• Anonym (Ella)

OCD

Hej
    jag började få problematik med tvångstankar för ca 6 år sedan, idag är jag 20 och detta påverkar mitt vardagsliv ,relationer väldigt mycket. Jag hade en lugn period under två års tid, jag jobbade som flygvärdinna och kom iväg ganska mycket ifrån tankarna, nu har jag valt att plugga och i samma veva som jag slutade att jobba började jag med antidepresiva. Tankarna är mer frekventa, massa ångest hela tiden. jag Började med antidepressiva för 2 veckor sedan. Min partner vet att jag har OCD, men han förstår inte mig och mina ?tankar? detta gör det hela mer jobbigt. Vet inte hur jag ska gå tillväga, jag vet att ?KBT? är lösningen och att utmana tankarna och bara låta ångesten var där, men oftast känns det outhärdligt. 

jag har ofta tankar att jag e rädd att jag skadar eller har skadat andra. känner mig som en jätte dålig människa.

• Svar på tråden OCD
  • Anonym (Jessica)

Har också tvång, haft sedan jag var 15. Fick då hemska tvång plötsligt efter halsfluss (PANDAS). Det jag har kvar är pga utmattning som jag går runt med efter det. Jag tänker inte klart när jag är trött och därmed ökar tvången. Ssri har inte hjälpt. inte terapi heller. En inflammation i hjärnan.

Det som hjälpt är lugn och ro, avslappning, sömn. Tänka realistiskt. Andra kan, då kan jag med. Mindfulness, vara i nuet. Yoga är bra med.

Det kanske inte gäller alla men, ville bara skriva detta. Du kan ju prova. Hoppas det kan hjälpa dig. 

Kram 

• Anonym (Jessica)

Det är 16 år sedan mitt började. 

Svar på tråden OCD