• Anonym (HowDo)

    Borde jag prata med kollegan?

    Sitter här med lite dåligt samvete. Vi fick en ledig lucka en helg i juli och jag var snabb med att erbjuda mig att ta den.

    Idag när jag träffade en annan kollega var det som att hon gav mig en pik; ?Jag vill också ha chans till helger även om jag inte är på plats just när luckan kommer in?. 

    Jag förstår det, men samtidigt tycker jag att det är först till kvarn och hon jobbar definitivt helger hon också. Jag har varit arbetslös ett år innan jag fick detta jobbet och ligger därför fortfarande back ekonomiskt och troligen därför jag snabbt erbjöd mig att jobba. 

    Tycker ni jag borde prata med henne och låta henne få arbetspasset? Jag vill ju egentligen inte det, men orkar samtidigt inte bråka om det eller riskera dålig stämning. 
  • Svar på tråden Borde jag prata med kollegan?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (HowDo) skrev 2023-06-26 13:24:08 följande:
    Borde jag prata med kollegan?
    Sitter här med lite dåligt samvete. Vi fick en ledig lucka en helg i juli och jag var snabb med att erbjuda mig att ta den.

    Idag när jag träffade en annan kollega var det som att hon gav mig en pik; ?Jag vill också ha chans till helger även om jag inte är på plats just när luckan kommer in?. 

    Jag förstår det, men samtidigt tycker jag att det är först till kvarn och hon jobbar definitivt helger hon också. Jag har varit arbetslös ett år innan jag fick detta jobbet och ligger därför fortfarande back ekonomiskt och troligen därför jag snabbt erbjöd mig att jobba. 

    Tycker ni jag borde prata med henne och låta henne få arbetspasset? Jag vill ju egentligen inte det, men orkar samtidigt inte bråka om det eller riskera dålig stämning. 
    Nej, det där får i så fall arbetsgivaren styra upp. Är det först till kvarn som gäller så är passet ditt. Nästa gång kanske det är kollegan som är på plats och inte du. 
  • BaraLillaJag84

    Det är klart att du ska ha passet! Det blir lite "först till kvarn", så är det ju bara! Jag jobbade 5-skift på en ställe och det var inte alls säkert att man var på plats på flera dagar när lappen om övertid lades ut! Bara att tugga i sig! De kan ju inte låta hur många som helst jobba heller så de som har turen att vara på plats när passet utannonseras får ju självklart första-tjing! Nästa gång är det säkert ombytta roller!

  • Citronella

    Jag tvivlar starkt på att din kollega hade gett arbetspasset till dig om situationen varit omvänd. Du har inte gjort något fel är kollegan missnöjd med systemet först till kvarn får hon ta upp det med arbetsgivaren det är inget du ska behöva tänka på.

  • Anonym (Nej)

    Absolut inte! Först till kvarn! Det var inte ditt fel att du var där och hörde erbjudandet istället för din kollega.

    Kollega: Jag vill också jobba helger!
    Du: Jahapp.

    Vad ska man svara liksom? Inte ditt fel som sagt och om hen vill ha helgpass kan hen säga till chefen i förväg om att bli tillfrågad. Varför ska du förlora pengar bara för att vara snäll mot en gnällspik som vill ha serverat?

  • Anonym

    Kollegan får prata med chefen om hen vill förändra systemet

  • EpicF

    Nej, varför skulle du. Det är först till kvarn som gäller. Denna gånger var du först.  Nästa gång kanske hon blir först. 

  • Anonym (JB)

    Nej, behåll passet. Hon får prata med chefen om hon är missnöjd. 

Svar på tråden Borde jag prata med kollegan?