Skäms för dålig ekonomi
Hej.
Är ny på Familjeliv så detta är första tråden någonsin för mig. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Men okej, såhär: Finns det någon mer än jag som liksom har gjort en klassresa neråt? Och är plågad av det (trots att man kanske inte är ytlig egentligen)?
Min situation: Är 44 år, arbetar med ett kvalificerat yrke i kultursektorn (krävs studier på högskolEU-nivå), har medelinkomst (37500 före skatt). Jag är dock sambo med en sjukpensionär med extremt låg sjukpension pga att han knappt hann jobba innan han blev långtidssjukskriven (= dålig SGI). Han är dock deltidsfrisk på 25 % och frilansar då även han, som kulturarbetare. Även han är skapligt utbildad och utifrån sett framstår vi nog som både bildade och intellektuella.
Mitt problem: Att jag mitt i livet har drabbats av någon slags statusstress/komplex för vår materiella situation - trots att jag EGENTLIGEN inte bryr mig om sånt (trodde jag i alla fall). Vi bor i hyresrätt i ett område som är rätt fint faktiskt (vettiga människor som bor här och inget stök), men det ÄR ju dock ett hyreshusområde = låg status.
Vi lever till största delen på min inkomst (min sambo får ut kanske 7-8000) och pga en svår kris i livet för några år sedan blev vi (jag) skuldsatt rätt rejält. Har nu blancolånskulder på 300 000. Jag gör avbetalningar på de lånen varje månad (ca 4000 kr) och har aldrig misskött det. Inget har gått till kronofogden och jag har inga anmärkningar.
Men vi kan inte spara NÅGONTING, vi lever liksom ur hand i mun. Vi klarar det alltid, och jag bryr mig inte ett dugg om märkeskläder och sånt. Men jag skäms så mycket ändå.
Jag skäms över att jag med min medelklassbakgrund (uppvuxen i villa i fina området) och med min utbildning, hamnade HÄR! 44 år och inte en sparad krona, bor i hyresrätt, skulder osv. Nästan alla mina barndomsvänner har ett heeelt annat liv materiellt sett.
I övrigt är jag egentligen ganska tillfreds med livet. Jag har vänner, 2 fina barn, jag lever ett mycket rikt liv på andra plan, men det här jämförandet plågar mig. ?Vad ska folk tro om oss?? typ.
Jag och min sambo har aldrig haft möjlighet att köpa en bostad när vi var unga. Vi har inte kunnat göra ?bostadskarriär?, och pga vår pressade situation när han inte har haft möjlighet att jobba så har vi aldrig kunnat spara pengar i någon större omfattning. Och nu när jag har högre lön än tidigare så klarar vi visserligen lånen men samtidigt svider det. Tänk om vi i stället hade kunnat spara 4000 varje månad.
Att jag nu bekymrar mig beror som sagt egentligen inte på att jag faktiskt själv bryr mig om ekonomisk status. Jag gjorde inte det förr iaf. Men nu, efter att barnen har börjat skolan (de går i de lägre åren i grundskolan nu) så känns allt jättejobbigt. De går i en skola som vi valt. kommunal, men ligger lite längre bort än vår närmsta skola. (Vår närmsta skola var skitstökig och har dåligt rykte.) På barnens nuvarande skola bor dock majoriteten i klasskompisarna i fina villor och radhus och lever materiellt sett väldigt privilegierade liv. Och det är här skon klämmer. Jag skäms inför de andra föräldrarna. Och jag oroar mig för att mina barn ska känna sig underlägsna så småningom.
Det känns som att min sociala bakgrund, utbildningsnivå och intressen inte stämmer överens med det område jag bor i eller den det liv jag och min sambo nu lever.
Och samtidigt tycker jag att det är skitlöjligt med all statusjakt, alla nyrenoverade kök, snygga bilar, prat om bostadsköp mm. Ändå avundas jag dem som är en del av den kulturen.
Är jag ensam i världen om att ha det såhär?