    En bit tapet som fått sprickor, eller varför inte en fettfläck?

Någon som känner igen sig? Någon med tips på psykologisk vägledning? Jag tror ju faktiskt inte heller att någon tycker att ovanstående är roliga saker, men jag känner att min inställning till liknande saker är ett problem.

Oj, hur ofta händer detta dig?
  • Smördegen
    Anonym (Oj) skrev 2023-06-26 15:53:40 följande:
    Oj, hur ofta händer detta dig?

att jag får repor och skador på materiella ting? 😁 nog inte oftare än andra.

• AgataAnk
    Jag upplevde att min perfektionism försvann när vår lilla älskade dotter sexuellt utnyttjad på dagis! Då hade man liksom inte tid att tänka på annat
Svar på tråden Hur slutar jag vara perfektionist?