• Anonym (Hjärnspöket)

Tre fina barn! Varför missnöjd?

Jag blir galen på mina tankar! 
    Hur får man bort dom? Hur slutar man tänka? Och varför är det så viktigt?

Egentligen har jag aldrig själv haft någon önskan över kön, det har inte varit viktigt. Men efter att jag fick min tredje pojke för 10månader sen (helt underbar) så har kommentarerna haglat över att jag "bara" har pojkar, folk tittar på mig med huvudet på sned å lider med mig!. 
    "Nästa gång blir det nog en flicka", "kan han inte gör flickor" osv!. 

Så nu har jag fått en enorm stark längtan efter en dotter, det är typ det enda jag kan tänka på!! Jag saknar helt plötsligt någon att fläta håret på.. Hur får jag bort tankarna??? 

• Svar på tråden Tre fina barn! Varför missnöjd?
  • Anonym (Inget att bry sig om)

Men det folk säger är ju bara "prat". De menar inget illa/dåligt, är ju bara skämt (som tyvärr kan sätta griller i huvudet på en).

• BuoBä

Fundera på vad det är du tror att du skulle göra tillsammans med en dotter, och så gör du det samma med dina pojkar.
    På grund av samhällets (tråkiga) inställning så kanske du inte ska skicka dem till förskolan med prinsessklänning och pippiflätor, men det är inget som hindrar att de har långt hår. Ni kan fläta hemma, måla naglarna, shoppa, gå på danskurs, pyssla, baka eller vad du nu tänker att flickor tycker om. Kanske visar det sig när de blir större att de vill ha kort hår och hålla på med hockey, men det kan hända med en tjej också. 

• Lönnsirap
    Anonym (Hjärnspöket) skrev 2023-06-26 11:50:53 följande:

Så nu har jag fått en enorm stark längtan efter en dotter, det är typ det enda jag kan tänka på!! Jag saknar helt plötsligt någon att fläta håret på.. Hur får jag bort tankarna??? 

Jag tänker att det är väldigt rimligt att faktiskt titta lite nyktert på vad du "vill ha" och vad som är troligt att du får.....

Det kan mycket väl vara så att det finns 5 pojkar till på rad INNAN det ev. blir en flicka, eller att en ev. flicka faktiskt inte vill ha flätor, eller har tillräckligt med hår för det medan hon är liten.  

Sluta vara bekymrad över att du precis som vi andra ibland har dagdrömmar som faktiskt inte är speciellt konstruktiva. Fundera på om du faktiskt på riktigt VILL försöka nå denna dröm, eller om det faktiskt är en sorg över att livet inte blev som du tänkt.

Är du i en situation där du kan unna dig ett till barn, och det är okej att chansa på en flicka, gör det. Annars är det väl bara att hacka i sig att du faktiskt har pojkar och att dom är fina. Det finns ju mängder av saker att sakna och väldigt ofta är det bäst att faktiskt fokusera på vad man har, snarare än på det man tycker man saknar.
  • Anonym (Blä)

Skulle ärligt talat bara vilja sopa till alla med ett rejält slag i ansiktet, som ska vara medlidande att man bara har ett kön. Vadå bara. Vi har två härliga pojkar här, bästa ever. Har tröttnat totalt på alla som tycker det är okej kommentarer att ge. 

Det är inte ett okej beteende från deras håll alls. Folk är såna kompletta idioter. Ofta är det medlidsamma kvinnor som ska hålla på.

• Anonym (Blä)
    Anonym (Inget att bry sig om) skrev 2023-06-26 11:54:32 följande:

Men det folk säger är ju bara "prat". De menar inget illa/dåligt, är ju bara skämt (som tyvärr kan sätta griller i huvudet på en).

Folk kan knipa mun med just det pratet. Det finns otaliga exampel på trådar bara här på forumet hur det faktiskt sårar. Kan man inte säga nåt snällt kan man vara tyst.
  • Anonym (Tröttsamt)

Folk som uttrycker sig så avslöjar ju bara vilka värderingar de själva har och det är inget som du ska bära.
    Man får det man får och dina söner är alla unika människor.
    Fortsätt njut av din familj och försök skita i vad dessa små människor säger. Deras konstiga inställning för stå för dem.

• Anonym (S)
    BuoBä skrev 2023-06-26 12:17:00 följande:

Fundera på vad det är du tror att du skulle göra tillsammans med en dotter, och så gör du det samma med dina pojkar.
    På grund av samhällets (tråkiga) inställning så kanske du inte ska skicka dem till förskolan med prinsessklänning och pippiflätor, men det är inget som hindrar att de har långt hår. Ni kan fläta hemma, måla naglarna, shoppa, gå på danskurs, pyssla, baka eller vad du nu tänker att flickor tycker om. Kanske visar det sig när de blir större att de vill ha kort hår och hålla på med hockey, men det kan hända med en tjej också. 

Fast näe, då visar man ju verkligen hur olycklig och besviken man är, och låter det dessutom gå ut över barnen, fy vad hemskt!! Vill pojkarna själva göra de här grejerna så är det självklart helt okej, men att pracka på killarna "flickiga" saker och aktiviteter bara för man gärna vill ha en flicka känns knappt ens friskt!
  • BuoBä
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 13:35:12 följande:
    Fast näe, då visar man ju verkligen hur olycklig och besviken man är, och låter det dessutom gå ut över barnen, fy vad hemskt!! Vill pojkarna själva göra de här grejerna så är det självklart helt okej, men att pracka på killarna "flickiga" saker och aktiviteter bara för man gärna vill ha en flicka känns knappt ens friskt!
    Jag menar alltså inte att man _enbart_ ska göra "flickiga saker" med dem, men drömmer man om hår att fläta så är det inte hela världen att låta håret växa på en liten pojke så man kan få prova. Och är det att shoppa tillsammans som man drömmer om, så är det många pojkar (och män) som gillar det också. Små pojkar brukar dessutom älska pynt och glitter lika mycket som flickor. Och man kan titta tillsammans och beundra allt glitter, man måste inte köpa.

Poängen är alltså att inte tänka "snyft jag har ingen dotter (eller son) att göra X med", utan låta alla barn vara med på, och prova, en blandad kompott av aktiviteter. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 13:35:12 följande:
    Fast jag tycker inte att det är flickigt att exvis baka ihop eller pyssla ihop. Skulle inte måla naglarna på min son, men det gör jag inte på mig själv heller. Jag gör allt jag har lust med tillsammans med min son och han har inte sagt nej än. Tvärtom älskar han att baka och laga mat, han gör det självständigt numera (11 år) och det verkar väldigt poppis bland hans kompisar som alla är killar. Det är ju väldigt vanligt idag att ägna sig åt lite roligare matlagning. Pyssla har han egentligen aldrig gillat så det gör vi inte. 

Vi gör allt som jag kan tänka mig att jag skulle ha gjort med en dotter. Förutom just fläta håret då. 
  • Anonym (S)
    BuoBä skrev 2023-06-26 13:49:40 följande:
    Jag menar alltså inte att man _enbart_ ska göra "flickiga saker" med dem, men drömmer man om hår att fläta så är det inte hela världen att låta håret växa på en liten pojke så man kan få prova. Och är det att shoppa tillsammans som man drömmer om, så är det många pojkar (och män) som gillar det också. Små pojkar brukar dessutom älska pynt och glitter lika mycket som flickor. Och man kan titta tillsammans och beundra allt glitter, man måste inte köpa.

Poängen är alltså att inte tänka "snyft jag har ingen dotter (eller son) att göra X med", utan låta alla barn vara med på, och prova, en blandad kompott av aktiviteter. 
    Mycket av det du räknade upp var ju inte ens könsbundet men det lät lite som att du verkligen tyckte man skulle behandla pojkarna "flickigt", och uppmuntra "flickiga" saker och aktiviteter, därav min reaktion! 😊 Att lära ALLA barn om matlagning och bakning borde vara obligatoriskt, något de kommer ha mycket nytta av i framtiden!
    Men jag håller med dig, att erbjuda ett brett smörgåsbord av aktiviteter och låta barnet själv välja sina leksaker känns som det bästa! Sen får det bli vad det blir!
  • Anonym (Blä)

Fattar mig bara inte på de som måste fälla de här kommentarena. När Kenza fick sin tredje son nu nyss skrev folk i kommentarsfältet på riktigt typ att ?åh nej, jag som hoppats på en tjej för dig nu?, ?bara att försöka igen? och sånt.

HELT stört.

• Anonym (Hjärnspöket)
    Anonym (Blä) skrev 2023-06-26 20:19:26 följande:

Fattar mig bara inte på de som måste fälla de här kommentarena. När Kenza fick sin tredje son nu nyss skrev folk i kommentarsfältet på riktigt typ att ?åh nej, jag som hoppats på en tjej för dig nu?, ?bara att försöka igen? och sånt.

HELT stört.

Precis! Som att de vore omöjligt att vara glad/nöjd/lycklig med endast pojkar. 
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Hjärnspöket) skrev 2023-07-01 22:14:20 följande:
    Precis! Som att de vore omöjligt att vara glad/nöjd/lycklig med endast pojkar. 
    Ja. Idioti. Klart man kan vara jättelycklig med pojkar.
  • Anonym (Lilly)

Vilken lycka med tre söner !orkar du med fler barn så kan du köra på.

• Anonym (H)

Du har fått lyckan att ha förhoppningsvis tre friska pojkar - vilket är inte alla förunnat. Tte pojkar som kan leva loppan ihop, kanske med samma intressen. Du är lyckligt lottad med tre mirakel som du har fått äran att bli deras mamma. Du blir inte lyckligare pga av flätor, klänningar osv - flickor kan hata att bli kammade och allt som hör det flickiga till, liksom pojkar som vill ha långt hår och klänningar. Det blir vad det blir och det blir förhoppningsvis bra. Det minsta problemet med barn är könet, det kan jag skriva under på med två flickor och två pojkar.

Svar på tråden Tre fina barn! Varför missnöjd?