• yasdem

Orolig oroligg:((((

Hej! Jag är konstant orolig. Snälla behöver hjälp av antingen någon som varit i samma situation eller har erfarenhet av det jag ska dela med mig av eller någon barnmorska som jag kan prata med som kan verätta hur det ligger till. 

jag har känt oro sen stunden jag fick reda på min graviditet på geund av mina vitaminvärden. Jag visste inte att man rekommenderas ta folsyra innan graviditet. Någit jag inte gjorde men började dagen jag plussade. Referensramen är 5-38 hade 9 innan jag blev gravid och den hade ökat till 10 nästa gång jag tog test en Månad senare. Är så orolig och rädd att jag kmr försorsaka problem för fostret. 

är också extremt rädd över mina d vitaminvärden Som ligger på 7!! Alltså det innebär brist. På nätet står det på vissa ställen att d vitamin ör viktigt i början av graviditeten och på andra att det är viktigt i slutet. Någon som vet? Jag tar d vitamin just nu och försöker vistas i solen minst 15 min om dagen. Snälla berätta för mig. Överreagerar jag? har någon annan varit med om samma sak? Snälla hjälp mig. Är så orolig. vet inte hur veckorna ska gå, vill bara veta att bebisen kommer vara frisk :( eller i alla fall inte ha skador som orsakats av mig:((( 

• Svar på tråden Orolig oroligg:((((
  • Emzor1

Hej,

jag tror inte att du behöver oroa dig. jag hade väldigt låga värden på det mesta när jag blev gravid, började ta folsyra först när jag plussade, nu sitter jag här med en hälsosam 5 månaders som mår toppen!

det ?hör till? att oroa sig lite under graviditeten, men är du extremt orolig så hade jag tagit kontakt med mvc, be om en samtalskontakt - tanken är ju inte att du ska behöva gå runt och vara extremt orolig hela tiden! 

tyvärr är det ju så att man aldrig kan garantera att allt går helt felfritt, oavsett om man har bra värden eller inte.. det går ju inte att förutspå, men det kan likväl gå hur bra som helst! som sagt, prata med mvc om din oro och be om stöd

• yasdem

Ja jag är verkligen extrem orolig Men så lugnande att läsa ditt meddelande. Ja egentligen hör det till och precis som du säger så kan det bli som man inte tänkt sig även om alla värden ser bra ut men det som gör mig mest ledsen är att jag kommer skylla på mig själv om barnet tex skulle få ryggmärgsbråck pga mina folatvärden eller missbildade ben pga av mina d vitaminvärden. Minns du när under graviditeten som du fick d vitamin? Och järn om du fick det?

• Polyrytm

Ät bra kost och dina tillskott. Gå lugna och mysiga promenader i solen. Andas och tänk fina trygga tankar.😊

• Emzor1

Tror inte det finns något som att ?skylla sig själv?, möjligen om man dricker och röker etc. trots att man är medveten om att man är gravid, men samtidigt om man har ett beroende så är det lätt att stå på utsidan och döma..

Jag blev väldigt sjuk i covid som höggravid, nedsatt syresättning m.m, fick ta sprutor i 2 veckor för att förhindra att barnet skulle påverkas. Men som sagt, allt har gått bra ändå - personligen väljer jag att tro att foster/bebisar tål mer än vad vi tror, annars hade det nog gått snett betydligt fler gånger än vad det gör.. Fick missfall innan den här graviditeten, läkaren sa att det är kroppens sätt att ?scanna av? huruvida det är en frisk graviditet eller inte, är det inte det så gör sig kroppen av med den. Vet inte hur sant det är - men det gav mig styrka att inte oroa mig så mycket inför nästa. Troligtvis så går ju allt bra!

ja, jag blev rekommenderad att ta båda redan vid första blodprovet. Men jag äter inte kött, så jag visste att mitt järnvärde troligtvis inte skulle vara fantastiskt.. vid andra blodprovet hade järntabletterna knappt gjort någon skillnad, hade fortfarande låga värden. De sa att det vore bra om jag kunde tänka mig att äta leverpastej under graviditeten - men jag hade otroligt svårt för mat överlag hela graviditeten så det blev inget med det haha

• yasdem
    Emzor1 skrev 2023-06-24 19:10:59 följande:

Tror inte det finns något som att ?skylla sig själv?, möjligen om man dricker och röker etc. trots att man är medveten om att man är gravid, men samtidigt om man har ett beroende så är det lätt att stå på utsidan och döma..

Jag blev väldigt sjuk i covid som höggravid, nedsatt syresättning m.m, fick ta sprutor i 2 veckor för att förhindra att barnet skulle påverkas. Men som sagt, allt har gått bra ändå - personligen väljer jag att tro att foster/bebisar tål mer än vad vi tror, annars hade det nog gått snett betydligt fler gånger än vad det gör.. Fick missfall innan den här graviditeten, läkaren sa att det är kroppens sätt att ?scanna av? huruvida det är en frisk graviditet eller inte, är det inte det så gör sig kroppen av med den. Vet inte hur sant det är - men det gav mig styrka att inte oroa mig så mycket inför nästa. Troligtvis så går ju allt bra!

ja, jag blev rekommenderad att ta båda redan vid första blodprovet. Men jag äter inte kött, så jag visste att mitt järnvärde troligtvis inte skulle vara fantastiskt.. vid andra blodprovet hade järntabletterna knappt gjort någon skillnad, hade fortfarande låga värden. De sa att det vore bra om jag kunde tänka mig att äta leverpastej under graviditeten - men jag hade otroligt svårt för mat överlag hela graviditeten så det blev inget med det haha

Beskyller mig redan nu, även fast jag inte vet om barnet har fått skador eller inte. Var så inne på att höja mina järnvärden att jag inte fokuserade på någonting annat innan graviditeten då jag visste att de var väldigt låga för att jag äter inte heller kött. 

Och ka, jag har faktiskt också hört att missfall sker för att kroppen stöter bort embryot när något är ?fel? med det. Kvinnokroppen är verkligen fantastisk så jag precis som du tror också att den klarar av mer än vad vi kan föreställa oss men ibland tar de dåliga tankarna över. Har blivit mer lugn överlag nu de senaste dagarna men innan dess var der många sömnlösa nätter av oro kan jag säga! 😔 

Fick du också folsyra? Visst hade du inte tagit det innan graviditeten? Vet du vad du hade för folatvärde? Glad för dig som fått ett friskt barn🥰

• Emzor1
    yasdem skrev 2023-06-25 16:25:54 följande:

Beskyller mig redan nu, även fast jag inte vet om barnet har fått skador eller inte. Var så inne på att höja mina järnvärden att jag inte fokuserade på någonting annat innan graviditeten då jag visste att de var väldigt låga för att jag äter inte heller kött. 

Och ka, jag har faktiskt också hört att missfall sker för att kroppen stöter bort embryot när något är ?fel? med det. Kvinnokroppen är verkligen fantastisk så jag precis som du tror också att den klarar av mer än vad vi kan föreställa oss men ibland tar de dåliga tankarna över. Har blivit mer lugn överlag nu de senaste dagarna men innan dess var der många sömnlösa nätter av oro kan jag säga! 😔 

Fick du också folsyra? Visst hade du inte tagit det innan graviditeten? Vet du vad du hade för folatvärde? Glad för dig som fått ett friskt barn🥰

Jag kan förstå att du känner så, men det är ett tecken på att du kommer bli en väldigt bra mamma, man vill sitt barns bästa helt enkel! Skönt att de har blivit bättre, jag likt du, oroade mig en del, men tog hjälp av mvc och en samtalskontakt. Det hjälpte en hel del!

ja, kvinnokroppen är verkligen fantastisk☺️ helt otroligt att den bara löser så att ögonen och näsan hamnar på rätt plats!

jag tog folsyra efter att jag plussade, men även gravidvitaminer, 150mg järn, extra C och extra D vitamin. Oj det kommer jag inte ihåg men kanske kan se det i min journal?
  • yasdem

Jag har helt OK i folat men ligger väldigt lågt i d vitamin 😔 har 7 för en månad sen vilket är väldigt väldigt lågt.

• Emzor1

Hittade inget om mitt folat, men järn låg jag på 90, fick bara brev hem om vad jag borde ta för tillskott.. har du gjort kub än, om du ska göra det?

Det var vid kub som jag fick brev hem angående vad för tillskott jag bör ta, men jag började ju ta folsyra och gravidvitaminer så fort jag plussade. Vi fick låg risk för att något skulle vara fel trots att jag hade dåliga värden på vissa områden.

mitt främsta råd kvarstår, prata med mvc och be om samtalskontakt. Utöver det kommer du gå miste om den mysiga biten med en graviditet om du bara oroar dig. Det går ju inte att veta om det går toppen eller mindre bra..

• Anonym (Doktor men ej på detta)

Hej, blev lite intresserad av detta med d-vitamin så
    letade lite i forskningsartiklar om det. Vad jag kan förstå så vet man inte riktigt hur stor betydelse vit d har under grav men vad jag kunde hitta så var det positivt för bebisens längd och tillväxt samt bentäthetsmätning att äta vit d 3e trimestern. skulle även kunna minska risken för Preeclampsi att äta det tidigare under graviditeten. Vad bra att de kollade vit D så att du kan få tillskott! 

i övr antar jag att du fått kontakt med en läkare som kollar hela kalciumomsättningen (där vit d är inblandad), bisköldkörtel, njurvärde, magnesium, prov för glutenintolerans etc bara för att kolla så att allt annat som kan vara inblandat i d-vitaminbrist är ok. Sen följa upp att värdet stiger med behandling med vit d, gör det inte det, remiss till endokrinolog (hormondoktor).

Hoppas detta inte gjorde dig mer orolig! ledsen i så fall! 

Svar på tråden Orolig oroligg:((((