Anonym (Mia) skrev 2023-06-23 18:48:01 följande:
Jag tycker att det är så tveeggat. Dels är det charmerande och trevligt att lära känna dessa intressanta och utmanande brådmogna barn som ofta verkligen sticker ut från normen, och dels kommer det ofta med en bristande social förmåga när det kommer till att umgås med jämnåriga (och i ärlighetens namn så kanske de även brister i samspelet med vuxna, men dessa kan kompensera och styra upp).
Jag tror att dessa barn ofta skulle vinna mer på att få hjälp att öva upp sin sociala smidighet och att bygga upp relationer med jämnåriga, än att uppmuntras att fördjupa sig mer i det akademiska. Alltså, inte att de inte ska få ägna sig åt att läsa avancerade böcker eller räkna före i matten eller vad det nu kan vara, men att man som förälder inte låter detta ske på bekostnad av det sociala. De är bara barn en gång och får bara en chans att ha en barndom - böckerna ger lika mycket om man läser dem över lite längre tid och dessutom kommer de att finnas kvar även om några år.
Jag var själv "lillgammal" och brådmogen som barn/ung och det gjorde att jag blev föraktad av mina jämnåriga, som tyckte att jag "smörade" eller gjorde mig till för lärare och andra vuxna. När jag kom i tonåren så "insåg" jag att jag nog skulle försöka vara som ungdomar är mest, för att inte bli utstött. Deras avundsjuka gjorde dock att jag lade ner mina ambitioner om att komma någonvart i livet.